RMK 800 -04 Slutade att driva idag!!

polaris04

Medlem
6 feb 2010
14
0
1
Tjena!

Min rmk 800 2004 slutade helt plötsligt att driva idag? Den har gått ca 350 mil och välservad..

Har under senaste tiden denna säsong haft svårt att kyla och haft tendenser till att koka även vid bra snöförhållanden..

Idag gick den däremot klockrent men helt plötsligt och vid mjuk och fin körning slutade den att driva...helt utan missljud eller att motorn började låta illa, den stannade helt av lugnt och stilla men gick på tomgången.

det går att snurra variatorn för hand utan något som helst motstånd? När jag drar i snöret så anser jag inte att det är något fel på kompen.

Däremot uppstår det ett glapp när jag drar/rycker i variatorn, den är alltså inte stum? Man kan se att hela axeln rör sig så det gäller inte endast variatorn..

Kan det vara så att drivaxeln gått av eller finns det andra orsaker?

Mkt tacksam för tips...
 
Last edited:

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
samma hände nästan för en kompis det är väll drivaxellagret kanske kedjan också eller nå drev om du har otur
 

Smin

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
förmodlingen har vevaxeln gått av strax innan för variatorn känner en som råkat ut för det 2ggr!! motorn går men det driver inte!!!det är en polaris switchback 800.
 

jokke1980

Medlem
26 nov 2009
22
0
1
Sundsvall
Samma sak hände mig idag.. mitt ute på en blöt moddig sjö :(

jag kör en pro x2-04... Skruvade upp kedjehus på plats o allt snurra fint :p inge kedja som gått av eller så!

eftersom detta är min första skoter har jag ju ingen aning om va det är för fel, men antar att det är nånting med drivaxeln! Ska skruva isär o kolla upp i veckan..

Tråkigt bara att inte få ta med skotern till fjällresan imorgon :cry:

tacksam för svar.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
På gamla polaris sitter det en splineshylsa mot kedjehuset eller växellådan om man har en sån. Det är nån konstruktionsmiss så lagret på variatorsidan sitter lite knepigt så hela drivaxeln brukar rotera i lagret och kan vandra ur så splineshylsan åkar av eller blir förstörd. Råkade ut för detta på min widetrak årsm -90 flera ggr.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
förmodlingen har vevaxeln gått av strax innan för variatorn känner en som råkat ut för det 2ggr!! motorn går men det driver inte!!!det är en polaris switchback 800.
Ganske vanlig feil på disse 800 twin motorene, jeg får inn 4-8st hver vinter med dette havariet, de kan også knekke i rådenbolten på PTO siden men da går ikke motoren fint slik din gjør.
 

polaris04

Medlem
6 feb 2010
14
0
1
Samma sak hände mig idag.. mitt ute på en blöt moddig sjö :(

jag kör en pro x2-04... Skruvade upp kedjehus på plats o allt snurra fint :p inge kedja som gått av eller så!

eftersom detta är min första skoter har jag ju ingen aning om va det är för fel, men antar att det är nånting med drivaxeln! Ska skruva isär o kolla upp i veckan..

Tråkigt bara att inte få ta med skotern till fjällresan imorgon :cry:

tacksam för svar.
^Återkom gärna med vad du kommer fram till efter din kontroll...
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Ang. splineshylsa mot växelhus så finns dessa enbart på widetrack vad jag vill minnas ev. på nån supertrack också.

Kolla om du får "kontakt" mellan sekundär variatorn och mattan dvs. prova vrida på den å se om mattan reagerar ens. Gör den inte det så är de ju nåt därmellan som gett upp ex. kedja/kedjehus eller drivaxel.

Annars måste den ju som nån skrivit tidigare gått av precis innanför variatorn men då borde de låta lite illa iallafall tycker man ju och sen borde ju variatorn stå stilla om du försöker gasa iväg.
 

polaris04

Medlem
6 feb 2010
14
0
1
RMK 800, har vevaxeln stuckit?

Tjena!

Denna tråd ligger även under POLARIS forumet men tänkte att ni kanske har fler/andra förslag till orsak.

Min rmk 800 2004 slutade helt plötsligt att driva idag? Den har gått ca 350 mil och välservad..

Har under senaste tiden denna säsong haft svårt att kyla och haft tendenser till att koka även vid bra snöförhållanden..

Idag gick den däremot klockrent men helt plötsligt och vid mjuk och fin körning slutade den att driva...helt utan missljud eller att motorn började låta illa, den stannade helt av lugnt och stilla men gick på tomgången.

det går att snurra variatorn för hand utan något som helst motstånd? När jag drar i snöret så anser jag inte att det är något fel på kompen.

Däremot uppstår det ett glapp när jag drar/rycker i variatorn, den är alltså inte stum? Man kan se att hela axeln rör sig så det gäller inte endast variatorn..

Kan det vara så att drivaxeln gått av eller finns det andra orsaker?

Mkt tacksam för tips...
 

polaris04

Medlem
6 feb 2010
14
0
1
Sv: RMK 800, har vevaxeln stuckit?

variatorn ser ut att sitta fast och man kan se att hela axeln glappar innan den går in i motorn..
 

polaris04

Medlem
6 feb 2010
14
0
1
Sv: RMK 800, har vevaxeln stuckit?

Nä, jag har inget motstånd...känns precis som att det helt skulle saknas komp...men när jag drar i snöret så har jag komp..

Det låter inte illa eller nått utan variatorn snurrar hela varv utan motstånd.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Sv: RMK 800, har vevaxeln stuckit?

och axeln snurrar med variatorn ? isåfall måste tappen på vevaxeln gått av annars om axeln står still så måste variatorn sitta lös eller på nåt sätt gått sönder
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: RMK 800, har vevaxeln stuckit?

Låter som ett spännande fel?

Altså det finss komp i motorn när man drar i snöret?
Primärvariatorn går att snurra på utan att motorn går runt?
Någon som har en sprängskiss så kan man kanske spekulera var det har gått av?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: RMK 800, har vevaxeln stuckit?

Aha, det är så det ser ut, då borde det kunna gå av utan att allt lossnar, även om det låter lite osannolikt att den inte flyger bort...

Tycker att orginal lagringen ser ynklig ut, dessutom gillar jag inte när man använder flera små lager bredvid varandra. Det är stor risk att ett av lagrena får ta större delen av belastningen. Klart bättre att ha ett stort rullager som är flytande så att man inte tar upp några axialbelastningar.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Sv: RMK 800, har vevaxeln stuckit?

Finns ju dessvärre en överhängande risk att axel gått av medtanke på 800ans historia... Framförallt om det är som jag fattar det komp om man drar i startsnöret men inte om man vrider runt variatorn.

Denna bild är ju rätt självsägande :blink: Även om din kanske har gått av lite längre in eftersom varitatorn ändå verkar hållas på plats...