Riksgränsen-Unna Allakasstugorna-Hukejaurestugan

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Vi har planerat att åka från Riksgränsen till Unna Allakasstugorna och sen till Hukejaurestugan vecka 13.Går det att åka från Unna Allakasstugorna till Hukejaurestugan?Mellan skydds området och norska gränsen finns inga märkta leder.Tänkte åka dit och titta Kebnekaise litet närmare.Är det mögligt?

stoota

Ny medlem
1 jan 2009
4
0
1
kiruna
Har bekanta som brukar göra samma resa som ni, så möjligt är det.
Dock vet jag inte vilken väg dom brukar ta efter unna, ska forska lite i det..

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Tack skall du ha.5 år sedan åkte vi från Kebnekaise fjällstation till Hukejaurestugan,men vi kunde inte åka längre norrut pga dåligt väder.Nu har vi en gott om tid att ta oss genom där.

Brompa

Medlem
20 dec 2008
16
0
1
Boden
Jag åkte den sträckan ifjol. Cirka en mil rakt söder om Unna Allakasstugorna blir det lite trixit. Man måste upp på 1500m. Jag åkte mellan de två glaciärerna och ner på sjön (1138m). Den naturliga vägen ner från sjön spärrar skoterförbudet, så man för köra i sydvästlig riktning över en bergsrygg. Därefter är det lugnt.

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Jag kör själv Summit 154" 600 E-Tec men,mina vänner har kortare skotrar.Några år sedan när vi var där,snön var kanska hård överallt.Tror du att mina vänner klarar sig där?

Brompa

Medlem
20 dec 2008
16
0
1
Boden
Jag tror inte det är några problem för en kort skoter. Det är mer vägvalet som är problemet. Jag hade en lite packkälke förvisso från Gofort men ändå

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Jag tror inte det är några problem för en kort skoter. Det är mer vägvalet som är problemet. Jag hade en lite packkälke förvisso från Gofort men ändå
Ska själv ta mig över där vecka 15 hade jag tänkt så har du nå mera tips på vägval eller möjlighet att lägga upp nånliten karta så skulle det uppskattas.