Rolig skoter som passar familjeutflykter och pulkdragning

RobinG

Ny medlem
28 mar 2019
2
0
1
39
Skellefteå
Ja som rubriken säger så är det dags att köpa en familjevänlig skoter som klarar att skjutsa och dra pulka. Det vore dock ingen nackdel om skotern kunde användas till lite bus också emellanåt.

Förutsättningarna ser ut som följer. Inga långa turer, mest närområde, kanske 4-5 mil per gång max. 4 i familjen ( två vuxna två barn ) så två på skoter och två i pulka. Frun insisterar på fyrtakt för att det luktar mindre, hon har dock 0 erfarenhet av skotrar, men prova resonera med en kvinna =).

Tror inte vi kommer att göra jättemånga familjeturer per år utan det blir nog några stycken (3-4) sen blir jag nog mest själv alternativt att jag tar med äldre dottern ut och kör.

Ingen lust att köpa en renodlad touringmaskin typ pantera eller venture även om det kanske vore det bästa.

Har funderat på en viper mtx/xtx med extra dyna, alternativt ski doo renegade med 1+1 (900 ace eller 1200) , maxpris på maskin runt 90000, krav är också låga mil, orkar inte skruva längre det ska bara funka ( förutom vanlig service)

Är någon av ovanstående alternativ vettiga eller ska man gå på typ en 49 ranger? Rangern står dock fantastiskt högt i andrahandsvärde så det blir maskiner med lite mer mil ofta. Vad är mycket mil på en skoter igentligen? Sist jag höll på med skotrar var i mitten/slutet av 2000 talet och då var ju 3-400 mil mycket iaf om man pratade ski doo :)
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Ett roligt alternativ är en Freeride, 146 eller 154.

Det finns tillbehör för att bygga på extradyna.
E-tec = minimat med lukt bakom.
Dom går relativt tyst och är snål på bränsle.

Drog pulka med Summit 800 -13 ett par vintrar.
Funkade utmärkt, inget klagande på avgaslukt från Sambon i pulkan.
(När jag testade att dra med Pro RMK belv det dock gnäll över lukt och oljud)
Dock är ju Summit lite smal och vinglig, men Freeride har bredare mellan skidorna.
Hade inga som helst värmeproblem med Summiten, och FR har samma kylsystem.
 
Reactions: eing9911

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Håller med ovanstående talare. Sambons summit 146" 2013 är jäkligt allround och inget problem med varmgång. Fick bogsera en polaris 850 för några veckor sedan i några kilometer och övervägande på en plogad väg och den är utan isrivare men den höll normaltemp ändå.

Angående mil så på en 800:a så bör man väl börja fundera på kolvbyte vid dryga 500 mil på vissa. Sambons bytte jag kolvar på vid knappa 800mil i förebyggamnde syfte men det visade sig att de var fortfarande väl inom tolerans. Dock var inte vevaxeln det så det blev helerenovering på den. En 600:a lever ett lättare liv skulle jag påstå. Yamahas 4-taktare (nytro, viper och kanske även sidewinder) är inte motorn ett bekymmer för den överlever flera chassin...(nytro har stora servicen vid 4000 mil så jag vet inte om någon i sverige har behövt göra den än:) )