RMK v. Summit

Ricoh

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Behöver hjälp av er folk som har erfarenhet av både Polarisen och Skidoo´n, bestämt mig för skaffa 700/800 RMK -02/03 eller motsvarande årsmodell av Summit. Vad välja? Snälla hjälp med lite expertråd. (behöver alltså lite seriösa köpråd, så hoppa gärna allt märkestroget snack) tack på förhand.
 

Ricoh

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Eller kan kanske -03:ans 800 SKS med högre kam vara ett vettigt köp? inte lika mycket enbart klättrare utan även lite ledegenskaper på köpet? Vad tror ni?
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tänk på att ju dyngre skotern är, desto svårare blir den att hantera, speciellt i svår terräng. Så det kan vara en fördel att vara en tungviktare själv, så man har lite att sätta emot.

Åker själv summit 600-99, är helnöjd med allt även ledegenskaperna
 

Nisse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
harrköping urugoy
min 700 går grymt på alla ställen. Förstår inte anledningen i att köpa en SKS och sedan sätta på 50 mm matta. det blir ju ingen skildnad mot vanliga RMK 800, förutom att man får högre vikt i form av elstart.
nä, köp en RMK 700 och bli lycklig!
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Till Nisse_

Poängen med att köpa en sks och sätta på 50mm matta vore ju att man får en maskin som är 345 lång och inte 365/396... KAN ju vara lite bökigt med så långt.

Har en summit 600 själv som är 345 lång, och jag har då inte märkt att jag behöver nå längre.
 

Nisse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
harrköping urugoy
>Till Nisse_
>
>Poängen med att köpa en sks
>och sätta på 50mm matta vore
>ju att man får en maskin som
>är 345 lång och inte
>365/396... KAN ju vara lite
>bökigt med så långt.
>
>Har en summit 600 själv som
>är 345 lång, och jag har då
>inte märkt att jag behöver
>nå längre.

men 800 SKS (twin) finns bara som 03:a och den har 365 matta.
om man döremot köper 01-02 så förstår jag det
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
>men 800 SKS (twin) finns
>bara som 03:a och den har
>365 matta.
>om man döremot köper 01-02
>så förstår jag det

800 sks har bredare framvagn + mer inställd på ledåkning.
en sks med 50 matta blir inte en rmk, långt ifrån, det blir en touring med hk matta. stor skillnad.
 

Dave

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
Sveg Sverige
Köp RMK 800 -Vertical Escape.! Den grymmaste djupsnömaskin du kan tänka dej men sämre på led pga,boggien är mjuk och tål inte guppen, sen är den LÅNG..! Så den kan bli lite svårhanterlig,men om jag vore du skulle jag nog oxå kolla lite extra på en SKS och sen sätta på riktig matta (typ 47mm)eller nått..! Hoppas du blir nöjd.!
 

Nisse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
harrköping urugoy
>>men 800 SKS (twin) finns
>>bara som 03:a och den har
>>365 matta.
>>om man döremot köper 01-02
>>så förstår jag det
>
>800 sks har bredare framvagn
>+ mer inställd på ledåkning.
>en sks med 50 matta blir
>inte en rmk, långt ifrån,
>det blir en touring med hk
>matta. stor skillnad.
Om det blir en touring vill jag veta vad din surarctic är! Kanske en barnskoter med för mycke Råfett
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Har själv en RMK 800 144"-03. Är mycket nöjd med den. Tycker dne är grymt fin i pudret. Otroligt lättkörd är den oxå. Har kört på rätt hårt på ledden med den och tycker dämparna funkar riktigt bra, ändå kan jag väl inte räknas som jättelätt heller(85kg). Var ju strul med effekten i början men åtgärdades snabbt så nu går den som en klocka. Kört 147km/h enligt radar men går nog att få upp den i en bit över 150 om det nu känns viktigt. Drar ca 2,5l milen. Polaren har en Summit 800x -03 så vi har kört mycket med varandra. Det är kanske lite mer klipp i summiten. Är oxå en otroligt fin skoter. Drar strax över 2liter milen. Den är dock inte riktigt lika lättkörd som RMK:n och enligt honom så är dämparna bättre på RMK:n men det har inte jag märkt. Vilken du köper tycker jag är en smaksak. Prova dig fram. Enligt mig är de jämbördiga maskiner. Hoppas du fick lite fakta iaf
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
>Om det blir en touring vill
>jag veta vad din surarctic
>är! Kanske en barnskoter med
>för mycke Råfett

Sks:n har alltid varit en touring.
Det är ingen sportskoter, arbetsmaskin eller djupsnömaskin.
Om den inte är någon av dom kategorierna, vad är det då? en touring.

Jag tycker du ska mogna till lite innan du skriver på en sån här sida, fanns ingen anledning att börja med ett sådant språk.
Du kunde ha skrivit ett bra argument istället för uppför dig sådär. omoget.
 

Nisse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
harrköping urugoy
Din surkisse vet man ju inte häller vad det är. Det är ju ingen touring, ingen sport, ingen mountain och ingen Arbetsmarskin, Så då måste det ju vara ett FET JÄVLA BLYSÄNKE!!!!

>
>>Om det blir en touring vill
>>jag veta vad din surarctic
>>är! Kanske en barnskoter med
>>för mycke Råfett
>
>Sks:n har alltid varit en
>touring.
>Det är ingen sportskoter,
>arbetsmaskin eller
>djupsnömaskin.
>Om den inte är någon av dom
>kategorierna, vad är det då?
>en touring.
>
>Jag tycker du ska mogna till
>lite innan du skriver på en
>sån här sida, fanns ingen
>anledning att börja med ett
>sådant språk.
>Du kunde ha skrivit ett bra
>argument istället för uppför
>dig sådär. omoget.

 

Ricoh

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Jaha till slut så blev det en -03:ans RMK 800VES 144" som parkerades i garaget i väntan på snön.
Man tackar för de åsikter och erfarenheter ni delat med er av. En del lite mer seriösa än andra men men, är man trogen sitt märke så är man :)


 

Mrjim

Medlem
12 aug 2005
20
0
1
Kramfors
Hallå.

Jag har själv en summit fast en 02 och en kompis till mig har en 03 rmk 800.
Först och främst så håller inte kammarna lika bra på rmk,tycker dom har alldeles ör mjuka och går av stup i ett.
Sen går det inte att åka 2 på den heller...han har försökt och den bara slår igenom fram i boggien.
Han har försökt att ställa om dämparna men det blir ingen skillnad,jag och min tjej åker på min utan problem och han blir så förbannad för att han inte kan det.
framkommligheten tar nog rmk,det är en jävel på att smyga fram på snön och ta sig fram där det inte ska gå,summiten är ju lite lägre och tyngre fram men det går hyffsat bra ändå...man klarar sig bra.
båda har back så det är ju behändigt,fast rmk har ju en spak som måste dras ut och summiten har ju en knapp(rer).
rmk dra mycket mer än summiten har vi kommit fram till,kan ju bero på hur mycket man gasar också men vi kom fram till det iaf.
kort och gott...så tror jag du blir nöjdare med en summit än en rmk..för det är en tår i ögat som faller när man ser hur mattan börja nötas i kanterna.

Lycka till