Rotax 800 III wiseco, rasat?

Pontex

Medlem
15 dec 2015
8
0
1
Åsele
Tjena, köpte en fräsch 01as summit 800 ifjol. Körde hela säsongen och den gick som en dröm. Var och är mer eller mindre helnöjd med den. Nu till sommaren så kostade jag på den nya kolvar och honade cylindrarna. Blev en jävla komp i den. Startade på andra rycket och gick som en dröm. Nu när det komme lite snö så har jag ju börjat köra in den, körde med 2% oljeblandat och pumpgas. Var även noga med varmkörning. Men sista repan så börja den låta "metalliskt" och böööa på gas. Har sammanlagt kört ungefär 1-2h totalt......så jag undra om de kanske finns några ski doo gurus som kan veta vad problemet kan vara. Det är bra komp och fina tändstift. Kan det vara velagrena? :Cry:
Tacksam för svar!
// Ledsen ski doo ägare
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om de är jämt komp så lär de vara vevlagren alt vevstakslager. Körde du 2% i tanken samt separtsmörjning?

Kolla först bakom variatorn om den tryckt ut packboxen på vevaxeln vilket är vanligt på dessa för då åker fettet ut = ras. På nyare motorer av rotax III sitter det en plåt som håller in denna packbox men på dessa oldtimers är de livsfarligt lös packbpox. Man bör hitta på en extra yttre fastsättning av denna packbox på dessa motorer annars har man en bomb som briserar närsom....

Om de visar sig vara cylinderskärning ändå så kan de bero på för lite ringgap alt knaster som lossnat pga felmontage.
 

Pontex

Medlem
15 dec 2015
8
0
1
Åsele
Jo jag körd 2% plus separat, ska riva variatorn imorrn. Hur kan man kolla om lagrena flygit? med indiktator klocka eller? Ja jag kollade aldrig ring gapet när jag slängde in kolva...var dubbla ringa på wiseco kolvarna tom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo jag körd 2% plus separat, ska riva variatorn imorrn. Hur kan man kolla om lagrena flygit? med indiktator klocka eller? Ja jag kollade aldrig ring gapet när jag slängde in kolva...var dubbla ringa på wiseco kolvarna tom.
Ringgapet måste vara minst 0,45mm max 0,60mm sätt 0,50mm på den där motorn. Om du har längsgående nya repor i cylindern är ringgapet för tight!! Om du inte kollade ringgapet kan du även ha mont knaster ringen fel dvs med gapet rakt ut åt sidorna. De måste ha gapet neråt eller uppåt annars kan de hoppa ur.

För att kolla lagren måste motorn klyvas helt. Lagren känner du om de rullar fritt utan minsta lilla hugg eller missljud. Tvätta ur lagren med disel/bensin/lacknafta och blås ur allt fett ur de yttre lagren så du kan rulla dem fritt . Andra lagret från variatorsidan är fettfyllt från fabrik och tätat så de kan man inte få ur fettet ur så man får känna så gott de går om de är ok.

Fettet är svindyrt så köp aeroshell 22 fett för de kostar bara 230kr för 400grams tub vilket räcker till 4a motorer. Aeroshell 22 har bättre data än Rotax fett så de är bara fördeel att köra det.
 

Pontex

Medlem
15 dec 2015
8
0
1
Åsele
Där stod allt jag ville veta! Tackar ofantligt mycket Boost! Håller tummarna på att det bara är ring gapet som strular så inte det är vevlagrena.
 

Pontex

Medlem
15 dec 2015
8
0
1
Åsele
Nu ha jag rivit skotern, det var tydliga repor och vändkanter på bägge cylindrarna, och när jag tog lös ringarna å kolla gapet så vare prick 0.50? Blev väldigt gråhårig nu. Vill ju inte skruva ihop den också händer samma sak
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu ha jag rivit skotern, det var tydliga repor och vändkanter på bägge cylindrarna, och när jag tog lös ringarna å kolla gapet så vare prick 0.50? Blev väldigt gråhårig nu. Vill ju inte skruva ihop den också händer samma sak
Bra att de va 0,50mm gap då har inte ringarna gjort några repor. Om kolvarna inte har skärskador på sig så lär reporna i cylindrarna varit sedan tidigare kolvar. Om kolvarna är fina så lär de vara ett vevlager som skurit. Man kan köra ordentligt repiga cylindrar på tvåtaktare huvudsak de ger rel Jämnt komptryck. De gäller dock att de inte är aluminium klägg utsmetat i cylindrarna från tidigare skärningar!