Repig kolv samt cylinder Polaris 800 cfi -12 idéer om orsak?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ang ringgapet så brukar 0,45 duga , jag har aldrig kört större MEN slipa upp det till 0,50mm för de påstås behöva så stort gap. men de är inte hela orsaken till nypningen för då skulle bägge cylindrarana visa samma skader men kör 0,50mm nästa gång.

Enda kruxet med mineralolja är isåfall att den flyter trögare så man bör kolla flyttemp så den är liknande ves gold. Men de gäller äve byte till andra synteter för ju segare olja desto svårare att ta sig genom de trånga injektormunstyckena.

Byt även ut oljinjektorn till magsidan för inne i dem är det en kula under fjädertryck och de är små prylar som kan kärva vid minsta lilla förorening alt fabriksfel.

Om din maskin kan kopplas om till etanolläge så kör det läget under inkörning av kolvar ,den får då 5% mer soppa i hela registret som kyler bra. Olja i tanken ger bara högre värmeutveckling samt hindrar kolvarna att slitas in under de viktigaste första milen så det är mindre bra enligt många trimfirmor.

Är du säker på att du skruvade på oljepumpen åt rätt håll?

Och kolla luftburkens snöfilter så det inte är glipa som på de andra två Polarisarna som nyss skurit!
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Ska slipa upp till 0.50 innan jag stoppar ihop motorn igen. Har inte kunnat kolla men vart sitter oljeinjektorn? Under insuget? Jag kan koppla om till etanolläget, hur länge ska jag köra på det? Är 99% säker att jag skruvade pumpen åt rätt håll då jag kollade på instruktions videon på Youtube samtidigt. Men tänkte försöka komma åt och se hur pumpen är inställd utan att behöva lyfta ur motorn. Vad jag såg när jag skruvade isär skotern så såg jag ingen glipa någonstans vid luftburken.
Får för mig jag oxå att det är olja som är det största problemet! Har inte plockat bort eller rört oljebehållaren när jag haft isär skotern. Men den kanske har fått förlite olja hela tiden och den blir känsligare när det blev tightare kolvspel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag har inte kollat vart oljespridaren sitter men de ser du genom att följa oljeslangar. Smidda kolvar har samma eller någ större spel vs fodret just för de rör sig så mycket vid värme. När de är kalla har de större spel än gjutna kolvar. Om man har oljebrist så skär smidda snabbare än gjutna för smidda har tätare material så den kan inte hålla kvar oljefilm lika bra som porösa gjutet aluminium.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Det sitter 5st oljespridare, 1st vid pto lagret, 1st under varje insug in mot vevhuset, en i mitten till vattenpump/oljepumps axeln och en vid mag lagret.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Allt jag skriver har mångårig erfarenhet bakom sig och du bör läsa på hur motorer ska köras in x ant timmar innan du uttalar dig. Den inkörning jag rek är inte ens i närheten av noga om man jämför med många trimfirmors rek dem har för att garantier på motorjobb ska gälla. Gör jag ett motorjobb så måste man köra in enligt den stränga boken annars är det runthörnet garanti.

Varför en motor ska startas upp ett flertal ggr när den är ny/nyrepad är för att kolvarna/cylindrar är råa i ytan och de har störst dim ny. Det innebär väldig hetta/friktion de första minutrarna så kolvar kan kallskära,,smidd som gjuten. Fodret hinner ikapp kolvens svällning om motorn får vila emellan uppstarterna och då erhålls rätt kolvspel vs foder på ett säkrar sätt. Mineraloljeinkörningen är en förhoppning att oljan ska skydda lite sämre så ringarna sliter in sig innan de glaseras.

Till Slarva. A.ng hur länge du ska åka mineralolja så försök få tag på någon liter till mineralolja. Du kan med fördel köra båtmotorolja förutsatt att du inte håller full mutter mer än några sekunder. Båtmotorolja är faktiskt bäst för inkörning för den har lägre förbränningspunkt än skoterolja så den är bättre för motorn så länge man kör lite halvlugnt.
Fick tag på 2 liter till av samma olja. Och det är båtolja.
Har nu kört ca 10 mil med varierande gas och väldigt korta fullgasrepor och tänkte ta någon mil till i helgen för att sedan tippa ur båtoljan och fylla på med ves gold samt tippa i 0.1% triboron i bränslet. Låter det vettigt?

Min pump är uppställd så att spåret i skruven är jäms med muttern. Men har inte kunnat mäta i % än då jag ännu inte fyllt på varken olja eller bensin.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Fick tag på 2 liter till av samma olja. Och det är båtolja.
Har nu kört ca 10 mil med varierande gas och väldigt korta fullgasrepor och tänkte ta någon mil till i helgen för att sedan tippa ur båtoljan och fylla på med ves gold samt tippa i 0.1% triboron i bränslet. Låter det vettigt?

Min pump är uppställd så att spåret i skruven är jäms med muttern. Men har inte kunnat mäta i % än då jag ännu inte fyllt på varken olja eller bensin.
Sopa i ves oljan kan du göra nu men kör längre innan du sopar i Triboron. Jag mins inte hur fräsch din cylinder var men som jag skrev tidigare så bör man köra 15-20 mil om cylindern är i dåligt skick innan man slår i Triboron. Om cylindrarna är väldigt bra skick så kör 50 mil innan du slår i Ttriboron. Oljepumpen har jag inte koll på hur den ska stå men vräk på så den garanterat ger minst 2% . Om den råkar dra för mycket och behöver justeras ner är en säkrare väg att gå.