Repa startmotor / Bendixdrev

P

powq

Har en SKS 800 -03:a som jag hade tänkt skruva tillbaka startmotorn på.
Tog ut den i samband med variatorbyte, bendixdrevet var slut och nya variatorn har ingen startkrans.

Har tänkt bygga ihop de båda variatorerna så att jag får en fin hel variator med startkrans och montera tillbaka startmotorn. Men jag har fortfarande ett helslut bendixdrev på startmotorn.

Var får man tag på ett sånt till ett bra pris?
Verkar gå att få tag på kompletta startmotorer till hyfsat pris beggade, så nästa fråga är om det är lönt göra sig besväret att börja byta drev?

Och är det nån som vet vad det är för startmotor? Bosch / Nippon Denso m.fl? Hittar inte någon prägling eller vettig skylt på startmotorn nämligen.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tror inte drevet kan kosta överdrivet mkt..kika med rinab.nu om dom säljer något liknande..

beggat vet ja inget om.men vet att startmotorer nya till skotrar inte är någon billig leksak..
till rotax 503 gick startmotorn på kring 4000kr..

men kika med rinab..dom borde ha.dom har ju startmotorer så.

P

powq

Har kollat runt lite på nätet och det finns några ställen som det verkar gå att beställa grejer ifrån, men frågan kvarstår ändå vad det är för tillverkare på startmotorn? Men jag måste göra en insats i helgen och skruva lös drevet så att jag kan räkna lite splines.

P

powq

lyfter den här tråden igen.

har fått tag på en startmotor som är helslut men med fräsht drev. Men när jag skruvade isär den blev jag inte klokare. Ska erkänna att jag inte gjort nån jätteinsats men det verkar som att jag måste få lös en låsring på axeln och sen dra av drevet? Kan detta stämma för den låsringen verkar sjukt svår att få av.