Rmk 900 05-06

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera polaris rmk 900.
Skriv vad ni vet eller har hört/läst. Berätta om era maskiner vad har ni gjort eller vad ni vill göra osv. Gärna med bilder.
Kom igen gubbar:).
 

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Verkar inte vara många i detta forum som åker Rmk 900.
Jag har iaf nyss köpt en 06:a efter att ha åkt enbart Yamaha så vi får väl se hur det funkar.

Är nöjd med den nu iaf,har inte kört så mycket ännu.
Motorn gillar jag,mkt pulver & vrid :)
Skön att köra,är lite vibrationer på tomgång & låga varv men det får man vänja sig vid när man ska åka 2-cyl storkubik.

Bytte ut "Champinion" stiften mot Ngk,litar inte på Champion.

Ska in till handlarn & åtgärda ej fungerande elstart & tankmätare.
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Har haft en 05 tidigare. Funkade riktigt bra tycker jag, lite + och -,

+ mycket pulver!
+ körde man fast så hade man fegat med gasen...
+ vet inte om jag hade tur med min men var bara o tanka och åka på 2 år. Förutom vanlig service då.

- min hade ingen elstart, jag som är klen hade STORA problem att få igång den vid minusgrader. Var man 2 och hade lite tur så kunde det gå. Körde oftast med en kupevärmare under huven innan man skulle iväg. Någon sa att det delvis kunde bero på vilken 2-takts olja man körde på, kan kanske stämma?
- Lite bockig/framtung, men kan också bero på att jag är för klen. Orkade inte riktigt bryta ikull den i snön. Min var krängningshämmaren bortplockad på fram.
- Lite känslig för varmgång efter led (ja jag vet att det inte är någon ledmaskin) men det vart bättre med isrivare.

Min tyckte jag funkade bättre med Championstift? Hade SLP pipa + burk på sista säsongen. För övrigt var min uppdaterad med alla service meddelanden.
Hade planer på att göra lite "förbättringar" på min men vart skoterbyte istället.
 

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Ja det känns som ett vent kit från Slp kan vara en bra ide så att den inte går för varm.

Vi får väl se hur länge Ngk håller mot Champion,han slår gärna igen på Champion.

Lite tung i framändan är dom ju men själv har man ju vanan inne ifrån Yamahas 4-takts modeller:bigsmile:
 

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
Jag äger en rmk 900 -05 och tycker den verkar helt okej de jag har kört. Stör mig inte på vibrationerna som alla påstår. Mycket vrid i motorn. Nu på senare tag har den slagit igen 2 st ngk stift på höger burk. Vad ligger era varvtal vid fullgas repa på ?
 

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
Finns de nån ny mappning till 900 motorerna? Själv har ja köpt den nya buken från assault -09 som ska på nästa vecka :) Så nu har man gått igenom skotern för fjällresa på söndag väntar! :D
 

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Vet faktiskt inte,har inte hittat nån info om det iaf.
Är det hela buken du har köpt då?
Tänkte modda min ochså om den fungerar i vinter som den ska,finns mkt roligt man kan göra med dom.
Ja nu längtar man efter en riktig fjälltur,blir nog snart.
 

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
Jo de är hela baljan från fotsteg till noskorn. Nu har jag kommit på vad som gör att den slår igen stift på höger burk, Kontakterna från spridarna var full i vatten. så den har levt sitt eget liv med höger spridare. Så nu slipper man ta med 10 stift till fjällen på söndag :D
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Vad är skillnaden mellan 05-06? Är lite sugen på att införskaffa en rackare :)

ni som säkert har lite mer koll än mig vad tror ni om den här

klicka här
 

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
06 har fyra spridare och 05an har 2 tror ja. Sen ska alla "sjukdommar" på 06an vara borta. Sen är de ingen större skillnad.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
vilka var sjukdommarna? så man vet va man ska fråga efter och va som ska vara åtgärdat om man ska åka o kolla på några
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Jag kör också en rmk 900 -06(eller ja det är en swirre men förlängd till 159" och med en serie IV) :heh:
Monterade precis i en dynoport pipa så det ska bli intressant att provköra i helgen :evil:.


