Reservdelar.. DYRT!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Men hallå, "brickorna" vid muttrarna på styrstålen till en Yamaha kostar nästan 100kr st det om något är svindyrt. Behövs 8st och det skulle kosta 763kr.

I USA kostar dom 3,36 dollar, mao just på dessa så räknar Yamaha Sverige med en kurs på 28kr Dollarn...
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Var det för ett par så var det ju som hittat. Tänkte köpa nya framfjädrar till min SnoPro från Arctic, 2200kr/styck!
En kompis skulle köpa ett par nya balataremmar till sin snopro så han kollade vad de kostade hos Arctic, drygt 700kr/styck.
BRP tycker jag har överkomliga priser på mycket delar men Arctic cats priser är hutlösa.
Jämför man dollarpriset med det svenska så har då Arctic ett betydligt högre påslag, för min del blir det då Bengans eller att beställa direkt från USA.
Det priset var för 2fjädrar samt 2nålar inkl frakt. Förövrigt var företaget väldigt trevliga och snabba på att svara på mail.
Tog ca en vecka att få hem grejerna.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Men hallå, "brickorna" vid muttrarna på styrstålen till en Yamaha kostar nästan 100kr st det om något är svindyrt. Behövs 8st och det skulle kosta 763kr.

I USA kostar dom 3,36 dollar, mao just på dessa så räknar Yamaha Sverige med en kurs på 28kr Dollarn...
Nja. Du måste räkna bort momsen på 25 % som staten roffar åt sig. :weird:
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
kanske lite OT men du alexanaje:
hur såg packboxen ut, när du måtta in den, hade du delat vevhuset eller försökte du knacka in den utifrån?
Hade särat på hela motorn men de ville sej inte! stack endå ut en hel del lite mindre en på bilden. Provade också att montera den så bra som de gick och sedan försöka knacka in den då jag hade monterat ihop blocken men de fungerade inte heller så de blev till att köpa en riktig original som passade fint. kanske är att tillägga att de va en rave 800 01a
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
alexanaje: Ah alright en 01, för på de nyare blocken är de annat serru, då sticker de ut så de är allså inte helt jämna med blocket.
 

formulla78

Medlem
23 okt 2007
20
0
1
finland/vasa
jag skulle köpa ny variator vikt till en Yamaha SRX 600 men det blev ingen vikt för den kostsde 120euro = 1202.47kr HUR ÄR DET MÖJLIGT???? en liten järnbit
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Köpte en bult till oljefiltret (special alá Yamaha) från NTC.
Fick punga upp 560kr inkl frakt. (trodde jag behövde den snabbt)

Kostade 18$ i USA...


Största nitlotten jag gjort på länge. Men så går när man är trogen ett företag.:cry:
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Köpte 3 skruvar till rutan på min förra rave 550 och dom gick på 50 spänn styck, hade förväntat mig 10 kr eller något sånt... tycker 50 kr är lite väl häftigt för en skruv jävel
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja man kan lungt kostatera att Yamaha är inne på en farlig väg. Inte nog med att dom kostar en hel del i inköp utan reservdelarna ska också vara sjukt dyra. När variator skivan gick sönder på min då 3år gamla maskin kostade den då 4500kr i Sverige. Tog hem från USA för 1500 + moms.

Det bästa är ändå att man kan köpa Öhlins dämpare i USA och med frakt + tull så är dom ändå 20-30% billigare än i sverige... Blir från USA hädan efter för min del iaf.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det är något sjukt med skoterdelar.
För att få priset i Sverige får man värdera dollarn till 20-30kr!

Tar man ett exempel på tex datorer och delar så kan man räkna dollarn på 10kr och det stämmer mycket bra.

Skulle kunna acceptera ett dollarvärde på 11-15kr och då skulle jag verkligen köpa alla delarna lokalt. Men som det är nu är det inte försvarbart att betala upp till 3x så mycket för samma del. Så för min del blir alla originalreservdelarna köpta i USA och även de flesta piratdelarna, dock kan vissa piratdelar ligga riktigt bra till i pris här i Sverige så då tar man givet vis dom här.