Riva toppen, Ski-Doo 600 SDI HO -04

pjator

Ny medlem
9 mar 2009
4
0
1
Hejsan,

Håller inte på med skotrar egentligen men hjälper en kompis med tummen mitt i handen att se över hans skoter som inte går.

Det är en Ski-Doo 600 SDI HO -04, den gick bara på en cylinder så jag började med att gå igenom elsystemet men alla spolar visar samma mätvärden och stiften ger ifrån sig fina gnistor.

Kompressionen visade sig vara kass i den cylindern som inte gick så jag rev av avgas och grenrör och kikade in, ser ut som kulven värmenypt och ringen sitter fast så detta är rimligen felet.

Nu till mitt bekymmer då jag bara skruvar MC i vanliga fall, skotern är ju inte precis "mekvänlig". För att få av cylindrarna måste jag lyfta ur motorn eller räcker det att montera bort "förgasarna" och spridarna som sitter i insuget och sedan tappa ur kylvattnet?

Tacksam för tips och gärna länkar till lite bilder som visar lämpligt tillvägagångsätt.

Mvh Peter

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om du bara ska ta av toppen så ska du tömma lite kylarvätska och sen bara skruv av.

Om du ska ta lös cylindrarna så tömmer du ut all kylarvätska, tar bort luftburken, spridarna, grenrör och pipa. Ja allt som sitter fast i cylindern sen skruvar du bara lös cylindern och lyfter ur den.

Du behöver inte ta ut motorn för det.

pjator

Ny medlem
9 mar 2009
4
0
1
Tack för ditt snabba svar igårkväll.

Var ut idag och lyfta av toppen, man kan ju konstatera att den har skurit :D.

Men jag blir ju då också lite fundersam varför det gått såhär en maskin skall ju inte bara skära utan anledning, kan det vara igensatt spridare, dålig oljetillförsel eller dålig kylning? Några ideer vad man kan göra för att rätta till så detta inte händer igen.

Lägger även upp lite bilder då jag tänkte att alltid är det någon annan som vill göra samma sak i framtiden och då är det alltid skönt att se hur andra gjort.

Översikt över rivningen.

Skuren kolv:

Nållager i vevstaken, man blir ju lite trött varför inte kosta på en korg till nålarna? Men men kan vara bra att veta om att man bör vara med med lite fett när man demonterar kolven.

/Peter

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kolla om insugsgummit är helt och utan sprickor , Vanligt att de spricker och den tar tjuvluft och skär.