Rmk 900 05-06

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Andhag. Är det någon på blocket som du menar? Så det inte är liket jag tittade på. Den får fan ingen köpa. Usch och fy vad läss man blir på sådanna.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
tittat lite på blocket och lite överallt där de finns men just nu ska ja övertala sambon och samvetet att jag behöver en till skoter, hus renoveringar kostar pengar har jag fått för mig ;) om det är ngn på blocket som är ett lik som ja inte ska kolla på är jag tacksam för info ang vilken det skulle vara isf (och va som var helt slut med den) men det kan man ju ta i ett PM så slipper vi va alltför mkt offtopic

on topic;

vad anser ni att man ska göra för att "förfina" en rmk 900? skidbyte? styrhöjare? matta? osv..
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Skidbyte, slp singelpipa, slp momentstag och pusharm, bestycka variatorerna, eftermarknads luftburk typ timbersled eller F&I, och en ner drevning. Då är maskinen grym. Detta tycker jag att man ska göra med en -06. Då blir den ännu grymmare.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Verkar som det är lite att tänka på haha men det är det iofs på de flesta maskiner i dagens läge. Beror på hur mycket man kör, vart man kör och hur man kör, men ska man ha en lång maskin är det fördel om det är puder istället för led som det oftast är här nere där jag bor. Dock letar jag fjällstuga men det blir inte förräns till nästa vinter.

Alla maskiner ska väl anpassas för att det ska kännas som handen i hansken.
 

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
fick problem när jag var i fjällen i veckan. När skotern var varm så gick tomgången ner till 800 och sen när man låg efter led mellan 4700-5200 så lät de som att den gick på en cylinder och vid fullgas repa så blöddra den lite. Någon som kan ha nån ide?
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Intressant. Kolla stiften. Spontant kanske någon spridare som tjorvar. Är det en 05 eller 06? Kanske något med tps:en. Då kan den bete sig kontigt. Går att kalibrera med en spänningsmätre på något sätt.
Du måste medela vad som var felet. Bra att samla på info om problemen.
 

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
Jo tror ochså de är tpsen, Visst är de den som sitter på sidan av "förgasarna"? För jag tog lös den när jag rengjorde alla kontakter men jag gjorde ett märke var den var tidigare och stoppa dit den på de stället.
 

jimboo

Medlem
20 nov 2008
42
0
1
nordmaling
hej har en 900 -06 som motorn for på förra vintern sagt å gjort så byggde jag ihop en ny motor med nyttblock ja allt är nytt förutom spridare å spjällhus å reedventiler + alla givare. skotern startade och gick efter ihopmonteringen, men sen så började den att misstända och lyset fladdrade till varje gång han misstände och jag kunde höra något ticka fram vid elsystemet.


sen nästa gång jag provstartade han så ville han inte han gav en liten tänning 3 draget sen händer inget.
kompprovad 9-9,5 på bägge och jag har tändning på bägge stiften samt 12v till soppa pumpen.

så jag tog upp motorn igen å ohm mätte statorn å den va hel ohm mätte kablarna från statorn och dom e hel så snäll vad kan felet vara snön är här och skotern står i garaget ..

/jimmy
 

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
Nu är felen lösta. Varför den tog stift på höger burk var tändhatten, böt kablar och hattar och då funka de, Sen varför den gick dåligt var tps:en, Fick ett till fel i veckan när ja for en sväng *suck*.

Lyset och instrument panelen dog, Efter ett tag juckandes i kablage så var de en kontakt mellan motorn och tanken som jävlades. Så nu är man fit for fight igen :)
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Kan någon svar på hur många länk kedjan ska vara på en 900 -05 så är jag tacksam, jag har olika bud, om man läser sprängskisser så står det 90 länk men jag pratade med en server polaris och han sa 92 länk.
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Jag trodde det var 76 länkars kjedja. Lät konstigt.
Har själv fått problem med min rmk 900 -06 166" dragon. Har kört ca 10 mil då började den gå dåligt från botten men på högre varv så gick den som den skulle. Ckeck engine lampan blinkade 7ggr.
Jag undrar om det samma betydelse som till en -09 800 rmk. Alltså fuel injection, stator, wire harness code.
Är det de den betyder alltså 7ggr ckeck engine. Någon som kan översätta vad detta betyder.
Behöver snabb hjälp.
Tror själv att det kan betyda kablaget till spridarna eller spridarna i vevhuset. De skickar ju in bränsle från botten. Skotern startar alltid som ska.
Vad göra???
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Har en kompis som är sugen på en rmk 900 och ska åka och titta på den, vilken är det som är ute på blocket som är i dåligt skick, skicka gärna länk eller varför inte lägga upp länk här? Är väl inte förbjudet, menar är nog många potentiella köpare som läser denna tråd och uppskattas nog av många att slippa åka långt för att titta på en maskin i undermåligt skick
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Jaha. Nu är skotern igång igen. Felet var en kontakt till vänster sidas nedre sprisare var lös. Blev tvungen att ta bort org tätningsmedlet som satt i kontaktstycket. Det var stenhårt. Men utan det så sa det bara klick:)! Nu går den som en klocka. I morse så skruvade jag isär maskinen med tank osv för att komma åt all elektronik. Inne i ett kåpslät uppe på fjället. Men gav upp och for hem med en av polarna som skulle hem ändå. Hem i varmgaraget skruva isär igen och ser då att nedre spridarkontakt inte är riktigt på. Fixa det och ut och pröva och upp släp och imorgon bitti ska jag överraska polarna som är kvar i stugan tidigt som fan. Bara kliva in och skricka och leva om. Hehe:)!
 

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Nu har man fått lite fjällmil,är jäkligt nöjd.
Så jäkla skönt ljud & fart i 900:an.
Vibrationerna tänker man inte på alls längre.
Original skidorna är iaf värdelösa,vad rekommenderas att byta till?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
tidigare i tråden rekommenderades slp powder pro skidor.. men ja gissar att c&a pro inte heller är helt fel, skillnaden ska jag låta någon som vet tala om :)
 

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
nu går skotern kasst igen *SUCK*, Den går bra på tomgång och när man gasar snällt men när man nyper till snabbt så bååar den och kan ge avgassmällar. TPSen är fixad, Någon som vet vad de ska vara för komp?