Hejsan,
Håller inte på med skotrar egentligen men hjälper en kompis med tummen mitt i handen att se över hans skoter som inte går.
Det är en Ski-Doo 600 SDI HO -04, den gick bara på en cylinder så jag började med att gå igenom elsystemet men alla spolar visar samma mätvärden och stiften ger ifrån sig fina gnistor.
Kompressionen visade sig vara kass i den cylindern som inte gick så jag rev av avgas och grenrör och kikade in, ser ut som kulven värmenypt och ringen sitter fast så detta är rimligen felet.
Nu till mitt bekymmer då jag bara skruvar MC i vanliga fall, skotern är ju inte precis "mekvänlig". För att få av cylindrarna måste jag lyfta ur motorn eller räcker det att montera bort "förgasarna" och spridarna som sitter i insuget och sedan tappa ur kylvattnet?
Tacksam för tips och gärna länkar till lite bilder som visar lämpligt tillvägagångsätt.
Mvh Peter
Håller inte på med skotrar egentligen men hjälper en kompis med tummen mitt i handen att se över hans skoter som inte går.
Det är en Ski-Doo 600 SDI HO -04, den gick bara på en cylinder så jag började med att gå igenom elsystemet men alla spolar visar samma mätvärden och stiften ger ifrån sig fina gnistor.
Kompressionen visade sig vara kass i den cylindern som inte gick så jag rev av avgas och grenrör och kikade in, ser ut som kulven värmenypt och ringen sitter fast så detta är rimligen felet.
Nu till mitt bekymmer då jag bara skruvar MC i vanliga fall, skotern är ju inte precis "mekvänlig". För att få av cylindrarna måste jag lyfta ur motorn eller räcker det att montera bort "förgasarna" och spridarna som sitter i insuget och sedan tappa ur kylvattnet?
Tacksam för tips och gärna länkar till lite bilder som visar lämpligt tillvägagångsätt.
Mvh Peter