REV XP

Belowzero

Aktiv medlem
26 okt 2006
84
0
6
Stockholm / Ljungdalen
Hej det är på tiden att vi skapar en xp tråd. Här kan vi samla positiva å negativa saker om den.Själv så har jag beställt en renegade 800 (om min blir såld )och ser bara posetiva saker om den.Det ser ju ut som att det blir årets skoter.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Jaep det är bra att de kommer upp en Ski-doo Xp tråd med för och nackdelar.

Jag som trogen polaris fan tror inte på deras chassie i år och kommer att anta att det är för mjukt, men de är mina tankar och inget som säger att de är sanningen. Ni ski-doo åkare får hoppas på att det håller. Men de sägs att de har förstärkt racing modellen med 16 kg så något måste det ju ändå ha med chassiet att göra :) kan ju inte enbart vara för att den annars inte kvalar in i segmentet på racingkraven. då hade de ju bara behövt slänga två 8 kilos vikter på fotstegen och fortsatt och gasa! ;)

Nya åttahundrorna är nertagna i effekt til 148 hk va?
tidigare hade dem 151 hk? (summitarna)

Kusinens summit 800 xrs har skurit två gånger. då hade den gått 100 mil cirka. Så man hoppas att de löst problemen från förra året. Det sas att det vätskekylda kedjehuset hade gjort inverkan på skärningen? Någon som vet något mer om detta problem?

Eller kanske det bara var ett enkelt probs.

Andra gången så delade den motorn mitt i itu, (spricka i vevhuset).
 

Simon_

Välkänd medlem
2 okt 2006
126
0
6
Kalix
Jag har själv beställt en TNT. Jag tror att den kommer att fungera riktigt bra, jag fick hem ett flystyre för någon dag sedan och nu väntar jag på ett par SLP pp skidor. det enda jag tror kommer att vara negativt är nog fotstegen.. men det går ju att åtgärda!
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Jag har själv beställt en TNT. Jag tror att den kommer att fungera riktigt bra, jag fick hem ett flystyre för någon dag sedan och nu väntar jag på ett par SLP pp skidor. det enda jag tror kommer att vara negativt är nog fotstegen.. men det går ju att åtgärda!
tufft! du får berätta mer sen om fotstegshistorien och om de bara var tomma rykten om att de var för klena för dem som flyger lite grann med sina skotrar. Iofs. det finns säkert uppdateringspaket för är allt relativt och beroende på vikt och på förare framförallt hur man använder maskinen.

tror dock att iq 600 shift kommer bli året storsäljare pga priset och att man kan fixa med den rätt mycket. motorn på den maskinen är ett STORT plus!
 

Belowzero

Aktiv medlem
26 okt 2006
84
0
6
Stockholm / Ljungdalen
oj 16 kg det lät mycket kan hålla med om att fotstegen ser lite klena ut .
ang effekten så tror jag inte att den skulle hålla bättre med en sänkning på 3 hk det låter som om din kusin har varit lite hård mot den eller fått ett söndags x. Men variator problem har man ju hört talas om (ejwbegysv) vet nog en hel del om det har jag läst
 

bleeh

Medlem
17 okt 2007
10
0
1
Kiruna
Har lite svar på de frågor ni tagit upp. (eller detta är de svar jag hittat på de frågorna om det är helt sant får ni bedömma själva)

Angående problemen med förra årets 800R motor:
Detta berode på att rotax på ett antal av motoreran hade för små tolleranser vid vevhus lagret, vilket gjorde att detta "nöp" när motorn gick varm. Detta skall vara årgärdat till i år genom en rad förbättringar.
Bättre lager, större tolerans, kanalerna för kylningen har ändrats lite, samt att man fixat en annan (bättre) termostat lösning.
Sen har även andra förändringar gjorts men dessa tror jag mer beror på, att man vill "harmonisera" tillvekningen, alltså samm nyttja så mycket som möjligt mellan de olika motorerna. (källa till dessa uppgifter dootalk och snowest)

