Rotax 800 surar

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Har en gammal hederlig rev 800 04 med 800 ho motorn.

Skotern surar om man kör och sen slår av den och står still ett tag. Sitter 440 i högfartsmunstycke kan det vara att den är för högt bestyckad? Jag har bestyckad ner den redan från 480 men problemet kvarstår.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Bestycka inte ner för mycket då kan det sluta med ett onödigt haveri. Förmodligen läcker nålventilen i nån av förgasarna. Vilken cylinder surar?
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Känns som den surar mest på mag cylindern men surar även på pto...

Är 440 org bestyckning på huvudmunstycke på en 800 04a?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Skruva in bränsleskruvarna mer o mer tills den inte surar för de låter som lågfartskretsen är för fet. Surar den även med helt inskruvade bränsleskruvar får du gå ner 10% i lågfartsmunstycken. Om den inte reagerar på snålning på lågfart så kolla om reedbladen är hela.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Bränsleskruvarna står på 1 1/2 varv. Problemet eskalerade nu i helgen, tidigare har man fått igång den med full gas nu fick jag rycka stiften flera gånger. Reedbladen är hela och håller tätt haft upp dom och kollat.

Den går ju bra när den är igång så varför surar den när man slår igen? Nålventiler som är dåliga? Hur ser man om dom gjort sitt?
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Kan tilläggas att med mindre soppa i tanken så surar den lättare och bygger tryck i tanken. Kikadelite snabbt idag bara men det sitter en gren på avluftningen från tanken (se bifogad bild) där grenen kommer ut kan man blåsa in luft men ej suga, den andra slangen man ser på bilden som går ner till vänstra sidokåpan(höger om oljelocket ) går det att blåsa in i men ej suga. Vad tyder det på?!?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Okj de låter som den flödar över o surar när den står stilla.. Nålventilerna kan läcka pga skräp men en annan sak som är lika vanligt på dessa förgasare är läckande oringar runt själva nålsätet. Om man river lös gasarna och tar av flotörkoppen så kan man testa oringarna genomn att suga i inkommande bränsleledning med flotören tvångsständ då ska de va tvärtätt man ska kunna suga fast tungan i bränsleslangen. Om de går suga åt sig luft är oringarna otäta förkrymta kan man säga eller så tätar inte nålventilen i sätet. Hursom så måste man lös med nålsäter o kolla att de inte är skräp bakom nålsätet. Byt oringen om du är lilla minsta osäker på om de läcker de är en ovanligt tunn oring som är svår att få tag på jag är osäker på om den finns som reservdel?

Tyvärr finns inte bara oringen som reservdel man måste köpa hela flotören. Du ser oringen på nr 19 flotörkitt.
Men en välsorterad järhandel borde ha tunna oringar. De går ibland återställa oringars dim om de får bada i tinner i typ 24 timmar. Efter ett sådant bad sväller de så de måste lufttorka någon några timmar så återtar de i bästa fall org dim.

 
Last edited:

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Tack för svar!

Men jag tror den bygger tryck i tanken som gör att det skjuter på soppa, och dessutom mer tryck ju mindre soppa jag har i tanken.. Dom slangarna jag postade bild på tidigare ska dom vara så? Förstår inte varför det sitter en gren på avluftningen till tanken, den suger ju uppenbarligen i den ena och trycker ur i den andra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bygga tryck i tanken är väldigt ovanligt om ens möjligt? Däremot brukar avluftningen sättas igen och då bygger den vacum så motorn stannar efter några minuter. Hur backventilerna exakt funkar har jag ingen koll på men ena avluftningen ska ha enbart suga luft in men inte ut typ va vurpsäker. Låt tanklocket va lite öppet då funkar tanken som den ska även om de är fel på avluftning de är ett bra test.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
För med mindre soppa i tanken, högre tryck när man släpper på tanklocket och desto surare blir skotern.. Jag ska prova att ha tanklocket helt öppet och se om det blir nån skillnad!