Rmk 800 -09

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
hej, har en dragon rmk 800 -09 som skar i helgen på avgassidan. Blev även få repor på insugssidan, inte som det blir av snöskärning.
Vad "brukar" orsaken till det vara? Sitter smidda wössner med stålfoder. Varmkörde som vanligt, tomgång upp till 30 grader sen puttra iväg tills den gick upp i 50 grader innan jag gasade på.
Tändstiften var då chokladbruna och fina så jag misstänker inte tjuvluft iallafall
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Kanske inte är det optimala svaret, men min Assault 800 -12 skar pga att oljepumpen var för snålt ställd, vilket visade sig när det blev mycket fullgas. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det är vad jag också tror då båda kolvarna skar likadant, samtidigt.
Smidda kolvar skär lättare än gjutna inte bara pga värmeutvidgning utan för de inte håller kvar oljefilmen lika bra som gjutna kolvar. Smidda kolvar är tätare i materialet därav så åker oljan av som på att hälla vatten på en gås. Så de är mycket troligt för lågt ställd oljepump för jag hör att du varmkör noga.

En sak till som de kan bero på är om den som mont kolvarna kollade ringgapet? De har visat sig att man måste ha ruskigt stort ringgap på en modern 800a ,,man bör ha så stort som 0,50-0,60 helt enormt med andra ord. Ringsnypning pga för tight ringgap brukar ge repor runtom i hela cylindern dvs både runt avgasport insug men även på sidorna. De ser ut som lodräta revor som inte är så djup.

Kolla nuvarande ringgap så får vi höra.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Tack för ett grymt svar
Ska kolla ringgapet imorgon, men har enbart sett repor vid avgasport.

Största skadan som blivit i cylindrarna


Kolv avgassida, tog aldrig någon på insug då det inte var några större repor där.
 
Last edited:

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Ringgapet var förövrigt 0.5, misstänker nog att oljesmörjningen antingen korkat igen eller varit alldeles för snålställd.