Nu är det ganska precis 6månader kvar tills det är farbart igen så har nu satt igång med att förlänga 440in.
Köpte den i september 2007, den hade då gått ca 250mil.

nu snart 3 år, 350mil, 2 sprickor i chassit, 2 knäckta boggieskenor, en spräckt teamvariator och senast ett slut slirdrev senare (konstigt nog har motorn hållt bra som alla är så rädd för) har jag blivit sugen på lite lössnö, funderade jag ett tag på att sälja men eftersom en gammal använd 440 inte är värd nått och jag hatar att sälja saker så har jag bestämt mig för att bygga om istället.
Såg fina frästa förlängningar på tracks usa men bara till 345 och eftersom mitt jobb dom senaste snart 4 åren har varit med plåt och när jag dagligen kör en CNC koordinatstans maskin blev valet att stansa ur i plåt och bockat till.
Ett antal timmars mätande senare så var det bara rita upp dom i cad'en å prova stansa ut.
En del är själva förlängningsplåten, 2.5mm varmgalvad plåt som skall pulver lackas och sedan innanför bultas en 5mm aluminium plåt, detta gör att jag får i stortsätt samma innermått på förlängningen som vanliga skenan som är 6mm tjock och endast behöver lägga emellan en 1mm bricka på varje sida till vändhjulsaxeln.
Alu plåten gör samtidigt att jag kan förlänga kölen på skenan som slidesen sitter på så ser det nog skapligt bra ut också. slutligen förstärks det hela upp av ett rör emellan där vändhjulsaxeln satt förut och det hjälper även till mot bryt på förlängningsplåten då den sitter med passning i gamla sträckar spåret.
Får se om det blir nå vatten åkning nå tag innan jag river skotern annars är det dags för det.
Motor är ännu ett öppet kort, är inte så sugen på en vanlig 800 annat för enkelhetens skull, är mer inne på antingen en lite vässade 670 eller en mach z 800 men inget är bestämt än, nu kom ju skattepengarna här i veckan så skall ta och beställa en matta så är man kommit förbi point of no return så att säga så får resten lösa sig med tiden.
Edit: skall även lägga upp dxf filen så ni kan använda som hjälp/referensmått om ni vill låta nån fräsa/skära ut liknande förlängning.
Köpte den i september 2007, den hade då gått ca 250mil.

nu snart 3 år, 350mil, 2 sprickor i chassit, 2 knäckta boggieskenor, en spräckt teamvariator och senast ett slut slirdrev senare (konstigt nog har motorn hållt bra som alla är så rädd för) har jag blivit sugen på lite lössnö, funderade jag ett tag på att sälja men eftersom en gammal använd 440 inte är värd nått och jag hatar att sälja saker så har jag bestämt mig för att bygga om istället.
Såg fina frästa förlängningar på tracks usa men bara till 345 och eftersom mitt jobb dom senaste snart 4 åren har varit med plåt och när jag dagligen kör en CNC koordinatstans maskin blev valet att stansa ur i plåt och bockat till.
Ett antal timmars mätande senare så var det bara rita upp dom i cad'en å prova stansa ut.
En del är själva förlängningsplåten, 2.5mm varmgalvad plåt som skall pulver lackas och sedan innanför bultas en 5mm aluminium plåt, detta gör att jag får i stortsätt samma innermått på förlängningen som vanliga skenan som är 6mm tjock och endast behöver lägga emellan en 1mm bricka på varje sida till vändhjulsaxeln.
Alu plåten gör samtidigt att jag kan förlänga kölen på skenan som slidesen sitter på så ser det nog skapligt bra ut också. slutligen förstärks det hela upp av ett rör emellan där vändhjulsaxeln satt förut och det hjälper även till mot bryt på förlängningsplåten då den sitter med passning i gamla sträckar spåret.
Får se om det blir nå vatten åkning nå tag innan jag river skotern annars är det dags för det.
Motor är ännu ett öppet kort, är inte så sugen på en vanlig 800 annat för enkelhetens skull, är mer inne på antingen en lite vässade 670 eller en mach z 800 men inget är bestämt än, nu kom ju skattepengarna här i veckan så skall ta och beställa en matta så är man kommit förbi point of no return så att säga så får resten lösa sig med tiden.
Edit: skall även lägga upp dxf filen så ni kan använda som hjälp/referensmått om ni vill låta nån fräsa/skära ut liknande förlängning.
Last edited: