Renovering släpvagn

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag håller på att renovera en gammal släpvagn men kör nu fast i att jag inte hittar det jag har för mig heter brotch.

Jag skall slipa insidan på nylon glidlagren som håller dragstången på plats, den skall slipas in för att löpa halvlätt.

Det jag har för mig att jag letar efter är en mojäng med fjädrande armar med slipklotsar på. Rätta mig om jag har fel :stupid:

Diametern är nu 45mm och nån eller ett par tiondelar skall bort.

Tacksam för hjälp eller länk till butik eller bild, Sundsvall el. Timrå vore enklast.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
En Brotsch (kanske även kan stavas brotch som du skrev) är det du letar efter :)

Kanske Swedol kan ha detta verktyg?
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
den fjädrande grejen du pratar om är ett honingsverktyg, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82485
men dom är inte lämpliga för att köra i plastbussningar med, även om det säkert skulle fungera i ditt fall.
En brotsch är nog att föredra, men då ska du hitta en som lånar ut en 45mm.
för du vill inte köpa en privat för dom är för dyra.
men då får du räkna med att en brotsch oftast ligger på en h7 tolerans och inte ett par tiondelar plus som du vill ha.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
den fjädrande grejen du pratar om är ett honingsverktyg, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82485
men dom är inte lämpliga för att köra i plastbussningar med, även om det säkert skulle fungera i ditt fall.
En brotsch är nog att föredra, men då ska du hitta en som lånar ut en 45mm.
för du vill inte köpa en privat för dom är för dyra.
men då får du räkna med att en brotsch oftast ligger på en h7 tolerans och inte ett par tiondelar plus som du vill ha.
Tack, honingsverktyget var det jag var ute efter, borde väl funka att ta bort det lilla jag är ute efter? Annars köper vi en till bussning och lämnar bort jobbet.

Tack för snabb hjälp!!! :beer:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de funkar jaaaa..men du får vara försiktig då du har plast.och den är till för metall..de du kan göra istället är att du försöker få fast finfint sandpapper på alla tre klossarna och kör in den:) så kör du sakta..då blire de fint;)
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Har prec gjort samma renovering på min vagn. Funkar alldeles utmärkt med ett billigt honingsverktyg, men tänk på kylningen så inte plasten smälter! Jag tog en vanlig blomspruta och fyllde med t-sprit och dimma rikligt när jag honade upp mina funka klockrent!
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Nån som vet hur mycket man ska brosha, samt hur man får ut dragstång, och röret.

Har ett gammalt brännan smide som måste renoveras påskjut på, sågon som vet hur man får ut tryckstången så att säga.

Med vänlig hälsning Martin