Rev 600/800 tappar kraft

shauhansson

Välkänd medlem
28 aug 2013
147
0
16
Falun
www.facebook.com
Tjenare! Va i sälen och körde i helgen och märkte att skotern tappar kraft vid 5000-5500 rpm när kag kör i djupsnö men sen kommer kraften tillbaks! Skulle gissa på att det är mellanregistret som spökar! Är det nålen man ska flytta eller något av munstyckerna som ska bytas? Sitter 390 / 15 och luftskruven 1.5 varv ut! 400 / 17,5 ska vara orginal! Någon som har nån ide på andra fel? :)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Pilotmunstycket hänger med en bra bit på varven. När byttes det primärfjäder? Den kan vara lite trött. Rengjort ravevetilerna?
 

shauhansson

Välkänd medlem
28 aug 2013
147
0
16
Falun
www.facebook.com
va ut och testade den här hemma idag i 15cm tösnö och då hände samma sak.. att den tappar varv när man åker rulle.. vad i variatorn kan det vara som orsakar felet? fjädern? vikterna? :)
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Sätter en tia på att en variatorenovering med nya fjädrar, rullar och bussningar löser dina problem.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Ja här i sverige finns ju Speedtech, Tords motorservice, Oktan och Diablo Racing, i Usa och Kanada finns det en uppsjö av kit-tillverkare. Speedtech använder sig av ihopplockade nordamerikanska grejer. Tords verkar bra och prisvärt enligt mig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Kolla i första hand så inte motorn sitter löst typ sönder motorfäste så den kan vridas bakåt. Jag råkade ut för detta i helgen och då växlade variatorerna upp förmycket när de gick tungt eller när man drog full mutter så varvtalet for upponer helt galet. Kolla även så linjeringen av motor är bra och att cc måttet är rätt mellan variatorer samt att remmen är rätt inshimsad i variatorerna.
 

shauhansson

Välkänd medlem
28 aug 2013
147
0
16
Falun
www.facebook.com
Motorn är rätt stumm där den sitter, linjeringen är bra vad jag ser! Vad ska cc måttet vara mellan variatorerna då? Märkte även att det dröjer lite innan den sjuter på fullt ifall man åker på halvgas och trycker fullt... förgasarna?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tycker det låter mer som att dina fjädrar och/eller bussningar i variatorerna skulle vara slut. Jag tror, precis som GoPro, att en allmän översyn av variatorerna är det som gäller.

Klickar du upp så kommer den kanske orka lite mer i djupsnön, men då kommer den förmodligen övervarva på hårt underlag istället.