RMK 600 -03 bluddrar vid lössnökörning

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Hej!

Var ute å lekte i nysnön igår vilket var extremt roligt men då man åker runt å burkar och man ligger på full gas så börjar det på att bluddra då man får huven snötäckt. Stannar jag å tar bort snön och sticker iväg igen så surar den och man får varva en del innan man kommer iväg och den går rent. kollade stiften och dom ser perfekt ut. Några som har några tips? det är ju trots allt en lössnömaskin. Testade och stängde gallrerna som man säger att man ska göra med blev just inge bättre...

Mvh/Joel
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Säkert mycket möjligt. Men känns ju lite som en konstruktionsmiss då man inte kan köra i djupsnö med en lössnömaskin :/
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Har du snöfilter på (meshtyg) i dina luftintagskuddar? sitter längst bak på huven vid konsollen! är det så att de är snötäckta så går den som skit då den inte får tillräckligt med luft in i motorn. En annan sak om den går skitdåligt är att vesventilerna är igenkleggade av dålig olja så ta och rengör dem samt montera på snöfiltrerna. eventuellt några flowrites till på huven skadar ju inte! tror inte på det där med ovanstående påstående då jag har kört rmk rätt länge nu i mina dagar och har aldrig varit med om att de skulle vara utblåset som kärvar. snöfilter sen går den kanon igen!
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
RMK700Woopie!

har luskat runt lite och hört mig för och alla säger snöfilter som du säger. Men jag upplevde inte att dom var igentäppta faktiskt men jag tror faktiskt jag ska ta och köpa mig nya filter. Lär väl finnas på den lokala polarishandlarn eller? Men om VES portarna skulel ha geggat igen så borde den väl gå likadant även fast man inte pumpar puder? Då det är bara i puder detta fenomen uppstår. Man vill ju liksom att en lössnömaskin skall gå att köra i lössnö :)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
RMK700Woopie!

har luskat runt lite och hört mig för och alla säger snöfilter som du säger. Men jag upplevde inte att dom var igentäppta faktiskt men jag tror faktiskt jag ska ta och köpa mig nya filter. Lär väl finnas på den lokala polarishandlarn eller? Men om VES portarna skulel ha geggat igen så borde den väl gå likadant även fast man inte pumpar puder? Då det är bara i puder detta fenomen uppstår. Man vill ju liksom att en lössnömaskin skall gå att köra i lössnö :)
Kolla ifall du hittar dem hos din ÅF de är som små säckar som du drar runt dina skumgummin som sitter där.. kan vara så att de är igenkleggade av olja eller något om du redan har sådana så prova med rengöra dem. :) de är ett vanligt problem de där med skumgummit som får snö på sig och sen börjar den gå dåligt.. hade det på min 01:a men satte dit snöfilter och då var det bara att gasa! på min 05:a satt det snöfilter (meshpåsar) runt skumgummina original. vad jag vet så har inte rmk 700 03:an dessa original då mina kusiner köpte sådana i efterhand.
 

mangieboo

Medlem
8 sept 2008
6
0
1
Älvsbyn
Hej.

En bekant har en RMK 600 -03 som gjorde exakt likadant, då var det yttre bussningen i primären som hade släppt. Så hela ytterskivan glappade, då gick den hyggligt på led men så fort det började bli lite djupare snö och gå lite tyngre så bluddrade den.
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Ska ta å försöka få tag i sånna där påsar tror jag. men dom var inge billigae..280 spänn styckl på polaris. Nylonstrumpa kanske?. Variatorn verkar det inte vara nå fel på, Så fort den får luft så går den bra.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jag tror också att det har med snö i utblåset att göra, min är också lite kinkig för sånt. Kolla så att det inte är buckligt å inslaget, det förvärrar saken ännu mer
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
hmm lyfter denna tråd, hade precis samma fenomen i helgen på min -03 700 RMK. Helt orginalbestyckad 450 main, 45 låg, luftskruv 1 varv, bränsleskruv 1,75.

Det var ca -5 skotern gick klockrent på led, men när jag smög ut i pudret och sedan skulle dra på så bluddrade den. Hände varje gång jag kört sakta i djupsnö och sedan skulle dra på. Bludder ett par sek och sedan gick den normalt. Har upplevt detta fenomen tidigare när man varit i fjällen, men då har jag tänkt att det varit vårvädret/höjden som spelat in.

