Rotax 700 tvärdör och baktänder?

Formula700

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Hej, har stött på ett litet problem. Skotern i fråga är en Formula 700 dlx -01 och har gått problemfritt i 400mil...

Nu är situationen så att skotern går precis som vanligt -ända fram till att den dör. På tomgång kan den oftast stå och gå "hur länge som helst" men när man kör så tvärdör den då och då, slår jag snabbt på choken och sedan av igen så river i de flesta fall igång igen och går ett tag. Efter den stannat så kan den ofta baktända ordentligt ála gevärskott. Man kan ibland köra 10min utan problem tills den tvärdör och ibland 10 sek.

Har kollat lite snabbt igårkväll och tänkte börja med att fråga om någon har något tips var problemet kan ligga? Någon bör ju varit med om något liknande?

Tacksam för svar!
 

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Jag hade samma problem när jag hade en Enduro 700 -01. Det visade sig att jag körde på fel tändstift, minns inte om jag körde på B9ES i stället för BR9ES eller hur det nu var. Vet inte om det är det som är felet på din men du kan ju kolla upp det i alla fall..
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
vad har du kollat upp??
om choke ALLTID hjälper dig att hålla motorn igång så är ju felet i bränslesystemet
om det bara hjälper ibland så kan de va nå annat.
 

Formula700

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Freddde skrev:
Jag hade samma problem när jag hade en Enduro 700 -01. Det visade sig att jag körde på fel tändstift, minns inte om jag körde på B9ES i stället för BR9ES eller hur det nu var. Vet inte om det är det som är felet på din men du kan ju kolla upp det i alla fall..
Intressant, det är min föredetta skoter och faktum är att nya ägaren precis bytt stift till precis B9ES, jag vet att det sitter BR9ES standard, men det ska ju vara samma grejor? Det är åtminstonne vad jag hört av de som säljer stift.. R står väl för resistor och det är väl bara så att man inte ska störa grannens tv-apparat när man bränner förbi? Kan det vara så enkelt som att byta stift så är det ju underbart. Jag köper nya stift efter jobbet idag och ser..


snotric_power skrev:
vad har du kollat upp??
om choke ALLTID hjälper dig att hålla motorn igång så är ju felet i bränslesystemet
om det bara hjälper ibland så kan de va nå annat.
Jag har kollat lite enkla grejor som stift, gnista, så att den får soppa, kollat runt lite i kontakter, kollat så det inte glappar i dess nyckeln och lite annat som hastigast. Choken hjälper inte motorn att gå jämt, bara i ögonblicket den plötsligt stannar.. slår jag på choken strax innan (då den går som den ska) så beter sig skotern precis som vanligt vid choke. Dvs, den dör.
 

Formula700

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Tack till Freddde, bytte b9es stiften som ägaren skruvat dit mot br9eya och nu verkar det funka som den ska :)
 

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Hoppas det var det som var felet. Höll som sagt på att bli tokig när jag hade samma "fel" på min förra skoter, de är ju som inte det första man tänker på att man kör på fel tändstift.