rolig arbetsskoter?

Jennysteding

Ny medlem
24 sept 2021
2
0
1
33
Jämtland
Jag är helt ny på skotrar och har tänkt köpa mig min första nu, så behöver lite råd!
Det huvudsakliga syftet är att dra spår i skog, så jag tänker att det är mer åt hållet "arbetsmaskin" jag letar men sen vore det såklart ett plus om den var hyffsat rolig att köra längre sträcker på led.

Vill ha så lite mekande som möjligt då jag är okunnig.

Jag kollar på begagnade skotrar och i Jämtland så dem jag har hittat hittills som ligger inom min prisnivå (max 25k) är dessa:
  • Lynx grand touring hc (374 mil)
  • Polaris 700 sks -99 (990 mil)
  • Arctic Cat Cheetah - 87 (ny renoverad boggi från 2020) >> denna gissar jag inte är så rolig men intressant då den kostar 9500kr..
Är det något ni skulle rekommendera?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ingen av dom där är "arbetsskotrar".

Tala om vad den får kosta först så får du nog passande förslag.
 

Jennysteding

Ny medlem
24 sept 2021
2
0
1
33
Jämtland
Ingen av dom där är "arbetsskotrar".

Tala om vad den får kosta först så får du nog passande förslag.
Det står, 25k max.

Men du tror ingen av dessa skulle passa för den användning jag beskrev? Kan ju tillägga att det är ju inga långa spår jag kommer dra
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Vad menar du med att dra?
Spårkälke?
Dra spår runt en åker eller lite snirkligt i skogen?

De du listat är inte arbetsmaskiner och har således inte lågväxel.
Ska du åka långsamt och dra lär man ha lågväxel.

Ska du däremot dra nåt spår runt en sjö eller på åker så kan man nog klara sig utan lågväxel.

Bestäm om du behöver låg eller ej, så man kan sålla bland maskiner.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Som tidigare sagts så om du ska dra något tyngre så är lågväxel en fördel och då är inga av de du listade lämpliga.

För 25k och om du behöver lågväxel så kan nedanstående vara alternativ (blir antagligen årsmodell 2004-2010 något i den prisnivån):
  • Lynx ST550/ST600
  • Ski-doo Skandic 550/600
  • Arctic Cat Bearcat 570
  • Yamaha Viking 540
  • Polaris Widetrak 500/550/600
Roliga kan man nog inte säga att någon av dem är däremot och det kan du nog inte räkna med att få tag i om du ska ha en arbetsmaskin för 25k. Det är först nyare maskiner typ Lynx Commander och Polaris Titan som kanske kan hävdas vara (relativt) roliga arbetsmaskiner, men de är då mycket dyrare än din budget.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Lyckades missa prislappen, sorry.

25k och kul.... Som tidigare sagts, ska du bara trampa upp ett spår att åka med tegsnäsarna i så funkar det mesta. Summit eller Renegade i REV-chassie exempelvis. Ska du dra tungt så blir du hänvisad till de med lågväxel och då ramlar kul-faktorn bort direkt om du ska klara budget.

Håll dig borta från "storkubikarna" om du inte vill skruva, oavsett så är dom hårdare på materialet än de mindre. 5-600cc skulle jag kika på i din situation.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Om arbetsbiten är begränsad till att dra spår så är det inte så jätte tungt arbete tycker jag (eller så gör jag fel men jag tvingas att dra spår flera gånger per vinter till byalaget) men jag har då använt allehanda maskiner (BR250, Summit, Lynx Ranger; Viking, Nytro, Grizzly mfl...man tager det som finns tillgängligt) bara för att trampa, dra lättare sladdar och sen spårdragare. Det kanske inte är optimalt med en del av dem men det funkar. Är det bra trampat innan man sladdar så går ju sladden oftast ganska lätt och spårslädarna brukar ju inte kännas alls. Man kanske får hålla lite högre fart bara för att fortfarande få kylning eller inte elda upp remmen. Så utifrån det behöver du kanske inte begränsa dig till en renodlad arbetsmaskin. Du får inte så rolig sån för 25' tyvärr. En halvlång till lång 5-700 cc maskin borde duga och då blir det lite större utbud. Som det stod ovan så undvik storkubiksmaskiner (800 cc och uppåt).