Rev renovering inför nästa vinter.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jag har en mxzx rev 600 03a ho och undrar om det e på tiden att renovera den. den har gått 1100mil. Har hört att man ska renovera runt 800mil med nya kolvar, kolvringar, packningar o sånt. Kom med förslag vad jag ska göra.
 

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Ja efter 1100mil är det lika bra att renovera motorn med nya kolvar, packningar, samt när du ändå öppnar så köpa nya lager till veven, om de ej är bytta sen innan. Om de ser fräscha ut räcker det med att fetta om de.
Kolla motorplattan om några kuddar börjat spricka och så
 
A

axelsson_vpg

Hade också planer på detta... Men min har bara gått 620 mil... Är de värt att plocka upp då? Hade 10' i komp i båda cylindrarna kall.

Vad tror ni?

600 sdi renegade xp. -08a
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Hade också planer på detta... Men min har bara gått 620 mil... Är de värt att plocka upp då? Hade 10' i komp i båda cylindrarna kall.

Vad tror ni?

600 sdi renegade xp. -08a
Min har gått 640 mil och jag väljer att göra det i år. Säkert inte nödvändigt men skönt att veta att grejerna är i toppskick istället för att stå där nästa vinter.
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
axelsson_vpg: Man behöver int men det e ju lika bra om man har en slant i plånkan. Jag köpte min iår och jag tror inte min e uppskruvad så det e no dags nu.

speedo_4: jag håller med dig! det e fint om man vet vilket skick man har sina grejer i :)
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Jag var också inne på de, när ja kollade kompen nu efter den har stått på tomgång ett tag och blivit varm så låg båda på 9,6 i komp (10 kall), när jag kollade i början på vintern så låg den på 7,9 i komp efter man hade varit och kört en bit, mätarna är av samma märke, eller är de den första som visar fel? för den går inte dåligt märkbart...
 
Last edited:

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
håller med är kompen bra på sdiarna så rör dom inte, brorsans har gått 1550 mil nu, enda som är bytt är cyllinderfots packningar
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Hur e det me boggien och sånt? nått man ska fixa där? jag checka lagrena i boggiehjulena o de var inte så 100% e det nödvändigt att byta?
 
A

axelsson_vpg

axelsson_vpg: Man behöver int men det e ju lika bra om man har en slant i plånkan. Jag köpte min iår och jag tror inte min e uppskruvad så det e no dags nu.

speedo_4: jag håller med dig! det e fint om man vet vilket skick man har sina grejer i :)


Hur är det med veven vid dessa miltal då? Måste jag upp med den likförbannat? :mmph:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Hur är det med veven vid dessa miltal då? Måste jag upp med den likförbannat? :mmph:
Ska egentligen inte vara ett problem men vet av att några haft lite fett på veven vid ca 700 mil så jag själv chansar inte. Men normalt ska man kunna köra uppemot 1000 mil utan att riva i motorn på 600 sdi maskinerna.