Rev 800 orkar inte efter 5 sec full gas!

Jontean

Medlem
15 okt 2011
6
0
1
Piteå
Tja!

Jag har en Rotax 800 HO - 05 som jag slängt ner i ett 440 chassi. Tanken är väl så småningom att trycka i tändningen från 440 också men har inte hunnit så långt än.

Mitt problem är att om jag åker ut i djupsnön och trycker fullt så börjar den efter några sekunder sänka varven betydligt.
Har kört utan knacksensor, vad jag vet kom knacksensorn -05? Kan man få denna effekt av att köra utan knacksensorn?
Kan tillägga att motorn suttit i en Lynx RE.

Tack på förhand!
/Jonte :)

Jontean

Medlem
15 okt 2011
6
0
1
Piteå
känns lite som att det är variator problem eller?
Jag har inte rört något i primären, och personen som hade motorn innan körde med det och de funka kanon. Sekundären är ju dock från en 440, har förstått att jag kommer behöva pilla lite i sekundären men ska de verkligen vara så stor skillnad? Jag är inte alls duktig på variatorer men den sänker ju varven riktigt ordentligt. Kan de bero på sekundären?

Tack för svar!

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jag har inte rört något i primären, och personen som hade motorn innan körde med det och de funka kanon. Sekundären är ju dock från en 440, har förstått att jag kommer behöva pilla lite i sekundären men ska de verkligen vara så stor skillnad? Jag är inte alls duktig på variatorer men den sänker ju varven riktigt ordentligt. Kan de bero på sekundären?

Tack för svar!
Absolut kan det bero på sekundären, den växlar antagligen på för mycket i sekundären så
den går i en för "hög" växel och därför orkar den inte varva ut i lössnö.
kolla vad du har för helix och fjäder i sekundären.
Du måste antagligen byta till styvare fjäder i sekundären och om det inte räcker en helix med mindre vinkel.