Fotstegen, nja vad ska man säga, tror att vill man böja dom så gör man det, men å andra sidan kan man göra det på alla skotrar idag, så det tycker jag inte är nått att bry sig om, är man orolig så köp förstärkningar (eller ännu bättre om dom böjs , köp förstärkningar)

Gällande de demo maskiner som skurit:
Kan säkert stämma att dom har det, men dessa maskiner tillverkades förra året alltså med den "gammla" 800R motorn som hade de problem jag beskrev ovan.

Sänkning av motor effekten:
nja har inte hittat några uppgifter om det, har dok inte sett en enda dyno test på 08'ans motor än, men de jag sett på 07'an har alla visat på mellan 153-155hp (i vissa fall efter att man shimsat knacksensorn p.g.a att denna varit lite väl känslig)

Vikten på racing maskinerna:
Hittar ingen info om detta, så jag är nog bered att kalla detta för "bull" helst eftersom hela utveckligen av XP modelen gjorts med tankte på racing, och tillsammans med race förare, svårt att tro att det skulle krävas förstärkningar av den typen efter detta.
(men efter som jag inte hittat info om detta så är det bara min spekulation.)

Vidare har man på vissa av de skotrar som redan nu levererats i USA/Canada sett problem med att det läcker olja ur kjedjehusventilationen, men detta är åtgärdat nu.
(berode på en lite ogenomtänkt lösning som är fixad med att man "flyttat" ventilationen genom att sätta en slang i hålet och lyta det högre upp på så vis, en lösning som setts på andra maskiner tidigare)

Sen klagar en del på att leveranserna verkar bli något försenade, detta är inte så konstigt, ski-doo har sålt som aldrig förr av dessa modeller och det gör nog att fabriken har lite mer jobb än beräknat.

Eller så är det så att alla andra skoter tillverkare gått samman och betalat brp en massa för att fördröja leveranserna, så att dom hinner sälja lite av sina maskiner också innan XP'n kommer och dominerar allt !! :) (givetvis ett skämt)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Har lite svar på de frågor ni tagit upp. (eller detta är de svar jag hittat på de frågorna om det är helt sant får ni bedömma själva)

Angående problemen med förra årets 800R motor:
Detta berode på att rotax på ett antal av motoreran hade för små tolleranser vid vevhus lagret, vilket gjorde att detta "nöp" när motorn gick varm. Detta skall vara årgärdat till i år genom en rad förbättringar.
Bättre lager, större tolerans, kanalerna för kylningen har ändrats lite, samt att man fixat en annan (bättre) termostat lösning.
Sen har även andra förändringar gjorts men dessa tror jag mer beror på, att man vill "harmonisera" tillvekningen, alltså samm nyttja så mycket som möjligt mellan de olika motorerna. (källa till dessa uppgifter dootalk och snowest)

Fotstegen, nja vad ska man säga, tror att vill man böja dom så gör man det, men å andra sidan kan man göra det på alla skotrar idag, så det tycker jag inte är nått att bry sig om, är man orolig så köp förstärkningar (eller ännu bättre om dom böjs , köp förstärkningar)

Gällande de demo maskiner som skurit:
Kan säkert stämma att dom har det, men dessa maskiner tillverkades förra året alltså med den "gammla" 800R motorn som hade de problem jag beskrev ovan.

Sänkning av motor effekten:
nja har inte hittat några uppgifter om det, har dok inte sett en enda dyno test på 08'ans motor än, men de jag sett på 07'an har alla visat på mellan 153-155hp (i vissa fall efter att man shimsat knacksensorn p.g.a att denna varit lite väl känslig)

Vikten på racing maskinerna:
Hittar ingen info om detta, så jag är nog bered att kalla detta för "bull" helst eftersom hela utveckligen av XP modelen gjorts med tankte på racing, och tillsammans med race förare, svårt att tro att det skulle krävas förstärkningar av den typen efter detta.
(men efter som jag inte hittat info om detta så är det bara min spekulation.)

Vidare har man på vissa av de skotrar som redan nu levererats i USA/Canada sett problem med att det läcker olja ur kjedjehusventilationen, men detta är åtgärdat nu.
(berode på en lite ogenomtänkt lösning som är fixad med att man "flyttat" ventilationen genom att sätta en slang i hålet och lyta det högre upp på så vis, en lösning som setts på andra maskiner tidigare)

Sen klagar en del på att leveranserna verkar bli något försenade, detta är inte så konstigt, ski-doo har sålt som aldrig förr av dessa modeller och det gör nog att fabriken har lite mer jobb än beräknat.

Eller så är det så att alla andra skoter tillverkare gått samman och betalat brp en massa för att fördröja leveranserna, så att dom hinner sälja lite av sina maskiner också innan XP'n kommer och dominerar allt !! :) (givetvis ett skämt)
hehe, har läst en tråd om detta med 16 kilos ökning för att kunna kvala in med maskien för minimivikt i skotercross sammanhang. de får alltså inte vara för lätta för att åkas med på bana? stämmer detta?

tack för resterande svar men det står väl i specifikationen att de sänkt till 148 hk. givetvis är det en effekt ökning förhållandevis med vikten eftersom de sänkt den med några kilo så kilo/per hästkraft har minskat. :)

Vi får hoppas på att 800R håller, men ski-doo har alltid haft problem med sina 800:eek:r så de är ingen nyhet att de strular. :p
 

bleeh

Medlem
17 okt 2007
10
0
1
Kiruna
Var hittar ni den specen om 148 HP
www.ski-doo.com står det fortfarande 151hp och nedan klippte jag ut från svenska sidan:
"Utrustad med branschens bästa motor Rotax 800R Power T.E.K. på 151 hk"

Men iof 148 eller 151 hp, känns som det kvittar tror det kommer att rocka på rätt bra ändå :)
 

bleeh

Medlem
17 okt 2007
10
0
1
Kiruna
En annan sak när jag ändå håller på !

Variator problemen som man hade förra året med Summit X-rs, berode på 2-3 olika fel (återigen detta är kanske ingen sanning men vad jag lyckats forska fram)
Dels använde man nått galet dåligt fett i variatorn som blev som klister när det blev varmt, vilket gjorde att vikterna fastnade "ute" och försämrade "backshifting" rejält

Sen hade man även här problem med toleranser (tror att alla dessa tolerans problem skapades av att BRP bytte underleverantör, och denna lev hade lite bekymmer.)

Det tredje felet som nog bara gäller Europeiska maskiner är att man ändrade utväxlingen till de maskiner som levererades i europa
(av någon anledning. Alla tillverkare verkar göra så här ibland, det kannske är så pass mycket olika förutsättningar, mellan var/hur man kör i Europa, och USA/Canada)
Detta brorde man inte gjort utan att ha kalibrerat variator efter detta.

Fixar för dessa bekymmer har kommit under halva förra vintern samt att det iaf i staterna har kommit en för ca 2 månader sedan.
Om dessa fixar löser alla problem vet jag inte men det verkar lösa det mesta.

Den variator som sitter på XP modellerna är rejält omgjord från förra årets och har fått massor med bra kritik läs t.e.x här: http://www.laflammeracing.com/xp.php

Så jag tror inte variatorerna blir ett bekymmer på XP modellerna.
(men å andra sidan är det inte många som hunnit åka specielt långt på snö med de färdiga produktions modellerna.)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
haha.. ja jo, den sitter ju i en polaris och tur är väl det annars hade jag inte kunnat gränsla den :) hahaha.

154hk eller 155hk kommer inte ihåg. 170 hk med slp pipor dock! vilket är jävligt ballt.