Ritningsprogram!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Är det någon som vet något gratis ritningsprogram? Man ska hellst kunna spara ritningarna i DWG eller DXF format.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Då är det väl google SketchUp. Kan kolla vilka vad man kan spara i har det på andra datorn.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det har kommit ett tillägg till autodesk som kopplas till googles format
har inte testat det men det vore kul att höra en åsikt

http://www.cadtorget.se/index.taf?_page=object&object_auid=16606

men autocad suger ju stenhårt, gammalt skitprogram som bara är inriktat på 2d - en slags modern ritplanka om man vill. visst, det finns 3d i autocad mech, men det är ju så primitivt.
kör autodesk inventor i stället, det går att spara ner i dwg därifrån
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Solid works använder vi när vi gör ritningar, dock inga avancerade 3d utan det är 2d byggnadsritningar. Enkelt men bra program!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Tips: Blir du onödigt rik så köp Solidworks, annars så tanka det :)

Lätt det bästa programmet på marknaden som ändå är rätt lätt att komma igång med.
Riktigt grymt när man bygger tunnlar mm, bara rita, räta ut "plåten" och sedan måtta över det på aluminiumet och kapa, bocka. klart :)

Sen kan man ju testa allt innan man bygger så man vet att det passar och förhoppningsvis håller.

Fick lära mig solidwork på skolan och det är lätt det bästa jag lärt mig under gymnasietiden!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Vilken årgång av programmet har du köpt? Den senaste är väldigt rörigt i menysystemet. Går dock att få ordning på det... annars är 2007 lättast att komma igång med. Men dom nyare är bättre för plåtjobb mm
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vilken årgång av programmet har du köpt? Den senaste är väldigt rörigt i menysystemet. Går dock att få ordning på det... annars är 2007 lättast att komma igång med. Men dom nyare är bättre för plåtjobb mm
Har 2007års upplaga ;)

Känner mig rätt dum.. Men ska man rita 2D sedan gör den om den till 3D? :afraid:
Håller på o ska rita några ritningar till ett par A-Armar.

Ska man börja med 3D projekt lr 2D?