Ride & Seek 2016

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
What??

Ingen som vet nåt? Är ju hur cool tävling som helst.

Äre nån bojkott här på sidan eller??
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Bättre placerade kontroller än ifjol, men dåligt med snö och de fortsätter tjuras på med att starta mitt i byn så transportsträckorna blir så jäkla långa.

Men overall en trevlig dag, men tyvär för mycket lemmeltågande.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ok, kan du berätta lite om tävligen? Bra att tänka på osv..?
Vad är viktigt osv.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Verkar vara en kul tävling ...men gissar på att "hemmaförare" har en stor fördel iom att dom känner till terrängen...syntes ju på resultatet också ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
jo, som hemmaförare har du alla fördelar. Men man får ändå ge dem en eloge som tog alla kontroller såpass fort.

Något som jag tycker mig ha lärt mig efter 3 ride and seek tävlingar är att man måste försöka "behålla lugnet" och faktiskt titta lite på gpsen och fundera över spårval, men liksförbannat blir det lätt stress och man bestämmer sig för att följa efter nån annan, i en riktning som "ser rätt ut vid första anblick" men är helt åt helvete.

Har man valt sina egna vägar så har man sig själv att skylla, men ändå blir det "i stridens hetta" väldigt lätt att man "hakar på" i fel riktning.

Anser att det vore bättre att få alla koordinater direkt vit start (som kåbdalis har lagt upp det), så bombar inte 50-60-70 pers mot samma område direkt (kanske).

Men såhär i efterhand har inte arjeplog rätt terräng, för att "klara av" en sånhär tävling med så lite snö, för det är så tät skog, vilket gör att det många gånger blir "trampade men dåliga leder" till var o varannan kontroll då det "bara finns en väg " visst, vissa superåkare hittade andra spår, men överlag blev det väldigt uppkört och då det är/var bottenlöst så vare mycket grus/jord/sten/träd åkning bitvis.

Ifjol tömde jag tanken och fick soppatorsk påväg mot mål, i år hade jag en kvarts tank kvar, beror väl mest på att det var hälften (om ens det ) snö mot ifjol, men extra soppa är en bra sak, samt att ha maskinerna i ordning så man slipper problem just där (bränslepumpen for på min).

Onödigt stort prisbord tycker jag det var, då priserna räckte till 50 pers eller vad det var...

1an, 2an, 3an, ska ha pris i mitt tyckte, men alla är vi olika.

Men nog hade vi kul=)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tycker det är ett jättebra evenemang som är riktigt roligt. Detta är andra året jag är med. Man kan antingen lunka på i eget tempo eller ta det skit seriöst. Det är lite upp till var och en!

Var rädd de skulle bli kaotiskt med 70st i starten men måste säga det löste sig ganska bra. Vart väldigt fort utspritt! Blir ju tyvärr lite lämmeltågande om man hamnar efter. Men det är ju också lite det som är tjusningen... Att våga ta beslutet att EJ följa spåren!
Det är ju oftast inte bättre att följa andras spår... Mellan 4 an och 5an gjorde man ju det misstag man ABSOLUT inte ska göra... Följa andras spår och så blev det 3st ställen det gick in i en dal och bara vände för de var omöjligt å ta sig upp. Slutade med att man förlora en timma i felnavigering bara på det! Istället skulle man ta beslutet på första myren att gå fågelvägen...

Lite synd på snöbristen iår men det verkar som dom flesta har klarat sig utan större missöden!

Däremot tror jag inte alls det hade varit bra å släppa alla koordinater direkt. Då får hemmaförarna ännu större fördel.

Såg nu att dom släppt lite teaser från helikopterfilmningen: https://youtu.be/7LJ-LyFCII8?t=5
Hoppas folk har lämnat in deras filmmaterial så man får se lite bloopers. Har då lämnat in det jag filmat så får man hoppas man kan göra någon glad med någon blooper :D
 

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
3 feb 2013
54
2
1
Piteå
Grymt skoj tävling. Klarade 4 kontroller, navigerade fel efter fjärde och då var det kört, tiden räckte inte till för fler.

Var lite lätt kaos vid första kontrollen men blev bättre sen. Men det vore nog bra om man delade upp det lite, så hälften fick starta på kontroll tio tex.

Ska absolut försöka vara med igen nästa år.
 
Reactions: trixa