Rotax 582 Bytt cdibox, startar inte på startmotorn

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
Har hämtat hem en Grand Touring 1995 som inte hade gnista. Fick igång den nån gång med nyckeln. Sen var den stendöd. Efter att ha mätt motstånd och spänning i stator beställdes en cdi från skoterdelen. Nu ger den blå och fin gnista med nyckel men startar inte. Startar med snöre om man drar rejält. Mätte upp batteri 12,4v utan belastning och 11,5v när jag körde elstarten. Tycker det borde räcka för startmotorn snurrar som fan. Kan det va fel cdi? Enligt Skoterdelen ska det vara rätt. Har inte bytt tändspole, tändkablar eller tändhattar.

Edit: Hade 12,8ohm och 25v på stator.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
11,5 vol medan du kör startmotorn bör räcka men prova med statkablar från bilbatteri ändå. Prova annan tändspole också, de funkar med vad som helst ,moped 12v eller 6 v spole spelar ingen roll. Tändspole från bil båtmotor mc funkar också.
 

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
11,5 vol medan du kör startmotorn bör räcka men prova med statkablar från bilbatteri ändå. Prova annan tändspole också, de funkar med vad som helst ,moped 12v eller 6 v spole spelar ingen roll. Tändspole från bil båtmotor mc funkar också.
Fick igång den nu på elstarten men då hade jag iofs varmkört den. Men då såg jag att ena gummit på luftburken spruckit så får väl byta det först å främst. Tur det är några månader kvar till säsongen 🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om gummit mellan luftburk och förgasare är sprucket påverkar inte gången nämnvärt. Om du inte rengjort förgasarna så gör det speciellt lågfartsmunstycken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag vet inte om förgasarna har olika bestyckning vs sida på motorn men de ser du på brp parts reservdelslista.