Har det löst sig för er andra? vad kom ni fram till?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
hmm lyfter denna tråd, hade precis samma fenomen i helgen på min -03 700 RMK. Helt orginalbestyckad 450 main, 45 låg, luftskruv 1 varv, bränsleskruv 1,75.

Det var ca -5 skotern gick klockrent på led, men när jag smög ut i pudret och sedan skulle dra på så bluddrade den. Hände varje gång jag kört sakta i djupsnö och sedan skulle dra på. Bludder ett par sek och sedan gick den normalt. Har upplevt detta fenomen tidigare när man varit i fjällen, men då har jag tänkt att det varit vårvädret/höjden som spelat in.

Har det löst sig för er andra? vad kom ni fram till?
tror du kan gå ner i bestyckning till 430 eller 440..

Har du de där mesh strumporna för intagen? om inte, skaffa!
 

Meken

Välkänd medlem
20 apr 2006
102
0
6
Örnsköldsvik
hmm lyfter denna tråd, hade precis samma fenomen i helgen på min -03 700 RMK. Helt orginalbestyckad 450 main, 45 låg, luftskruv 1 varv, bränsleskruv 1,75.

Det var ca -5 skotern gick klockrent på led, men när jag smög ut i pudret och sedan skulle dra på så bluddrade den. Hände varje gång jag kört sakta i djupsnö och sedan skulle dra på. Bludder ett par sek och sedan gick den normalt. Har upplevt detta fenomen tidigare när man varit i fjällen, men då har jag tänkt att det varit vårvädret/höjden som spelat in.

Har det löst sig för er andra? vad kom ni fram till?
Har samma fenomen på min Pro X2 600 när jag kör i fjällen. Hög höjd innebär nog för fet mängd soppa. Jag tror också att högfartsmunstyckena bör bytas då. Min blöddrade upp till 6000 varv sedan gick den fint igen. Men släppte man igen så blöddrade den igen. Detta gick helt över då pipan/motorn blev genomvarm, så det lutar åt att bestycka ner den. Frågan är ju då: ska man bara ändra högfartsmunstycket och inte låg?
 

T_Nytro-09

Medlem
11 mar 2010
8
0
1
Ja har då ägt en likadan skoter och har inte haft nå sånt problem. Däremot kunnde den gå lite osäkert o tveka på gasen när den va som ljummen innan motorn blev varm. Körde alltid med stängda spjäll vid lössnö. Grattis! Fan vilken fin första maskin de va:)
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Lyfter denna tråd ännu en gång!

Har liknande problem med min -04 pro x2 700.
Förra året gick den tungt i lössnö för han som hade den då. Nu är motorn renoverad och det sitter slp dubbelpipor och slutburk monterat, körde med 520 munstycke och sen orginal.
Stiften är fina och den går som ett skott på leden, men när jag idag vek ut i den nya pudersnön så blev huven täckt direkt och började bluddra och gick tungt.
Såhär på efterhand känns det som att den gick bättre när man gick ut hårdare och körde rullen istället, vissa gånger iaf! Så kanske får problem med att avgaserna inte tar sig ut?
Men var riktigt dun som flög runt med.
Men med original slutburken är det samma och det sitter den där originalplåten på för att hjälpa avgaserna.

Sett nån kommentar om att primärfjädern bör bytas,sitter en grön med gul rand om jag inte minns fel. En mekaniker har sett över primären innan vintern så den ska vara fin.

Några idéer och tipps på vart man ska börja?

Nån som provat att dra en bit mesh över intaget på luftburken?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det är till 90% utblåset som sätter igen, jag har sagt det förr och säger det igen...

Det som kan hjälpa är att popnita fast en plog framför utblåset som trycker undan lite snö. Men största problemet är om man hoppar ner i snön, då trycker man upp e plugg i utblåset. Prova att känna efter å gräva undan snö ska ni få se
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Men om man skulle ta och förlänga original plåten som sitter där, hur mycket brukar folk förlänga dom?

Såhär ser det ut just nu, dålig bild dock. Bra eller dåligt?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ja, ska du köra puder så är det inte så konstigt att det går tungt med en crossmaskin ;)
Sen kan du plocka bort avgasfjädern som har lossnat också...