Rotax 800 svårstartad när varm

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Som rubriken lyder... vad kan det bero på? Har provat höja tomgångsvarvtalet på idle screw på gasarna, men det blir bara värre och den går varm. Tror den får bra med soppa för stiften är svarta och blöta. Jag brukar alltid få hålla lite gas för att starta den när den är varm. Så är det inte alls när den är kall. Idéer? Det är en Renegade -02. Motorn är inspekterad, kolvar mätta och nålar (tror jag det var) i förgasare är justerade också i samband med en service i höstas. Jo en annan sak, om man kör så den blir var, stannar, pratar 10 sek och sedan startar så brukar den inte alls vara svår att starta, men om man kör så den är varm och sedan slår av och väntar 5 min då måste man hålla gas om man vill ha igång den. Tycker även felet förvärras om förvärmning av gasarna är på. hjälp :confused:
 

andree_jump

Medlem
10 nov 2006
40
0
1
bengtsfors
surar den ner sig på båda stiften? låter ändå som förgasar fel.. tkr att du ska plocka isär dom å se så nålarna å de är som de ska.. ta reda på vilket läge nålarna ska vara på .. ja se så allt stämmer
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Sv: Serie-III

Hej !
I och med att du har en Serie-III 800'a så gissar jag på att dina kolvringar har sett sina bästa dagar, pga. "flagning", vilket leder till bla de problem du beskriver. :mad:
Kolla även denna länk :
http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=6932
.
Hej 2Stroke. Min egen erfarenhet när det gäller kolvbyten och förgasarinställning är ganska begränsad och just därför hade jag in skotern för motornkontroll i höstas (20 mil sedan). Om inte min ski-doo handlare är en skojjare så ska kolvarna vara väl inom slitage-gräns och ringar likaså se fina ut. Han hade mätt upp 7?,77 (kommer inte ihåg exakt ental) där original skulle vara 7?,87 på kolvarna, dvs 0,1 mm avvikelse. Enligt honom var detta inget att bry sig om nu utan han tyckte jag kunde köra minst åtminstone två säsonger till. Jag har själv kikat på kolvringarna genom avgasportarna också i samband med avgasportsrengöring. Jepp man ser ju bara lite därifrån men där fanns inget som liknar flagning. Uppifrån ser kolvytan jämn och fin ut. Lite väl grå kanske(?) (går för fett?), men i övrigt jämn och fin. Ska man verkligt behöva byta kolvar efter 570 mil då det inte kan uppmätas några avvikelser från givna tolleranser!? I övrigt, är det NÅGON som har kört upp mot 1000 mil eller liknande med en Rotax 800 utan att renovera motorn? Någon som haft samma problem?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kolvarna kan vara helt opåverkade och inom toleranserna !
Det är själva Kolvringen som är problemet när det gäller att motorn tappar komp. när den är ordentligt driftsvarm !

Efter 2005 så sitter det en bättre ring på 800'an

- - - - - - - - - - -

Observera att mitt svar bara anger en fel orsak till det problem du beskriver.
Det kan givetvis vara ett eller flera andra fel.


Lycka Till ! :)




.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Kolvarna kan vara helt opåverkade och inom toleranserna !
Det är själva Kolvringen som är problemet när det gäller att motorn tappar komp. när den är ordentligt driftsvarm !

Efter 2005 så sitter det en bättre ring på 800'an

- - - - - - - - - - -

Observera att mitt svar bara anger en fel orsak till det problem du beskriver.
Det kan givetvis vara ett eller flera andra fel.

Lycka Till ! :)

.
Hej igen, tack för input. Ponera att det är kolvringarna trots allt. Kan man göra ett komptest kall vs varm och verifiera att detta är trolig orsak eller finns det något annat sätt att fastställa orsaken? Vilka kolvar är att rekommendera? BRP original (05 och senare versionen) eller sno-pro gjutna eller wiseco eller cudney? Nån som har kört länge med nån variant och kan intyga driftsäkerhet och god funktion? vilka är prisvärda?
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Hmmm... Jag hade samma problem vid start som du har. Jag bytte kolvringar tre gånger (en lite i onödan, men hade en omgång liggande en av de gånger när jag rev motorn för en koll), kolvar två gånger. Men den var ofta lite svårstartad när jag hade kört hårt och omdelbart därefter, slagit av motorn.
Jag var då, nästan alltid, tvungen att använda lite gas för att få den att starta igen. När den hade startat kunde jag slå av den omedelbart, och därefter var det inga problem att starta den igen.
Kompressionen var jämt och fint, både vid varm och kall motor.
Mina förgasare var bra inställda, både vad det gäller låg- högfartmunstycken och nålar.
Jag tror att orsaken var att det blev lite för varmt i förgasarna, bensinen kokade. Et MYCKET vanligt problem på jänkare när man monterar aluminium insug. Men det blev bättre för mig när jag kopplade ifrån vattnet (tog helt enkelt bort denna).
Jag struntade i att leta efter problemet, den gick ju bra när den väl startat:)
Det var en Rave 800 -01
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Klarar man av att byta kolvar+ringar själv hemma om man har tid och varmt garage? Är det några specialverktyg som behövs? Hörde ryktas om att nållagrena krävde specialverktyg?
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Klarar man av att byta kolvar+ringar själv hemma om man har tid och varmt garage? Är det några specialverktyg som behövs? Hörde ryktas om att nållagrena krävde specialverktyg?
de e inga problem att byta kolvarna
nållagren har lösa nålar som kan trilskas men om du kletar dit lite fett så stannar dom kvar
komihåg att ha ett skydd mellan kolv och vevhus så inte en av nålarna ramlar ner i vevhuset:( av mistag


 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Klarar man av att byta kolvar + ringar själv hemma om man har tid och varmt garage ?
2. Är det några specialverktyg som behövs ?
3. Hörde ryktas om att nållagrena krävde specialverktyg ?
1. Japp !

