Rotax 700 -01 går varm

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Tjena, jag har fått ett problem med min skoter, det är en lynx endruro 700 -01.
Den gick hur bra som helst hela helgen men sen på kvällen när jag kallstartade den och åkte ner på sjön så började den koka efter bara nåra hundra meter. Hällde i ny kylarvättska och testade, kokade igen.. Så jag tog loss slangarna från kylarn och kännde, då att det vattnet var kall medans det i slangen till toppen var varm.
Jag tror då att vattnet inte citkulerar. Då till frågan, vad kan ha hänt?
Finns det nån vattenpump på skotern, finns det nån termostat?
Mycket tacksam för hjälpen!
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Ingen som kan tänkas veta något?
Skulle vart fint med lite tipps vart jag ska börja, har ingen lust att riva isär allt om de kannke bara är termostaten som gett upp, om de nu finns nån..
:)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Borde sitta en termostat i det lilla huset på toppen. Sen kan det mycket väl vara så att du fått en luftficka om du kört med väldigt lite vatten i systemet. Hitta läckan!
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Jo det sitter något fjäderbelastat i toppen, men tycker inte riktigt de ser ut som en temostat, kan vara tempmätarn kanske?
Lite vatten har jag inte kört med men kan ju kankse ha blivit nån luft ficka endå då..
Men sitter det nån pump på dom och var sitter den ?
Tack för svar :)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Min gamla -01 800 gick lätt varm hela första året, men efter att ha bytt termostaten var problemet borta, och kom inte tillbaka, iaf så länge jag hade den kvar (4år). Den öppnade aldrig helt.
Men du kan kolla den gamla först genom att:
Släng den gamla i en kastrull med vatten tillsammans med en termometer, och titta när den börjar och öppna, och vid vilken temp den ska vara fullt öppen. Men OBS lägg den inte direkt på botten eftersom tempen skiljer sig väldigt mycket från botten upp till ettpar cm ovanför.
Alla detaljer om öppnande finns hos Lynx återförsäljare. Är dom justa så hjälper dom dig.
Jag har tyvärr glömt vilka temperaturer som gäller.
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Min gamla -01 800 gick lätt varm hela första året, men efter att ha bytt termostaten var problemet borta, och kom inte tillbaka, iaf så länge jag hade den kvar (4år). Den öppnade aldrig helt.
Men du kan kolla den gamla först genom att:
Släng den gamla i en kastrull med vatten tillsammans med en termometer, och titta när den börjar och öppna, och vid vilken temp den ska vara fullt öppen. Men OBS lägg den inte direkt på botten eftersom tempen skiljer sig väldigt mycket från botten upp till ettpar cm ovanför.
Alla detaljer om öppnande finns hos Lynx återförsäljare. Är dom justa så hjälper dom dig.
Jag har tyvärr glömt vilka temperaturer som gäller.

Okej, låter bra, men termostaten sitter alltså i toppen?
Tack för hjälpen!