Renovering rotax800 serie 3 tips mottages

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Tjena alla skotermeckare!

Har införskaffat mig ett sommarprojekt, förvärvat en skuren skidoo renegade 800 2003. Har förstått nu i efterhand när jag börjat googla lite att dessa motorer inte är dom bästa med alla dessa kolvras och vevlager osv. Men köpt är köpt och jag har redan påbörjat renoveringen. Jag vet ju att många har skruvat med dessa serie III motorer så jag mata mig full mer era tips hur jag ska få min motor till en så hållbar som möjligt.

det jag funderar mest på just nu och har sökt runt lite utan resultat och och det är om det finns någon guide att hitta hur man fettar in lagren och hur mycket

Ska man behöva loctite packboxar?

finns det någon bra guide till att borra i blocket för att få 2-t smörjning på lagren om jag skulle välja de alternativet?

mata mig med Tips😃
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bry dig inte om att borra in oljekanaler för de är inte problemet med veven. Den flexar för mycket pga för klena vevtappar och de i sin tur tar sönder ramlagren och packboxen på pto sidan så fettet åker ur. Remsprängning är livsfarligt för veven den blir lätt krokig då. Börja med att kolla hur mycket vevtappen kastar på pto sidan med indikatorklocka. De gör du på olats med variatorn avskruvad. Den lär kasta och man får va nöjd om den ligger under 15 hundradelar. Om du orkar riva hela motorn så svetsa pto sidans vevtapp "vevstakens storände" då håller de bättre ivf.
Ang fetta om ramlagren så kan du trycka in så mycket de går på pto sidan, de går inte få in för mycket för de är dubbla lager så man får inte in för mycket. Men för säkerhets skull så kör man 25-30 min utan hatt på nippeln som stickler ut ur blocket för den går in mellan lagren. Då åker överflödigt fett ut.
Köp Shells Aeroshell 22 för de är lika bra som brp fettet Isoflex men bara till en bråkdel av priset. En 400gr patron kostar 270kr och de räcker till 10 omfettningar av hela veven.
50 gr brp fett räcker till påfyllning av bägge sidor vev om de äör en aning fett kvar i dem.
Magsidans ramlager brukar inte kasta ur sig fettet så ofta men ta lös svänghjulet och kolla för säkerhets skull, du ser om packboxen läckt. Även den packboxen går att klatra lös om man är försiktig och inte skadar lagret bakom, men packboxen måste man ta sönder totalt för att få ur.
Pto sidans packbox går att få lös rel hel och de är bara limma fast den om den blev skadad vid urtagning. Jag mins inte om 03an block har skyddplåt över packboxen, men om inte så kleta på några punkter med kemisk utanpå skarven mellan packbox och block. De gör man bara för att hindra den ploppa ur. Du kan även lägga på packningssilikon i skarven , helst inte loctite för de blir ett helvete att rengöra från blocket om du måste byta packbox.
Annars är de inga problem med resten av motorn kolvar stakar rullager håller bra.
Jo ett tops till, ,,,om veven är renoverad med nya stakar eller utbytta ramlager så den varit isär så måste man svetsa magsidans vevtapp. .Ju fler ggr man tagit isär vevtappar desto sämre presspassning blir det., den är ju redan från fabrik lättvriden såattsäga.
Om du har en shell mack i närhet så slipper du frakten.
 
Reactions: suregom

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Bry dig inte om att borra in oljekanaler för de är inte problemet med veven. Den flexar för mycket pga för klena vevtappar och de i sin tur tar sönder ramlagren och packboxen på pto sidan så fettet åker ur. Remsprängning är livsfarligt för veven den blir lätt krokig då. Börja med att kolla hur mycket vevtappen kastar på pto sidan med indikatorklocka. De gör du på olats med variatorn avskruvad. Den lär kasta och man får va nöjd om den ligger under 15 hundradelar. Om du orkar riva hela motorn så svetsa pto sidans vevtapp "vevstakens storände" då håller de bättre ivf.
Ang fetta om ramlagren så kan du trycka in så mycket de går på pto sidan, de går inte få in för mycket för de är dubbla lager så man får inte in för mycket. Men för säkerhets skull så kör man 25-30 min utan hatt på nippeln som stickler ut ur blocket för den går in mellan lagren. Då åker överflödigt fett ut.
Köp Shells Aeroshell 22 för de är lika bra som brp fettet Isoflex men bara till en bråkdel av priset. En 400gr patron kostar 270kr och de räcker till 10 omfettningar av hela veven.
50 gr brp fett räcker till påfyllning av bägge sidor vev om de äör en aning fett kvar i dem.
Magsidans ramlager brukar inte kasta ur sig fettet så ofta men ta lös svänghjulet och kolla för säkerhets skull, du ser om packboxen läckt. Även den packboxen går att klatra lös om man är försiktig och inte skadar lagret bakom, men packboxen måste man ta sönder totalt för att få ur.
Pto sidans packbox går att få lös rel hel och de är bara limma fast den om den blev skadad vid urtagning. Jag mins inte om 03an block har skyddplåt över packboxen, men om inte så kleta på några punkter med kemisk utanpå skarven mellan packbox och block. De gör man bara för att hindra den ploppa ur. Du kan även lägga på packningssilikon i skarven , helst inte loctite för de blir ett helvete att rengöra från blocket om du måste byta packbox.
Annars är de inga problem med resten av motorn kolvar stakar rullager håller bra.
Jo ett tops till, ,,,om veven är renoverad med nya stakar eller utbytta ramlager så den varit isär så måste man svetsa magsidans vevtapp. .Ju fler ggr man tagit isär vevtappar desto sämre presspassning blir det., den är ju redan från fabrik lättvriden såattsäga.
Om du har en shell mack i närhet så slipper du frakten.
Okey, grymt förklarat👍 Har stenkoll kring vevlagret nu! Nått mer att tänka på kring första uppstart? Ska man förlita sig på att oljan vid monteringen av cylindrarna ska räcka tills oljepumpen börjat pumpa eller ska man köra lite oljeblandad bensin i början?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du inte varit lös med oljepumpen s slangar från block så behöver du inte hälla i extra olja i bränsletanken. Men om man renoverat med nya cylindrar eller kolvar sopar man i 2% extra olja i bränslet och kör så i minst 2 tankar. Men kolla att oljepumpens arm som styrs av gaswiren går tillbaka helt. Den brukar börja kärva så motorn får för mycket olja på låga gaspådrag. Efter du sett till att den går tillbaka helt så håller du koll på oljeförbrukningen hur många procent den drar vs soppan den förbrukar.De är vanligt att de drar bara 1,5-1,7% men de bör dra minst 2%. De är bara spänna pumparmens wire mer.
 

