Rimligt agerande från återförsäljare vid garanti reparation?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tja
Bytte märke från Polaris till Lynx inför förra året

Det 1a som händer i påskas var att rullarna i sekundären pajjade så jag fick avsluta påsken tidigt.

Lämnade in skotern för att åtgärda problemet då jag fortfarande har garanti.
Hämtade ut skotern en vecka efter och tänkte inte mycket mer på det förrän jag skulle stoppa på variator kit på skotern nu i mellandagarna.

Min egen bedömning då jag själv jobbar med att skruva (dock inte i skotrar ) är att aningen är skotern lagad av en 4 åring eller så något som ville smälla ihop den så absolut billigt och snabbt som möjligt.

Här är bilderna på helixen och ena variatorskivan I min värld borde helixen bara bytts ut och variatorskivan har dom dragit in skruven med mutterknackaren utan att bry sig om att titta att den ens tagit gäng .
 

Attachments

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag åkte tillbaka med skotern och bad dom fixa det ordentligt .

Och skruva dit variatorkittet då jag fått åka 4x5 mil för att få något åtgärdat som redan borde vara fixat 1a gången.

Var inte själv och hämtade skotern men ser nu att grejerna jag fått i en låda (efter v kittet är påskruvat) inte innehåller någon ny helixen.

Fick även hem en räkning idag för montering av v kitt samt en förklaring på kvittot varför inte sakerna var bytta.

Enl kvittot så uppstår skadorna när man kör med trasiga rullar (no shit) och att det fanns inte någon anledning att byta helixen eftersom skadorna nöter till sig med nya rullar.

Är jag bara dum i huvudet eller är det inte en självklarhet att byta helixen så skadorna rimligtvis orsakar skador på dom nya rullarna?

Eller är jag bara orimligt petig
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Självklart måste de va nya grejor när det handlar om garanti, så nä tycker absolut inte du är petig.

Är ju som att åka på en cylinder med nicasilsläpp och mena på att det förmodligen nöter till sig, skadan finns ju fortfarande kvar även om det kanske skulle funka.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Den där helixen skulle jag kastat. De har ju säkert en stor driva med nya originalhelixar efter v-kit byten. Så det borde inte ha kostat de egentligen något att byta den, men nu kostar det missnöjd kund och man har visat upp för allmänheten att man inte har kunnig verkstadspersonal.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Rullarna är nog egentligen inte garantigrej överhuvudtaget om man hårddrar det hela då det är en slitagegrej, typ som en glödlampa. Firman får garanterat inte en spänn från BRP för varken jobb eller prylar.
QRS-sekundären är i princip värdelös och du som kommer från TEAM-land blir tvungen lära dig skona rullarna när du kör annars kommer du få vara med om detta OFTA! Hur du gasar efter att ha backat eller motorbromsat är största faktorerna, man måste begränsa hur hård smäll rullarna får när skivorna vrider efter sig mellan fram-, och backläge. Jättetrist men helt nödvändigt. Och sätter du dit något "kit" med högre inslagsvarv blir det ännu känsligare!
(jag har TEAM-konverterat alla mina BRP sedan min första XP 2011 och driftsäkerheten är största anledningen.)

Helixen måste då i alla fall putsas till, går det inte fixa till den så den ser vettig ut så är det ny som gäller, sen vem som ska betala den är en annan fråga.

Sen så oavsett så kan man, precis som du säger, tycka att jobbet ska göras bra! Olyckligtvis är det väl så att det är skitsvårt att hitta skickliga mekare till att skruva skotrar för 25k i månaden när man kan få det dubbla om man meckar i någon entreprenadmaskin.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Självklart måste det vara garanti. Hur skulle ni göra på en bil med garanti om bromsbeläggen går i två delar? Bromsbelägg är en slitagedel. Men det är även vara garanti på dessa, men inte mot slitage.

Det är viktigt att skilja på förslitning och komponentfel/konstruktionsfel.

