Rev SDI 600 - 04 Går inte på tomgång

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Gör en ny tråd då felen uppdaterat sig. Nu är det så att skotern inte vill gå på tomgång samt att den bara går en liten stund när den är kall. Förut blev den att gå illa när den blev varm. Ryckte ur vattentempgivaren för att se någon skillnad och det blev ingen skillnad alls. Kan även tillägga att stiften är något svarta och blöta så den måste väl gå för fett?

Det som är gjort :

*Bytt batteri
*Rengjort spjällhus
*Rengjort RAVE ventilerna
*Mätt avgastempgivaren (200Ohm vid -8)
*Kollat filter i tanken
*Gjort rent spridarna

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Nu kommer jag inte ihåg allt som vart skrivit i din gamla tråd, men har du kollat så att armen på oljepumpen går tillbaka riktigt?
Det kan annars göra så att den går fett, eller "blir sur".

Vanligt fix är att sätta en fjäder mellan chassit och armen för att hjälpa till att dra den tillbaka i rätt läge.

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
ja det har jag varit med på också att armen på pumpen tjärvar. hade även fel på mina spridare också då den gick bra när den var kall och dåligt när den var varm. använde då brakeclean rengöringsspray och motionerade dom med lite 12v så dom fick slå ordentligt. sen gick skotern klockrent

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Skruvade lite igår och då märkte jag att stiften var väldigt oljiga. FINE tänkte jag, skruvade ur raveportarna. Och satan vad oljiga dom var ( Gjorde rent dom i vintras ) Så varför går den fett? Oljepumpen är inte speciellt fett ställd utan i "normal" läget.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Skruvade lite igår och då märkte jag att stiften var väldigt oljiga. FINE tänkte jag, skruvade ur raveportarna. Och satan vad oljiga dom var ( Gjorde rent dom i vintras ) Så varför går den fett? Oljepumpen är inte speciellt fett ställd utan i "normal" läget.
Håll isär begreppen om en skoter går fett så får den för mkt bensin.

Kontrollera oljepumparmen genom att ta bort luftburkarna och lätta lite på spjällhuset (kan hända det syns utan att ta lös spjällhuset)

Med motor avstängd så håller du full gas och släpper gasen hastigt. Oljepumparmen ska då tillbaka hastigt i normal läge. Är det svårt att se kan du trycka tillbaka armen i bottenläget med något för att se att den gått i botten.

Passa på att rengöra spjällhus och reeds när du kommit så långt. Rengör sen raveportar, smacka in nya stift och ny fräsch soppa.

Fungerar inte det så får du:
Kolla komp
Rengöra spridarna
Har du gnista på bägge?

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
kollade armen på oljepumpen och tyckte den gick lätt. Spridarna,rave ventilerna,reedsen,spjällhus är rengjorde i slutet av förra säsongen. Hade gnista på båda senast jag kollade ( 1 månad sen ) men värt att kolla igen. Kompen ligger på 8,7kg på båda när den är varm. Ja är ju värt att prova ny soppa samt nya stift. Br8 eller br9?

tack för svar :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Körde br8ecs efter att jag fått till så den inte tog stift hela tiden.

Körde br9eya under tiden det tjorvade. Eya är billigare och tål lite mer stryk innan dom packar ihop