rotax 800r som inte varvar ut fullt.

Kaxeman

Medlem
25 feb 2011
13
0
1
Norsjö
Som sagt, motorn vill inte varva ur. Varvräknaren stannar på 7800-7900.
Den har gått felfritt men nu lagomt till finvädret så börjar den jävlas.
Jag kan plocka lös remmen och snyta ur den men den varvar ändå inte ut. :mmph:
Som att inte raveventilerna öppnar? Dom hade jag upp för ca 30 mil sedan och rengjorde, skoterna har gått bra efter det.

Vart ska man börja?
Jag hade ett liknade problem på en 800 ho när det läckte ur en av grenrörspackningarna. Har kollat om det också.

Mvh :mad2:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag kan tänka mig två scenarion:

Det är tung snö nu, Klicka upp primärvariatorn till Clicker 4 (Den bör stå på 3 nu om du inte ändrat)
Din sekundärfjäder är slut

/F
 

Kaxeman

Medlem
25 feb 2011
13
0
1
Norsjö
Om än jag pallar upp skotern eller tar av remmen och trycker till så varvar den inte mer än 7800 -7900.
Det torde knappast ha nånting med variatorn att göra?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
En motor behöver ett visst motstånd för att kunna arbeta som bäst.. så att köra utan rem säger tyvärr ingenting.

Testa sätta på remmen, clicka upp den till 4 och far å testa igen o se om de är nån skillnad
 

Kaxeman

Medlem
25 feb 2011
13
0
1
Norsjö
Den är redan inställd på 4. Det är samma problem på hårdpackad led och tung lössnö. Jag provade en repa på sjön och drog ur den ett bra tag med den ville ändå inte. Den har ju gått bra tills nu.
Kan det vara fjädern i sekundären?
Ska prova med en ny rem och nya stift ikväll, stiften såg sotiga ut. Jag hade en kraftig misständing i samband med iläggningen av elbacken, här för en dag sedan, med en jävulsk avgassmäll. Inbillar mig att det började efter det.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
kolla slangarna till avgasventilerna så att dom inte är veckade... hade detta fel på min 800r 09 och fick då byta slangarna för att få den att funka.
 

Kaxeman

Medlem
25 feb 2011
13
0
1
Norsjö
kolla slangarna till avgasventilerna så att dom inte är veckade... hade detta fel på min 800r 09 och fick då byta slangarna för att få den att funka.
Det var exakt det som var problemet! Jag hade varit och slitit i dom där slangarna när jag rengjorde rave ventilerna. Nya slangar nu och den går som vanligt igen