RMK 6001 -03. Nybytta kolvar. Nu spikar den! Hjälp

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Har bytt kolvar och kolvbultslager samt monterad boyesen power reeds nu i sommras då dom var dåliga. Har provat lite nu när jag har fått ihop den och jag tycker den spikar. Den går hur fint som helst men gasar jag upp den och släpper gasen så när den går ner i varn så blir det "ding ding ding", Mest från den vänstra cylindern vad jag fattar för. Och den går även för snålt. Har sprayat startgas överallt och ingen tendes för varvtalshöjning. Lyfte nålen ett snäpp men då gick den för tok för fett så den inte gick att köra förutom på fullgas. Är det någon som har något tips? Verkar ju inte vara packboxen på veven heller då den inte reagerar på startgas.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Börja med att testa kompen. Reagerar den med att gå från snålt till fett med ett stegs höjning av nålen? Kolla vid vilket varvtalsområde den går snålt. Är det bara vid nollgas efter gasning så kanske lågfarten spökar. Du borde kanske då märka att den då går lite oroligt på tomgång. Kolla alla gummin vid förgasarna så att den inte drar luft nånstans. I med färsk bensin.
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Jag har just inte kört nå fullgasrepor då allt är nytt. NMen tomgång går den fett, Och mellanregister snålt. Och fullgas vet jag dock inte så mycket om i nuläget. Men nånting sägerm ig att den spikade innan jag bytte kolvar också då den var märken i toppen efter spikningar. Och anledningen till att jag rev motorn var bara för att kolla så att allt var i sin orning. Kan tändningen vara felinställd? Otäta reedventiler?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
märken i toppen efter spikningar.
Ja då har ju motorn spikat eftersom du såg märken vid renoveringen. Spikning beror på Oktan, komp, tändning, snålt ställd. Då är det bara att börja där. Inga märken i kolvarna? Det kan vara gamla märken du såg efter ett tidigare haveri
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Kompen bör ju vara mra nu men nya kolvar tycker jag så det borde jag kunna utesluta. Men vilket mörker... Konstigt att den går magert men driccker soppa som en kamel i sahara! Kan 98 oktan ha någon skilnnad? på spikningarna alltså+
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Nu vet jag inte så mycket om den motorn men, visst kör du på för låg oktan så spikar motorn. 98 oktan gör skillnad om den spikar vid 95. Kolla om den inte tar tjuvluft nånstans ändå. Enklast att kolla.
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Tjuvluft har jag kollat då jag använda i princip en burk startgas utan reaktion på varvtal. Ett spray i luftburken och motorn tappade varv direkt. Kanske man ska testa 98 oktan och se om det blir någon skillnad.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är knappats spikningar du hör när du släpper gasen , jag tror mer de är något mekaniskt som låter , kan vara ngt som är monterat fel eller håller på att gå sönder , kan ochså vara ngt som skakar med motorn egenfrekvens då den passerar ett vist varv ....
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Låter ej som ett "mekaniskt fel" utan låter som baktändning. Spikning. Jag är hundra på att jag har satt allt rätt. Skruvar motorer dagligen men ej så mycket 2 takt så mina kunskaper är inte så bra på det här området.
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Dom var schysta. Glappade inget upp och ner, Bröt man dom i sidled och drog frammåt och tillbaka så var det inget som högg utan kändes fint.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Är det inte polaris knackningar du hör då ? Min iq rr kan knacka till 2-3 ggr när man släpper gasen, det är vanligare när den är kall (När man varmkör den) Det är värre om man har 95 octan i tanken, därför kör jag på 98. Polarens xc500 årsm -04 var exakt lika dan och farbrors 550 fläkt är bedrövlig när det gäller att knacka då man släpper gasen.. All nämda skotrar har ej haft tidigare ägare och har varit originalbestyckad (Förutom min RR som har 420 huvudmunstycke) Men om den inte hade detta fenomen före och även går snålt nu så är det ju märkvädigt, du sa pto sidan går snålt.. Skar den för dig riktigt ordentligt? Kan du ha en vriden vev eller skräp i förgasare ?
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Jag har för mig att den även var lika förra vintern också, Knackar till 2-3 gånger då den går ner i varv. Men jag ska prova och hälla i 98 oktan. Nej den har inte skurit anledningen till att jag rev den den var bara allmän check, Och det var ju dåliga kolvringar samt att ena kolvbulten var blåaktig så det fick bli nya kolvar samt lager. monterade även boyesen reeds. och jag har ju aldrig kollat stiften på den ifjol så den kan ju även ha gått snålt då. Är det någon som vet vad det ska vara för munstycken i min skoter. Sitter 470 högfart och 45 lågfart och nålen på 2:a hacket uppifrån. Sätter jag nålen på mitten så går den på tok för fett. Kollade upp vevlagerna och dom var inge glapp. Bägge går snålt men jag tycker pto sidan har lite gråare ton. Förgasarna har jag rengjort grundligt men utan resultat.
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Är det nogon som har nå tips på bestyckning? ÄR 45, 140, 470 och nålen på andra. Om man sätter nålen på 3 så går den på tok för fett, Vilket munstycke är att rekomendera med nålen på 3:e hacket? vid havsnivå upp till 600 m
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Det första jag kommer å tänka på när jag läser inläggena är att veven har vridits sig och därigenom har tändningen blive felaktig. Förhoppningsvis har jag fel och det är bara en skitsak.
Om det sitter 470 på huvudmunstckena så får den inte för mycket iaf.
normalt kör man 420, och då är man säker oavsätt ute temp.
Mitt tips är att köra med skotern en sväng , stäng av och kolla färgen på stiften. gör likandant men belasta motorn fullt i 5 sec.

Vid båda testtillfällena ska stiften ha en chokladfärgad nyans, inte åt de gråvita eller åt de svarta.

Är dom mörka , bestycka ner till 460. upprepa testkörningen som tidigare, är dom fortfarande mörk fortsätt med ett steg itaget.
Är dom ljusa så är det nått som är fel.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
"Jag har just inte kört nå fullgasrepor då allt är nytt. NMen tomgång går den fett, Och mellanregister snålt. Och fullgas vet jag dock inte så mycket om i nuläget. Men nånting sägerm ig att den spikade innan jag bytte kolvar också då den var märken i toppen efter spikningar. Och anledningen till att jag rev motorn var bara för att kolla så att allt var i sin orning. Kan tändningen vara felinställd? Otäta reedventiler? "

Funderar på om de kanske är så att du får flytta nålen och sänka huvudmunstycket., bara en tanke.
Sen är de inga problem att kolla tändningen om du har en pulsmätare och vet vad tändningen ska vara ställd på.