Ulmerkott: Det är en hel drös med uppdateringar som ska vara gjorda, se till att dom är det! Bränslefiltret ska bytas varje år, finns billigare än pollas skandalöst dyra filter.
Vibrerar maskinen som ett tröskverk så är motorkuddarna slut(vibrerar gör dom alltid men inte så sjukt mycket som folk som aldrig har kört en säger, compfusion kuddar finns som alternativ och med dom vibrerar maskinen mkt mindre...med påföljden att balken för dom främre kuddarna får ta alla vibrationer och brukar vela på att spricka) vilket involverar att plocka ut motorn som inte är allt för awesome(mer tidskrävande än bökigt).
Kolla även att oljekabeln är hel och att pumpen fjädrar tillbaka helt, dom fastnar öppna på så gott som alla som inte har FBF kablar
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag kör också en rmk 900 -06(eller ja det är en swirre men förlängd till 159" och med en serie IV) :heh:
Monterade precis i en dynoport pipa så det ska bli intressant att provköra i helgen :evil:.


Ulmerkott: Det är en hel drös med uppdateringar som ska vara gjorda, se till att dom är det! Bränslefiltret ska bytas varje år, finns billigare än pollas skandalöst dyra filter.
Vibrerar maskinen som ett tröskverk så är motorkuddarna slut(vibrerar gör dom alltid men inte så sjukt mycket som folk som aldrig har kört en säger, compfusion kuddar finns som alternativ och med dom vibrerar maskinen mkt mindre...med påföljden att balken för dom främre kuddarna får ta alla vibrationer och brukar vela på att spricka) vilket involverar att plocka ut motorn som inte är allt för awesome(mer tidskrävande än bökigt).
Kolla även att oljekabeln är hel och att pumpen fjädrar tillbaka helt, dom fastnar öppna på så gott som alla som inte har FBF kablar
mkt bra info! Tack
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har köpt en rmk 900 -06 166" Dragon. Är sjukt nöjd efter en mil:). Visst nog virerar fotstegn lite men mycket midre än väntat. -06 har bara två uppdateringar. En plåt som ska sitta utanpå kjedjelocket i nederkant. Kostar 2-400 kr och väldigt lätt att montera. Den andra uppdateringen är tankgivaren. Den byter jag när eller om den går sönder. Endel maskiner bytte de hela tanken på. Väldigt få uppdateringar enligt mitt tycke. Annars är det méd -05. Där bör nog de vara gjorda för at man ska veta att den är sjysst.
Insugsgummin får man byta efter ett tag. De torkar ur. När avgas och insug sitter på samma sida av motorn. 908kr/st Polaris org.
Du kan lätt banta din 900 ca 15kg och få samma antal hästar om du köper slp helsystem och någon eftermarknads luftburk. Org pipa och slutburk väger 19kg prick. Slutburken väger 11,2 kg puh!
Vad menar qvisten med "Oljekabeln" och "FBF" kablar?
Org skidorna är inte så mycket att hänga i granen. Men det är ju lätt att åtgärda med typ Slp eller nått.
Bränslefiltret ska vara bytt på 160 mila servicen av Polaris. Jag blev tipsad av en polaris mek som hade skruvat mycket med dessa att byta bränslefiltret varje år. Har själv haft lös tanken och spolat rent och bytt filtert. Då känns det som om man har gjort det man kan i alla fall. Får väll byta det nästa år också.
Så med lite få men viktiga åtgärder så har du ett lössnö monster med grym kraft och vrid framför allt.
Vilken maskin menade Ullmerkott. Jag var och kollade på tre likadana maskiner innan jag hittdade den rätte. En av de jag tittade på var ett LIK. Åkte långt för att göra affär men när jag kom fram så var det ett LIK som sagt. Och jag vet att den maskinen är till salu nu igen.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Gött mos, får man fråga vad du gav för din? Tycker det är svårt att värdera när det är allt mellan himmel och jord
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Jag gav 53 efter hård prutning mitt i sommaren. De ligger nog bra bit över det känns det som nu under sesång. Borde vara prisskillnad på -05 och -06 med tanke på vilken skillnad det är på maskineran. Men en -05 med alla uppdatering gjorde så har man garanterat ett lössnö monster.
Men satsa på en -06 om du kan.
900 har fått väldigt dåligt rykte pga alla servicebulletiner som -05 hade. De som säger att polaris 900 är en skitmaskin vet inte vad de talar om tycker jag. Självkalrt inte helt probelmfri.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Ligger några ute nu men det är lite långt att färdas för tillfället. Dock riktigt sugen på en så man vet ju aldrig
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Vad menar qvisten med "Oljekabeln" och "FBF" kablar?
wire hade kanske låtit lite bättre :whistle: den lilla wiren mellan spjället och oljepumpen så klart, höljet väntar på att gå av från det man monterar kabeln :/
FBF wiren tillverkas av "FatBoyFrenchie" som hittas på SW, BCR, HCS osv. och är oljewire och gaswire i samma hölje så att säga