Renovering: Ski-Doo Blizzard 5500 -79

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Hej alla.

Nu hade jag tänkt greja lite igen för det var ju ett tag sen man rustade upp något. Spitfiren var ju senast.

I vintras så tänkte jag ut och prova Blizzarden min som stått under kapell sen april -08. Efter många svordomar och några fyllningar av soppa i tändstiftshålen och primar med en kass primer så startade den äntligen. Men då var det ju fenomenet att den bara gick på en cylinder. Gången före jag körde den så gick den på en cylinder då den var kall sen gick den på 2. Idag gick den bara på 1 de 500 meterna jag körde den.

Det rök ur toppen så toppackningarna verkar vara kass (hur nu dessa som är av aluminium kan bli det) sen så fuktar den här och var.

Efter detta har jag kommit fram till att jag vill rusta upp denna klenod som dessutom är min första skoter så det gör det bara ännu mer roligare för mig. Hade man kunnat mer om skotrar dagen man köpte den så hade man kunnat pruta mycket för det saknades boggiedämpare, glidklackar, det var torrsprickor i mattan (som senare gick av), lyset funkade inte etc.


Här är lite av vad jag tänk göra.

* Lyfta ur motorn och byta det mesta. Fixa till den exteriört också.
* Dra om i stort sett all el.
* Fixa bukplåten så den är slät och svart.
* Möjligtvis lacka om huven svart igen och beställa orginaldekaler.
* Byta ut/laga allt som är trasig och fult. Måla om etc.

Fler saker tillkommer säkert.

Nu vill jag ha tips och trix av er vad jag borde och kan göra för att få denna klenod i riktigt fint skick.

Tacksam för hjälp!


Bilder som den står nu:











Ska man börja framifrån och bakåt eller? Tänkte kanske börja med att ta bort huven, lyfta ur motorn, fixa buken etc.

Vad tycker ni? Vet inte vart jag ska börja :D
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Verkar intressant.. :) Jag gillar att göra bort de stora grejerna först, då har man en fin grund att stå på!
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Du kan väl börja med att plocka isär motorn?, då ser du vad det behövs beställas för några delar. Och under tiden du väntar på delarna kan du ju börja med något annat:)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Tog bort cylindrar och topp idag. Bensin och olja på många ställen. Tror det är ganska mycket av det i vevhuset. Får se om jag delar blocket någon dag framöver.

Bilder.



 
Last edited:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
som du gjort ta ur motorn gå igenom den riktigt kolla alla lager och byt dem som e dåliga.. kanske plocka isär den helt sen skicka in block topp och lite större grejer på glasblästring de blir fint de! medans du gör de så best du alla packningar som behövs till motorn och grenrör och insug. kanske göra nåt åt pipan måla svart?

sen plocka av huv dyna stänkskydd matta boggie sen avfetta allt tvätta av med högtryck sen rost laga om de finns nå? sen gå i genom boggielager kolla så inge e krökt fetta på nipplar.. kolla drivaxellager och oljebyte i kedjehus..
ja de e ju bara fantasin som sätter stopp.. måla om chassiet?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Måste få tag på avdragare till variatorn och magsidan nu sen dela blocket.

Glasblästring säger du? Vad gör dom då? Vad skiljer det från sand?

ljuddämparen och grenröret tänkte jag byta eftersom det är gamla lagningar och det skramlar och har sig.


Tänkte plocka ur lite grejer ur motorrummet nu och plocka lös bukplåten och släta ut och måla om det.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
på rotax 447an i ockelbon min tog jag en härdad stålstång jag hade liggande som gick in i hålet i variatorn, och sen en bult med rätt gäng, (Minns inte om det var m16 eller m18 eller vad det nu var) som jag gängade in tills den tog emot, sen drog jag lite till och knackade sen med hammare på bultskallen, variatorn hoppade loss lätt och fint. =D

Annars brukar det funka med fett i hålet och sen lite gängtejp på en bult och skruva in. har även hört att vissa kör med kokande vatten och gängtejp på en bult. men stålstång och bult funkade prima för mig.

på min 447 blev det bytta packboxar och kolvsatser.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
glasblästra de blir jävligt fint efter det! inte som sand de blir så grovkornigt.. kan te.x ta bort gammal oljebränningar/avlagringar och förstör inte det som är"bvakom" tex motorn eller variator.. de blir jävligt fint iaf.. vet inte vart dem gör de men har för mig att dem som sandblästrar kan byta ut sanden mot glas i en och samma maskin men e inte säker.. nån kanske har mer erfarenhet av glasblästring än jag?? berätta gärna jag vill veta mer!!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
på rotax 447an i ockelbon min tog jag en härdad stålstång jag hade liggande som gick in i hålet i variatorn, och sen en bult med rätt gäng, (Minns inte om det var m16 eller m18 eller vad det nu var) som jag gängade in tills den tog emot, sen drog jag lite till och knackade sen med hammare på bultskallen, variatorn hoppade loss lätt och fint. =D

Annars brukar det funka med fett i hålet och sen lite gängtejp på en bult och skruva in. har även hört att vissa kör med kokande vatten och gängtejp på en bult. men stålstång och bult funkade prima för mig.

på min 447 blev det bytta packboxar och kolvsatser.
Det där med att stoppa metalltappar i hålet vill jag inte göra mer sen en sån fastnade i en Spitfire jag hade. Får se om jag provar med olja eller fett imorrn istället.

Fixxa en avdragare istället! Du kan lacka om motor utrymmet svart?:D
Jo, tänkte låna en av en kompis. Svart blir det sen då jag tycker det är snyggare :)

glasblästra de blir jävligt fint efter det! inte som sand de blir så grovkornigt.. kan te.x ta bort gammal oljebränningar/avlagringar och förstör inte det som är"bvakom" tex motorn eller variator.. de blir jävligt fint iaf.. vet inte vart dem gör de men har för mig att dem som sandblästrar kan byta ut sanden mot glas i en och samma maskin men e inte säker.. nån kanske har mer erfarenhet av glasblästring än jag?? berätta gärna jag vill veta mer!!
Okej, fast blir nog billigare att göra rent med diesel eller något sen polera upp. Lär ju inte vara direkt billigt att lämna in på glasblästring.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ja, du springer ju där och tar grejer och säljer hela tiden så du håller ju koll på att det finns där. :hmmmm2:

Ska kanske höra med han om jag kan låna.
hahah nee:eviltongue:
lånade avdragarn i vintras till min everesrt 500, så avdragare har han

ont : fint att blizzarden ska få sig en uppfräschning !:rock:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Lov en vecka från lumpen och då har man tid att skruva.

Delade motorn idag. Tänkte göra ren den ordentligt eftersom den är rätt så skitig/oljig om syns på bilderna.





Lite olja här och var på tändplattan. Bara att göra rent med avfettning?







Vad är dessa "pluppar" till för? Ska de hålla lagerna stilla eller vadå? Går det byta eller behövs dom verkligen?



Tips och kommentarer på bilderna mottages tacksamt.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Tog "Prick bort" idag + diskborste och tog bort det grövsta smutsen. Tänkte köpa en dunk diesel ikväll och använda det imorgon. Kan man lägga ner vevaxeln i diesel utan att nåt tar stryk? Tänkte ju ändå byta packboxarna på mag- och variatorsidan. Finns väl inget annat än dom som mår illa av diesel?