Snabbaste sättet att få en tillverkare att ändra konstruktion är att det kostar pengar (garanti) att inte göra det.

Sen hur åf tar det med brp är ju inte konsumentens problem..

Lättast är ju att vända sig till ARN. För att få svart på vitt vad som gäller.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Är rullarna så dåliga att de går sönder under garantitiden så är det väll självklart att de ska bytas på just garanti.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Självklart måste det vara garanti. Hur skulle ni göra på en bil med garanti om bromsbeläggen går i två delar? Bromsbelägg är en slitagedel. Men det är även vara garanti på dessa, men inte mot slitage.

Det är viktigt att skilja på förslitning och komponentfel/konstruktionsfel.

Snabbaste sättet att få en tillverkare att ändra konstruktion är att det kostar pengar (garanti) att inte göra det.

Sen hur åf tar det med brp är ju inte konsumentens problem..

Lättast är ju att vända sig till ARN. För att få svart på vitt vad som gäller.
Ni måste missförstå mig rätt, jag säger inte att jag håller med, men rullarna räknas nästan helt säkert som slitdetaljer och omfattas då alltså inte av garantin.
(Om du kommer in med din tre månader gamla bil och har stekt bromsarna runt om så kommer dom garanterat inte fixa det på garantin om inte dataloggarna säger att du är helt oskyldig!)

Att rullarna går sönder tidigt är 100% yttre åverkan/"förarfel" i BRPs bok = inte garanti!
Sen kan man alltid diskutera konstruktionen, som i detta fall är helt och hållet oduglig, men eftersom den sett ut "likadant" sen 2008 så lär inte Doo gå med på att det är något fel med den.

Och precis som jag sa, lägger inte "Tjollriga Björnen" om körstil lite kommer rullbytena tyvärr bli följetong. Finns eftermarknadsrullar som ska vara stadigare men jag har ingen egen erfarenhet av dessa.

Variatorerna är tyvärr numera BRPs svaga sida. Ömtåliga, tungjobbade och många och dyra delar.
..."lyckligtvis" har dom andra märkena börjat spara in på variatorsidan också så dom är nog i princip lika dåliga, dock med bara hälften så många komponenter som en P-drive så dom blir billigare serva....
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Hur länge brukar rullarna hålla för folket? Min 850 har gått ca 100mil på 1 säsong vad jag kan se så är som hela men finns det någon rekommendation när det är dags att byta?

jag försöker alltid att vara försiktig när jag har backat och ska iväg.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Hur länge brukar rullarna hålla för folket? Min 850 har gått ca 100mil på 1 säsong vad jag kan se så är som hela men finns det någon rekommendation när det är dags att byta?

jag försöker alltid att vara försiktig när jag har backat och ska iväg.

Mina hade gått just såpass 100 mil vilket jag tycker är pinsamt lite
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Nyfiken, vad menas med detta?
Har monterat Team/Venom sekundäraxel och sekundär. Köpte kitet till min första XP 2010 och har flyttaat över grejerna mellan maskinerna sen dess. Fick köpa ny, kortare axel när jag gick över till Radien/G4 men sekundären är samma än.


Hur länge brukar rullarna hålla för folket? Min 850 har gått ca 100mil på 1 säsong vad jag kan se så är som hela men finns det någon rekommendation när det är dags att byta?

jag försöker alltid att vara försiktig när jag har backat och ska iväg.
Jag vet faktiskt inte om jag någonsin hört om rullar som nötts upp, utan de som bytts har bytts för att dom flugit i bitar.
På morsans Boondocker 600 -13 fick jag byta rullarna då den gått 700 mil och inte ens där såg de bitar jag hittade särskilt nötta ut utan dom hade spruckit sönder.

Och som sagt, få rullarna att spricka sönder kan man göra på några mil om man klantar sig ordentligt, det enda man vet säkert är att dom kommer paja, frågan är bara när och hur dåligt till man är då det händer.