rotax 573 mkt svårartad blev lätt startad

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Hej

Jag har en gammal polaris indy som någon stoppat i en rotax 583 mk1 motor i.
skulle dra igång den för vintern för några veckor sedan och det var lögn i h..vete.. kom tillbaka några dagar senare med startgas och drog som s.tan och det ingen tendens till att starta, dock fans det gnista när la stiften på toppen. då hade den stått i ett kall garage i typ 5 månader. upp med skiten på kärran och körde den till mitt varmgarage och fick stå i värmen i en vecka. 3 tryck på primern och troligtvis århundrandets sämsta drag, typ halvvägs ut med snöret så slant jag på handtaget. men vipps så tuffa skiten igång.. stadig tomgång direkt utan problem..

Kan någon ha någon ide om vad det kan komma sig? känns som om det är något som blivit fuktigt och sedan torkat men vad.. tips på vad som kan förebygga sånt
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Visst det kan jag ordna, om man säger så det är ingen skönhet precis. Något speciellt du söker bild på?
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Såg nu att denhär jävla auto correcten har kickat in i ämnes raden, 583 mk1 skulle de ju stå...

Jo men visst skulle det kunna vara så att de är någon skit som lossnat men stiften var pisseblöta
efter några drag så soppa fick den ju och gnista hade den ju då med.

Jag har en teori och det skulle vara att det blivit fukt i cdi boxen när den stått kallt och relativt fuktigt
i en lada. börjar nästan fundera över om kan täta cdi boxen i skarvarna nu när den blivit torr igen med
typ smält limm eller silicon, vad tror ni?
 
Last edited: