Rmk hackar efter fastkörning

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hej
Körde fast ganska ordentligt med rmk:n igår. När vi väl fick lös den hackade det riktigt ordentligt när man körde sakta, körde man lite fortare (ca 40) kändes det inte lika mycket men man hörde typ ett flapprande ljud i boggien kring drivaxeln. Sen skulle jag köra den ut till en väg för att kunna hämta den och då började det låta illa i kedjehuset. När skotern väl var i garaget fick den stå några timmar och sen öppna vi kedjehuset men hittade inget fel där mer än att bottendrevet satt löst så vi satte ihop allt igen. Sen tog vi lös sekundär variatorn(stora) Men hitade inget fel där heller. Remmen hade ingen midja heller som var det första jag kollade, provade även byta till reservremmen. Den hackade bara medans den drev, släppte man gasen rullade den felfritt så det borde inte varit att något tog i mattan. Efter all felsökning utan resultat körde jag ut den och vips så funkade den felfritt igen. Vars kan felet ha varit? Var det att bottendrevet satt löst eller var det helt enkelt bara is och snö som inte gick se som sen tinade? Jo, fjädringen sjönk också ihop så skotern blev väldigt låg, man kunde lyfta upp den bak som att hela boggien var lös, när man släppte ner den säckade den ihop igen. Det var som inget motstånd, sen helt plötsligt blev den normal igen för att sen när jag skulle köra upp den på släpet blev den låg och slapp igen. Vafan är det för fel då?:hmmmm2:
 

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Vanligt problem med iaf. Assaulten är att det sitter 3 drivhjul fram som sitter väldigt tätt. Det packas is mellan hjulen och mattan kliver som upp på hjulen istället för att "non-slipen" tar i hålet. Kan garantera till 99% att du haft samma problem. Uppstår i stort sett alltid vid körning i blötsnö.
Edit: I.o.m. att mattan kliver upp på isen som bildas mellan drivhjulen så blir den sträckt som en fiolsträng om du redan har den hyffsat spänd..
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Vanligt problem med iaf. Assaulten är att det sitter 3 drivhjul fram som sitter väldigt tätt. Det packas is mellan hjulen och mattan kliver som upp på hjulen istället för att "non-slipen" tar i hålet. Kan garantera till 99% att du haft samma problem. Uppstår i stort sett alltid vid körning i blötsnö.
Edit: I.o.m. att mattan kliver upp på isen som bildas mellan drivhjulen så blir den sträckt som en fiolsträng om du redan har den hyffsat spänd..
Okej, men jag har inte non slip drivhjul men det kanske kan bli så ändå? Det låter då inte helt otroligt.
Jag kunde föresten inte se att det var is där men det kan ju ha varit det ändå.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Dämparen ska jag ta lös till sommaren och chimsa om och renovera, den får nog sitta kvar dem enstaka turer som är kvar i vinter.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Flytande? hur menar du då?
Drevet ska kunna röra sig nån millimeter fram och tillbaks på axeln. du ska inte dra fast drevet så det blir stumt med skruven, gör du det löper du stor risk att skruven ska gå av
då drevet gärna vill röra sig lite. däremot det lilla drevet ska dras hårt!
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Drevet ska kunna röra sig nån millimeter fram och tillbaks på axeln. du ska inte dra fast drevet så det blir stumt med skruven, gör du det löper du stor risk att skruven ska gå av
då drevet gärna vill röra sig lite. däremot det lilla drevet ska dras hårt!
Okej, ska jag inte dra fast bulten så den sitter? Kan den inte skruva upp sig då?
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Några lösa drev i växel lådan har då jag inte haft på någon av mina polarisar. Så ta reda på d innan du kör med lösa drev. Kan bli dyyyyyrt...
 

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Det sitter inte riktiga non-slip på Assaulten heller men det är 3 drivhjul, varav det i mitten driver mattan genom hålet i mitten. Var inte lätt att se isen faktiskt men jag vet flera maskiner som haft problem med detta, har även hört dom som fått mattan att kliva av fram i tunneln.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Det sitter inte riktiga non-slip på Assaulten heller men det är 3 drivhjul, varav det i mitten driver mattan genom hålet i mitten. Var inte lätt att se isen faktiskt men jag vet flera maskiner som haft problem med detta, har även hört dom som fått mattan att kliva av fram i tunneln.
Men då var det säkert det som hände på min med.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Nu gör skotern likadant igen:suspicious: precis som tidigare:( kan felet vara i sekundärvariatorn?
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Nu är problemet löst, det var en midja på remmen lika förb*****. Det visade sig att det var en midja även på den beggade reservremmen som följde med när jag köpte skotern i februari och därför gjorde den likadant med den.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
! ang nedre drevet löst så är det i sin ordning, det ska vara "flytande"
Du har nog missuppfattat det här med flytande saker. Det är sekundär variatorn som helst ska vara flytande och glappa någon mm i sidled. BRP kör dock fortfarande med icke flytande sekundär på vissa modeller. Men något drev ska verkligen inte vara flytande!!