Rotax 550 2015

anjo

Medlem
2 mar 2011
10
0
1
Jämtland
Hej. Har en Skandic 550f som verkar få en aning för lite bränsle när den är kall / halvvarm. Inte när den är varm. När den är halvvarm så ökar varvet på tomgång om man vippar på choken en sväng och den kan missa / puffa till lite om den får gå på tomgång. Går som vanligt med lite varv. När den är genomvarm försvinner detta.
Jag undrar om någon haft lika tendenser. Kan man få bort detta genom att höja trottelnålen tro, eller påverkar den inte så låga varv alls? Har kört en halv tank med nytt bränsle för året men ingen direkt skillnad. Kanske inget katastrofalt fel men lite irriterande.. Startar för övrigt lätt.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Rengör förgasarna och kontrollera insugsgummin så de inte är spruckna.
 

anjo

Medlem
2 mar 2011
10
0
1
Jämtland
Tack för svar. Tycker de brukar bli lite mer allmänt 'lynniga' om det läker tjyvluft nånstans..?,kan ju kolla med lite startgas kanske.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tycker de låter som en normal motorgång de ska gå snålt innan de blir varm. Eller har de plötsligt blivit värre?
 

anjo

Medlem
2 mar 2011
10
0
1
Jämtland
Har nyss köpt skotern, men verkar ha varit ungefär lika hela tiden. Detta är ju ett "bekymmer" man egentligen kanske inte märker av så mkt om man inte tänker på det skulle jag tro.. Skotern har gått strax över 100 mil och tre säsonger så den är ju relativt ny. Det jag hajar till på lite är att det nog tar en 5-10 minuter innan den går helt klockrent på tomgången, tycker det brukar gå snabbare... Men det är just på tomgång / gas från tomgång som detta märks, den går då också på låga varv typ 1000-1200 varv. Annars ligger den på 1400-1500 varv på tomgången (enligt varvräknaren på skoter).
Chokar man på tomgång när den är genomvarm så sjunker varvet, vilket känns "friskt".
Finns alltså ingen anledning att laborera med trottelnålen då?