Rmk 600 -12 backväxrln vill inte gå i

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Hej var ute o körde idag och sen så fastnade jag efter att ha försökt spinna mig framåt.

La då i backen och backade bak, men sen när jag tryckte på gula knappen så ville den inte vända framåt mer. Släckte då skotern och då kunde jag köra framåt igen.

Men nu kan jag inte få i backväxeln. Skotern går annars bra.

Vad kan det vara?
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Glapp eller liknade. Se till att kablarna verkligen får kontakt med varandra då du trycker in knappen.

Om inte. Lämna in den.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Man vill ju hinna köra fast man har garanti... kör utan back tills du vet att du inte behöver den på ett tag.
 

Snubbelfot

Medlem
7 aug 2007
16
1
1
Kalix
Oftast verkar det vara justering av tps som är åtgärden. Har du hög tomgång?
I mitt fall hjälpte det inte utan var spjällhuset som var problemet..
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Var ute och körde idag och nu är tomgången högre än normalt ligger vid 2700 -3000 varv nu och den brukar ligga vid 1850 ungefär. Skotern går annars jättefint framåt men vill inte få i backen händer inget när man trycker på reverse knappen.

Kan något gå sönder om man fortsätter att köra utan att backen ej går i och att den varvar för mycket på tomgång? För är ju nu man vill köra när det börjar bli finare väder. Brukar det ta länge och kalibera tps:en om det är felet? timme eller så`?
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Det är TPS givaren som krånglar, hände exakt samma sak på min RMK 600. Lämnade in den till ÅF som bytte ut den mot en annan, sägs bli fukt och kondens i den som orsakar detta fenomen. Brorsan som har en 12as PRO RMK 800 har fått byta TPS givare fyra gånger. Jag körde iaf en hel dag med min innan jag lämnade in den, tror inte det är någon fara för haveri!
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
okej då är det nog inte nå allvarligare fel.
Nu efter att jag hade kört på dagen så kom jag hem lät skotern stå i några timmar, sen skulle jag köra en liten sväng igen då var tomgången normal och backen fungerade igen. Men efter att jag hade kört en halvtimma så gick inte backen i nå mera, men tomgången var iaf som den ska. Så det känns ju som att det kan vara fukt där.