Rmk 600 2013 spridar problem?

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Skotern går bra när man kör men när jag slår av gasen till strax över 0 och "frihjular" så hör man och känner att den slutar tända på en cyl. Samtidigt tycker jag mej höra nått som "spikar" så länge den inte tänder. Så fort jag gasar upp till 1/3 igen går den som den ska..
På tomgång går den också bra.
Den har nog varit så sen dag 1, men det märks mera nu när jag har en snällare fjäder i primären..
Några idéer? Kass spridare?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om en spridare skulle vara lite seg på att öppna så borde (obs, BORDE) det märkas mest tydligt på tomgång.
En sak som kan vara värd att kolla är om någon av spridarkontakterna är felkopplad så att spridaren får spänning med fel polaritet. De flesta spridare bryr sig inte alls om polariteten, men det finns en del udda typer med en permanentmagnet i, som inte fungerar riktigt bra om de råkar vara polvända. Sådana spridare har ofta (men säkert inte alltid) ett plustecken på ena sidan av kontaktstycket.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Om en spridare skulle vara lite seg på att öppna så borde (obs, BORDE) det märkas mest tydligt på tomgång.
En sak som kan vara värd att kolla är om någon av spridarkontakterna är felkopplad så att spridaren får spänning med fel polaritet. De flesta spridare bryr sig inte alls om polariteten, men det finns en del udda typer med en permanentmagnet i, som inte fungerar riktigt bra om de råkar vara polvända. Sådana spridare har ofta (men säkert inte alltid) ett plustecken på ena sidan av kontaktstycket.
Iom att jag nog haft tendenserna sedan maskin var ny, så spricker nog teorin om felkopplad spridare.. Borde väl inte kunna hända från fabrik??
Händer också att jag tappar en cylinder om jag stannar maskin när jag belastat den hård ett tag och låter den vila en kortare stund. Sen när jag ska iväg så missar den å man får pump gasa några gånger så funkar den sen.
Det problemet verkar försvinna om jag låter den stabilisera tempen innan jag åker iväg..:wondering:
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Händer också att jag tappar en cylinder om jag stannar maskin när jag belastat den hård ett tag och låter den vila en kortare stund. Sen när jag ska iväg så missar den å man får pump gasa några gånger så funkar den sen.
Det problemet verkar försvinna om jag låter den stabilisera tempen innan jag åker iväg..:wondering:
Jag hade en 2014 pro rmk 600 förut och den hade detta symptom nästan. Min kunde bara helt dö då man skulle iväg och då fick man "pumpa" på gasen. Det visade sig vara bränslepumpen som dog av just då man skulle iväg av nån anledning.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Iom att jag nog haft tendenserna sedan maskin var ny, så spricker nog teorin om felkopplad spridare.. Borde väl inte kunna hända från fabrik??
Det är ju knappast troligt att någon pillar loss hylsorna ur spridarkontakterna i efterhand, så om det är felkopplat så har det nog varit det från fabrik.
Man kan jämföra med Volvo, som i många år använde spridare som inte var polaritetskänsliga på sina rödblocksmotorer, därför hade man väl inte heller specat polaritet i spridarkontakterna på kabelritningarna och följden var att det t o m kunde vara olika polaritet i olika spridarkontakter på samma bil. Någon gång i mitten av 90-talet införde man en polaritetskänslig spridare på vissa motorutföranden och det vållade en del besvär innan man fick kablageleverantören att ta det där med polariteten på allvar.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Om inte jag är helt ute å cyklar så spelar det ingen roll? om spridarna sitter på fel sida så att säga sålänge allt funkar som det ska. Är väl mest till för att om datorn känner att den är påväg att spika på pto tex så skjutsar han på mer bränsle på den spridaren, och skulle dom då vara fel kopplad så får den inge mer bränsle på rätt sida så att säga.. Så har jag fått det förklarat för mig iallafall utav min polaris åf!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om inte jag är helt ute å cyklar så spelar det ingen roll? om spridarna sitter på fel sida så att säga sålänge allt funkar som det ska. Är väl mest till för att om datorn känner att den är påväg att spika på pto tex så skjutsar han på mer bränsle på den spridaren, och skulle dom då vara fel kopplad så får den inge mer bränsle på rätt sida så att säga.. Så har jag fått det förklarat för mig iallafall utav min polaris åf!
Nu var det ju inte frågan om att förväxla hela spridarkontakterna mellan de båda spridarna, utan om en av spridarna skulle få matning med fel polaritet pga felmontering av kablarna i kontakten.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Om det vore polaritet problem, borde inte det påverka motorn hela tiden, så att den konstant inte gick på den cyl ?
Testade idag och försöka tvinga fram tendenserna igen, och det händer hela tiden när jag släpper av gasen och håller den runt 2500 rpm.. Kan det vara nån synkning mellan tps å nå annat?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nja, det som händer om en spridare matas med fel polaritet är att den blir lite "segare", dvs det tar längre tid från att styrdonet lägger på spänning tills den öppnar. Vad som sedan händer när spridaren ska stänga är svårt att förutsäga. Men följden blir i alla fall att när motorn går under sådana förhållanden att spridaren bara ska öppna ett mycket kort ögonblick för varje varv (alltså t ex vid litet gaspådrag och högt varvtal) så kan bränsleblandningen bli totalt fel, förmodligen för mager, medan spridaren kan fungera nästan normalt vid större gaspådrag så att öppningstiden blir längre.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Nja, det som händer om en spridare matas med fel polaritet är att den blir lite "segare", dvs det tar längre tid från att styrdonet lägger på spänning tills den öppnar. Vad som sedan händer när spridaren ska stänga är svårt att förutsäga. Men följden blir i alla fall att när motorn går under sådana förhållanden att spridaren bara ska öppna ett mycket kort ögonblick för varje varv (alltså t ex vid litet gaspådrag och högt varvtal) så kan bränsleblandningen bli totalt fel, förmodligen för mager, medan spridaren kan fungera nästan normalt vid större gaspådrag så att öppningstiden blir längre.
Hmm.. Polaris hade väl problem med en serie spridare som dom ersatte ,komplett med kabelsats, så det kan mycket väl varit polariteten som felade..? Så du kan ju ha rätt, bara att det inte kom fram vad felet på den serien spridare var..
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Har lyckats fånga beteendet på film
[video]https://youtu.be/EOpz9qyhfbY[/video]
[video]https://youtu.be/YX7p08HE-W4[/video]
frågan är om det kan vara nån synkning mellan förgasarna som inte lirar??