Rookie på skoters...

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Vill ha lite vägledning om vad man ska välja för modell på skoter som instegsmodell i skotervärlden.Vad ska man titta på, vad är viktigt o.s.v. Är helt novis på området.
Tacksam för svar
 

Nenne

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Sverige
Jag köpte en polaris indy sport 340 -90 som första skoter. Fördelen är att den är billig, ca 15000 i bra skick och att den är driftsäker. Nackdelen är att den är ganska trött.. Men om man bara vill ut och glida på för att se om man tycker det är kul att åka skoter, är den ett bra prisvärt alternativ. Har man tillräckligt med pengar att satsa så är det förstås bättre att köpa en nyare skoter.
 
H

haj

nej för i allsin dar ... den orkar dra dig...om du inte väger så mycket:)
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 10:53 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 10:53 PM (CET)]Du ska skaffa dej en touringmaskin som ligger minst på 500cc. En touringmaskin är en mitt i mellan kort (sport) och lång (arbets och bergsmaskin) allt så en lagom maskin, att dra en pulka med.
500cc - 800cc 60-140hk.
Sen har vi vattenkylda och fläcktkylda.
Vattenkylda behöver snö för sin kylning och har mera motoreffekt.
Fläcktkylda behöver ingen snö för sin kylning men har lägre motoreffekt.
Så valet av skoter är nog hugget som stucket om man bara ska ut och vintermysa.
Men ska du köra mycket på isarna så är fläcktkylda att föredra. Annars är vattenkylda att rekomendera.
Så nu är det bara att prova och hitta en maskin som du/ni tycker känns bra.
Och du lyssna inte på allt snack om att ena märket är bättre än den andra, det är samma skit allt i hop men hur kul som hällst...
Köp det som du känner passar ditt sätt att köra. Obs! prova många så att du får en bild av flera skotrar så förstår du vad jag menar...

Lycka till!
 

Dark_Ice

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Boden sverige
är du helt ny så skulle jag kunna rekomendera en phazer...de är väldigt lätta ahr jag hört från både vänner å andra...annars så räcke de med en et lr någåt liknande äldre modell...men något du ska tänka på är att inte köpa något med för stor motor...jag vill rekomendera en fläkt kyld motor på 340-550 kubik=)

rock on=)
 

Mr lalle

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
men va fan inte kan man väl ha en phazer om man ska ut me 3 pers på samma skoter
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Vi kommer inte vara tre på samma skoter utan vi har en kälke som står och samlar damm hos mina svärföräldrar. Så det blir max 2 på skotern och en i kälken.

 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Polaris sport 340 går bra att dra en pulka med, Självklart kan vara lite trögt det är ju som sagt ingen raket. Har provat sitta två vuxna på skotern samt två vuxna i pulkan inklusive två hundar och packning. Så det är inte omöjligt men det är såklart trevligare med mer motor.