RMK 800 edgechassiet

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Har funderat länge och nu kommit på att jag ska ha en lång maskin och börjat kika in mig på RMK 800 nu , så om någon har några erfarenheter både negativa o positiva vill jag gärna veta.

och hur är dom i bränsleförbrukningen? och vad kostar försäkringen ungefärligen?
 
Last edited:

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Jag har precis köpt en 02as 800 RMK. Har inte hunnit köra så många mil men intrycket hittills är positivt. Verkar inte dra överdrivet mycket soppa. Ca 1/4 tank på 4 mil. (Jag har inte hunnit tanka och vet inte vad tanken rymmer :) )
Jag är hyfsat tung (100kg) men än har inte fjädringen slagit igenom trotts ganska aktiv körning på dålig led.

Nått jag ångrar är att jag inte letade tills jag hittade en med back. Dock är en CDI med PERC på väg till mig från USA och en fräsmaskin står redo att bearbeta helixen så den fungerar med backen.

Och så var det försäkringen ja, ca 2500:- för helförsäkring på mig, avställningsbar beräknad på 4 månaders helförsäkring per år och resten garageförsäkring. Man, 28år i piteå.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hur känns din rmk att köra? Känns det inte tung? Jag funderar på en rmk 700 -05 men tycker att den verkar väldigt tung jämfört med andra likvärdiga skotrar eller är det bara jag som svamlar? Vad har din för tjänstevikt enligt transportstyrelsen?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Av äldre lössnö maskiner rmk'n min favorit. Mycket skön, trevlig att köra och går riktigt bra i puder. Vilken längd har du tänkt dig? 144" el 151"? (Det finns också 156" och 159" men de är inte lika vanliga) 144" är en bättre allround skoter, den går riktigt bra och stabilt på leden och forfarande riktigt bra i puder också men det är klart att den längre (151" -->) går bättre när det är riktigt mycket puder men den tappar ganska mycket egenskaper på leden. Den längre modellen kan tyvärr också kännas lite lite tung att bryta ner när det inte är så mycket snö, pga den längre mattan. 144" är hur lätt som helst att burka runt med i princip överallt.

Kör du mycket led men ändå gillar att åka puder också så är det 144" du ska ha. Kör du bara puder är den längre modellen det självklara valet. Mitt råd först innan du köper en är att du prövar båda modellerna.

Det negativa är att du måste byta giljotinerna i avgasportarna till rostfria direkt om det inte redan är gjort, samt att jag vet att 800an har haft lite problem med vevaxlarna, de kan gå av om man har riktigt otur. Men då oftast precis bakom variatorn så det tar ingen skada på resten av motorn.

Polaris 700 motor går också bra, jag säger att den går lika om inte bättre än 800an. Jag kan dra ett exempel: Min bror hade en rmk 700 -03 151" med SLP singel pipa, grenrör, burk, och Vforce 3 reeds. Hans kompis hade en rmk 800 -05 144" med samma grejer + att han hade ett variator kit, brorsan körde med orignal kalibrerade variatorer. Och 700an gick faktiskt bättre. Jag har testat båda flera gånger och man kände att 700an matade på bättre. Och jag tror ju inte att det bara var en tillfällighet.

Bränsleförbrukningen är rätt hög med STD bestyckade förgasare. Men låt någon som kan justera in dina förgasare då så kommer du märka stor skillnad i effekt och gassvar och inget bluddrande på låga varv nå mer.
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Har kört några mil idag och tycker inte att den känns tung. Tycker att den svänger bra på leden också. Tankade för första gången också och den är inte snål direkt. Just över 3l/mil. Tog just ut avgasportarna för att rengöra dem och jag tror inte jag byter till rostfria nu iaf. De såg helt ok ut, inga sprickor eller andra skador.