Rotax 494, släcker stift..

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Problem nr1. Min rotax 494 köpte jag från sundsvall... tog den till vilhelmina och här går den rätt bra faktiskt.. ibland surar den lite om man står på tomgången.. så fort jag åker 6 mil norrut och mer mot fjället surar den ihop och släcker stift på stift på stift..

Kan det vara så att bestyckningen är helt enkelt bara fet ställt? Så jag behöver endast bestycka ner den?

Problem nummer 2, eller problem och problem.. den verkar sluka olja väldigt hårt.. Vissa säger att man kan plugga den som går till smörjningen och köra oljeblandat..
Vad rekommenderar ni? nån som har testat skillnad osv på separat eller oljeblandat..

Tacksam för svar!

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Hallå! NGK BR9EYA kör jag med.. Jo men jag har 2 kanaler, 2 separata från behållaren.. en till slidskivan och en till smörjningen till motorn..

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
I princip alla jag har surrat med som haft 494, har ju kört på BR9EYA. Så tycker det är märkligt varför min slår ut dom hela tiden.. Måste ju vara nått fel då..
Ifall man sätter dit stift som håller kan ju felet kvarstå, som jag helst vill få bort:) Vad hade du tänkt då för stift?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jo de är sant att man vill ha bort problemet :) vet inte vad det är för stift, har läst att nån kört med det :) har också läst att BR8 kan vara bättre, men det kanske var att dom tålde mer värme :)

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Bästa stiften till Rotax RV motorena ska vara Denso stift och till 494an så ska det vara W27ES-U.
Den kan behövas bestyckas om lite men kolla först om chocken sluter tätt och att vålventilen i flotör huset stänger

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Denso stift, och dom finns som normalt att köpa som BR? Jo ska kolla choken.. Vålventilen? Nålventilen? Det luktar grymt mycket soppa när man står
på tomgången uppe på fjället...

Men om en skoter går "halv" fett på låglandeet ska den inte gå snålare på fjället? eller är det tvärtom att den går fetare på fjället?

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Jajust... Vad är orginal på 494an? Så vill säga låg och högfart.. om jag ska bestycka ner han lite så han blir snålare.. ska jag byta både hög och lågfart i båda gasarna?

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Lynx enduro-99 med VM34 så är det main jet PTO 270 & MAG 280 Pilot jet 40 och nålen 6DH4-3 i mittenläge
Du får ta och läsa av stiften för att se vart du kan behöva bestycka ned men kolla förs så att gasarna är OK och rengör dom
Eller så det inte är nått annat problem

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det är inte stiften som är felet, den har nog fel bestyckning (eventuellt får den för mycket olja).

Kolla hur den är bestyckad, det finns säkert någon här som kan svara på hur den ska vara "original"

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Den pressar ju ut olja ur en cylinder vid grenröret lite grann.. Det sitter (Jaaks)pipor tror jag dom heter på den också.. kanske ska bestyckas annorlunda då..
Tycker det är konstigt att en 494 är så känslig.. är mest van att 440 motorerna är känsliga.. Tror det är en 2001a jag har som årsmodell på motorn.. sista 494an tror jag? enligt han som bytte motor.. Är halvkass på se på stiften "var" jag ska bestycka ner.. är dom blöt och mörk ska man väl snåla till han lite och är dom vit ska man väl feta på dom :p det är väl vaed jag kan. om det är ens rätt vet jag inte=)

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Jo måste nog kolla upp det mesta verkar det som.. men det känns som bestyckningen mest och rätt stift som gäller.. men ska kolla komp också.. eftersom han går rätt fint på lågland men på fjället går det inte alls...