2. Nej, egentligen inte.

3. Precis som Håxås skriver så har inte nållagren någon hållare vilket innebär att de ligger löst.
Det gör att de kan trilla ner i vevhuset vid demontering/montering.
Lite pillrigt :eek: .

Det går även att ersätta original lagren med vanliga nållager som har hållare.

Passar bla direkt ifrån Yamaha SRX ( 1998 )
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Det enklaste är att snacka med en mekaniker på någon Lynx verkstad, och smöra lite. Säg något som:Ni på den här verkstan har jäkligt gott rykte, seriösa, och nogranna. :D
När du smörat en stund, frågar du om dom har "det där specialverktyget till kolvlagren". Det har dom naturligtvis.. i MÄNGDER. Fråga om du inte kan få låna ett en tid framöver. I vår så frågar du om du får behålla det. Är dom lite bussiga får du det. Verktyget kostar inte många ören.
Det är inte nödvändigt med ett sånt verktyg, men har du en gång använt det, byter du hellre bort kärringen än byter bort verktyget:)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nej !

........"det där specialverktyget till kolvlagren".
Det har dom naturligtvis.. i MÄNGDER.
Fråga om du inte kan få låna ett en tid framöver.
I vår så frågar du om du får behålla det.
Är dom lite bussiga får du det.
Verktyget kostar inte många ören.
Det är inte nödvändigt med ett sånt verktyg, men har du en gång använt det, byter du hellre bort kärringen än byter bort verktyget :)

:mad: Vet inte riktigt vad jag skall tycka om ditt svar !

Det är just sånna hära grejer som gör att väldigt få firmor vill låna ut nå grejor överhuvudtaget till privatpersoner !

Alltför många lämnar aldrig tillbaka de grejer de lånat vilket drabbar de övriga skötsamma !

:mad:




.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Jag tror att HeelClicker själv har "lånat" ett sånt verktyg. Alltså lånar han givetvis ut det också till alla här på leden om vi bara smörar lite lätt först :)

Skämt åsido, tack grabbar för informationen om kolvbyte. Jag ska prova köra lite mer nu i vinter med förvärmingen helt av. Min känsla är att problemen har varit mindre när jag haft kranen vickad till "off"

Någon som har någon erfarenhet av vilken av de nämnda kolvtillverkarna som är pålitligast? Wiseco, Sno-pro, Cudney, BRP?
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Njaa det var inte riktigt så jag menade.;)
Naturligtvis måste man lämna tillbaka ALLT man lånar, mitt inlägg var skrivet lite på skämt, hade inte en tanke på att det skulle uppmana till att sätta igång en kedja av stölder (=lånade prylar som inte lämnas tillbaka) runt om i landet. Jag hoppas ändå att någon här förstod att ta mitt inlägg på ett skämtsammt sätt... Jag lovar att ALDRIG försöka vara rolig mer (detta blir det sista);)
Nu finns det finns nog inte många seriösa motorrenoverare som inte GER bort ett sådant verktyg, får jag hoppas.
Sådana verktyg finns ofta i sådan mängd att de bara ligger, och till slut kastas. Är man en trogen kund OCH "smörar" :) får ni nog ett, gratis...
Jag var ut och letade i garaget för att se om jag hade nån kvar, då hade du, "rydde", kunnat FÅ en. Men de följde troligtvis med skotern, men du kan få regnr så kan du ringa snällt och fråga...
Men om nu firman inte VILL ge bort ett, byt firma...
Jag har aldrig betalat en spänn för mina, nu har jag inte behövt smöra för firman jag fått dom från, eftersom dom varit kanon vid den hjälp jag behövt, framförallt i mina ungdoms år.
Så jag hoppas att jag har gjort klart för alla som läste mitt tidigare inlägg att: ALLT som är lånat ska lämnas tillbaka, så snabbt som möjligt, helst INNAN det är lånat:cool:
Jag avsäger mig nu ALLT ansvar för alla framtida stölder, lurendrejerier, brottslighet både i- och utanför Sveriges gränser, som hade mitt inlägg att göra.:)
Tack & Hej leverpastej...
 

Passion

Medlem
10 jan 2007
22
0
1
Storuman
Jag har en Summit 800 -01. Har inga problem alls att starta när den är kall men har man vart ute å kört och ska starta är det gas som gäller som du säger. Min skoter har just passerat 300 mil (Kanske inte spelar någon roll hur långt den gått)

Har även kollat compet och det är som det ska enligt försäljarna.
 

Passion

Medlem
10 jan 2007
22
0
1
Storuman
Som sagt är det stora risker för att skotern kommer att rasa eller något sådant bara för att den är seg att starta när den är varm och när den gått så lite (300mil) är inte så mycket i mina ögon.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
problemet som beskrivs här är i dentiskt med det som hände en kamrat till mej ,men det var på en 06 renegade 800 ,boven var då att batteriet + startmotor var bort monterat och tändspänningen blev för låg när motorn var varm utan batteriet. kan det vara stator relaterat?