Rikta skev skida

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Har en skida som efter dikeskörning blivit skev.
Skevheten börjar någonstans i mittean av skidan fortsätter hela vägen fram.

Är det ide att försöka rikta eller är det att öppna plånboken som gäller?

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Vi försökte rikta en Plastskida från en Polaris -07 för några helger sen....testade med värme, skruvstäd och allt i vår makt, den gick inte att få till bra tyvärr, blev att inhandla en ny.
Kanske nån annan som har nått knep?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är ju en vanlig termoplast i den skidan så det ska väl egentligen gå att göra.

Problemet är dock att plast isolerar aningen bra så du kan inte ösa på med en värmepistol för då bränner du bara ytan medan skidan i kärnan fortfarande har för låg temperatur för att vara meningsfullt formbar.

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
För mig funkade det med värmepistol, men skidan var väl inte så värst sne. Om man ska prova på så gäller det att se upp med att inte bränna ytan som tidigare skrev.

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Släng skidan i badkaret med hetvatten för att få den genomvarm,sen värmer du försiktigt med varmluftpistolen där det behövs mer värme.

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
ifjol när jag skrota framvagnen så blev även skidan rätt sne också, tog ett stort kar som jag tappa upp kokande vatten i och hälde över skidan, sen när den var genom varm så gick den bryta till rätt så bra, men drog tillbaka sig lite när den kallna, så man ska nog bryta "över" den lite för han drar säkert tillbaka sig när den svalna, skidan var en slp pp, har även hört att man kan lägga in dom i bastun över natten

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
Leta på en verkstad eller dyligt som har en hetvatten tvätt.. vi har en sån på jobbet med ca 80° i.
jag slänger bara in skidan i en halvtimme sen är den rak av sig själv:)