rotax 600ho -04 bestycknig

S!MON

Medlem
11 nov 2006
26
0
1
hej vet att denna fråga har varigt upp några gånger men ej hittat svar

Har en rotax 600ho som går dåligt (fett) upptill 5000RPM innan den går som den ska men har lite väl häftig förbrukning av drivmedel.
Vad har ni gjort för ändringar på era?

Har std inställningar på förgasarna
Main Jet 380
Pilot Jet 17.5
1/2 varv bränsleskruv
och nålen i mitten (3)
Vet inte hur mycket man vågar gå eller "vad" man ska gå ner på?
 
R

RevMan

Har du kollat reedventilerna och stängt kranen till förgasarvärmen. Kolla om du har hål i grenröret eller om det är nån skruv lös.
-03an jag hade bluddrade rejält när den blev en spricka i grenröret.
Om nått reedblad ligger öppet så brukar dom bluddra riktigt mycket.
Är olika nålar och spridarmunstycke på olika årsmodeller.
-03 gick att släppa ner nålen ett steg men jag tror att -04 fick nya spridarmunstycken.
Huvudmunstycket tror jag att du kan gå ner till 360på iaf, kanske 15 pilot.
Men som alltid så måste man ju kolla stiften ofta när man ändrar bestyckning.
Är den utrustad med DPM så kanske solenoiden kärvar.
 

S!MON

Medlem
11 nov 2006
26
0
1
Har läst detta på dootalk men har då inte blivit på klokare har perfekta topp varv 8200Rpm sedan har jag gyllenbruna stift när jag har dragit en fullgasrepa men på låga går den mindre bra, de är antagligen nålen eller lågfarts som jag ska ändra kanske vågar man gå ner ett snepp på main 370 efter som jag har lite väl häftig bränsletillgång eller pilla på bränsleskruvarna :hmmmm2:
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Har lite samma problem, tycker den går lite småfett till över 4-5000, men inte överdrivet.
Satt 15 lågfart i den när jag köpte, var svårstartad och small lite då och då, bestyckade upptill 17,5 igen då försvann problemet. stiften var kritvita på låga varv med
tycker också min drar lite väl mycket, både bensin och olja. inga problem o komma upp i 4l milen bara man rör gasen lite grann. var "bor" du ? upp emot fjällen ? bor på "havsnivå"
 

S!MON

Medlem
11 nov 2006
26
0
1
bor i skellefteå går låter som en 450f när man ligger och segar under 4000-5000rpm sedan lossnar de, och går hur bra som helst måste hålla gas när jag startar när den e varm och kan poffa lite då och då när man slår av den men de beror på hur mycket jag har plågat den.
Tycker att den drar en aning mycke kommer ca 8mil på en fulltank och de än ändå hyffst mycke "transportstrecka" led men de värsta är detta med att den 4taktar under 5000rpm håller på att bli galen:bawling:
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Okej, kommer 10 mil iaf på en tank jag, kolla insugsgummina bägge mina var slut och bladen var glappa
 

S!MON

Medlem
11 nov 2006
26
0
1
har kollar reesdsen och gummina och dom är fräscha över väger att lämna in den hos någon som har kan bänka den och ha kontroll på avgasvärdena medans:shocked: men de kommer ju att kosta multum skulle jag tro:hmmmm2: