Rev summit 800 sur?

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Hej
Har funderat på att köpa att summit 800 -06 verkar vara fina maskiner. Det enda jag tvekar inför är att dom har förgasar motor, har hört att dom lätt blir sura om man välter dom eller ställer dom snett i branta backar. Jag är van att man kan ha skoter hur som helst utan att den surar och göra lite som man och att den aldrig blir sur efter att ha kört sdi.
Så jag är lite orolig att jag kommer störa mig som fan ifall skotern ska sura ner sig varje gång man välter den i backar och så vidare.
Skulle uppskatta om ni kunde berätta vad ni har för erfarenheter i ämnet vad det gäller power-tec motorerna. :)
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
har aldrig upplevt något sånt med nån av mina summitar, så tror inte att det är något stort problem!
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Okej låter ju bra! Någon annan som har andra erfarenheter, eller som håller med föregående talare?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Min har aldrig betett sig så heller. Vad var argumentet för att just rotax 800 skulle vara sämre än nån annan förgasarmotor? Lät mer som nån avundsjuk nytroägare vaknat på fel sida...
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
hade det här varit facebook hade jag tryckt på gilla knappen :)
Min har aldrig betett sig så heller. Vad var argumentet för att just rotax 800 skulle vara sämre än nån annan förgasarmotor? Lät mer som nån avundsjuk nytroägare vaknat på fel sida...
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Nej menar inte att Rotax 800 ska vara sämre utan att förgasar motorer över lag ska bli surare än insprutningsmotorer. Jag har en polare som kör en summit 800 08 och när vi har kört tillsammans så har den surat ner sig helatiden när man misslyckats men en brant klättring eller liknande. Och samma sak har hänt min andra kompis som kör en RMK 600 08. När båda dom har förgasar motorer så har jag bara blivit lite fundersam när det gäller förgasar motorer överlag. Nämnde bara Rotax 800 eftersom att det är just den motorn maskinen jag är sugen på har inte något emot just rotax. Menar inte att de skulle vara sämre än andra förgasare utan att förgasare beter sig så i allmänhet. Och när jag själv har kört med SDI så har skotern aldrig blivit sur och det gäller mina andra kompisar som kört E-TEC och CFI. Det är därför jag lite fundersam över förgasare överlag. Så jag undrar bara ifall just mina kompisar har haft otur med just sina maskiner, eller ifall det är så det är när man kör förgasare. :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Har som sagt aldrig hänt mig trots fastkörningar med rullning för att komma lös.
Nu hör ju inte denna fråga till denna topic men kan du inte svara i din tråd om "din" crossfire? Blev ju lurigt när killen från Piteå köpt den som var på blocket med samma fenomen
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
"off topic"Har skrivit svar anngånde crossfiren på tråden jag skrev för nån dag sedan läs den så fattar du varför det är lurigt. :)
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Men av det jag hört nu om dom här Summit rev 800 så låter det bra! Tror det blir en sådan men det står mellan en sån här maskin, RMK 800 eller M8.
 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
Har aldrig haft nå sånna problem på min summit 800-07. Den har gått hur fint som helst helt klart bästa skotern jag ägt. Kan på peka att har inte haft nå problem som man har " hört talas om " som att dom skär, käkar rem.
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Låter bra! Nån som vet vad förbrukningen i djupsnö brukar ligga på?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nog kan väl förgasarmaskiner sura ner sig lite efter en rullning.
Så har då mina tidigare maskiner varit...
Men det är ju inget stort problem...
Full gas och några ryck i snöret så går dom igång...
Har aldrig varit med om att man behövt ta ur stift eller nåt sånt...
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Okej ta ut stift och sånt har inte mina kompisar heller behövt göra men det brukar ta ett tag för dem att få igång dem.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

figo

Aktiv medlem
1 feb 2011
92
0
6
Kiruna
Okej låter ju bra! Någon annan som har andra erfarenheter, eller som håller med föregående talare?
Jag har då aldrig haft några problem som du beskriver på min skoter. Kan rulla nerför hela fjällsidan och startar som en klocka sen.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Du skriver att din kompis RMK 600 08 surar ner sig, den maskinen är ju också CFI...?

Jag tycker iaf inte du borde välja maskin utifrån Om den har lätt att bli sur eller inte.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Du skriver att din kompis RMK 600 08 surar ner sig, den maskinen är ju också CFI...?

Jag tycker iaf inte du borde välja maskin utifrån Om den har lätt att bli sur eller inte.
Just 08 så fanns det 2 modeller av 600an. En modell med förknasare, och en med cfi.