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Om du inte varit lös med oljepumpen s slangar från block så behöver du inte hälla i extra olja i bränsletanken. Men om man renoverat med nya cylindrar eller kolvar sopar man i 2% extra olja i bränslet och kör så i minst 2 tankar. Men kolla att oljepumpens arm som styrs av gaswiren går tillbaka helt. Den brukar börja kärva så motorn får för mycket olja på låga gaspådrag. Efter du sett till att den går tillbaka helt så håller du koll på oljeförbrukningen hur många procent den drar vs soppan den förbrukar.De är vanligt att de drar bara 1,5-1,7% men de bör dra minst 2%. De är bara spänna pumparmens wire mer.
jag har börjat rivit motorn och planen är att riva allt och gå igenom rubbet och göra rent allt, visade sig att packboxen på mag sidan är dålig då det låg fett utanför. Kommer köra på oljeblandad bensin i början för säkerhets skull, då jag även kommer lossa oljepumpen och kolla över den! Smart tips att räkna ut åtgången på oljepumpen. Tänkte jag inte ens på👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De va smart att riva den helt för då kan du tvätta ur fettat ur lagren och snurra dem torra.De får såklart inte ha missljud eller skorra på någ vis. Pto sidans lager slits ju hårdast så kolla hur mycket nya kostar och fundera på byte även om de låter bra. Om motorn gått över 1000 mil skulle jag bytt pto och magsidans lager om de inte kostar flera tursen. Om brp lager är dyr så kolla om de går få tag på andra standardlager billigare. Men då måste de va lager med C3 glapp och rätt tätningar. De kan va svårt hitta lager för motortillverkarna är fullifan och sätter dit specialdim så man måste köpa org.
 

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
De va smart att riva den helt för då kan du tvätta ur fettat ur lagren och snurra dem torra.De får såklart inte ha missljud eller skorra på någ vis. Pto sidans lager slits ju hårdast så kolla hur mycket nya kostar och fundera på byte även om de låter bra. Om motorn gått över 1000 mil skulle jag bytt pto och magsidans lager om de inte kostar flera tursen. Om brp lager är dyr så kolla om de går få tag på andra standardlager billigare. Men då måste de va lager med C3 glapp och rätt tätningar. De kan va svårt hitta lager för motortillverkarna är fullifan och sätter dit specialdim så man måste köpa org.
vad innebär C3 glapp? Har har rivit ut veven nu vilket jag är nöjd med då båda packboxarna var dåliga och hade slungat ur sig fett, som tur är så fanns det fett kvar i lagren så de har inte gått helt torra lagren verkar sjyssta, inga missljud eller glapp upp o ned men tar man lagret i sidled så glappar samtliga lager, även de mellan vevstakarna men det kanske Ska vara så? Motorn har gått ca 6-700 mil så jag är inne på att byta de yttre lagren när jag ändå har rivit allt, i förebyggande..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
C3 är de glapp du känner axiellt och de är normalt för ett c3 och c4 lager de ska glappa så även nya. Sätter man i vanliga lager utan axiellt glapp så skär de ganska omg! Kollade du om veven kasatade mycket på vevtappen pto sida? Om inte så kolla det för de är stor risk att den kastar förfärligt mycket vid 600-700 mil. Du kan lägga tillbaka veven i ena blockhalvan och kolla hur mycket konan längst ut på pto sida kastar radiellt. De ska helst inte kasta alls. Om den flaxar uppimot 1 tiondels mm eller mer så lämna in för riktning och svetsa vevtappen på pto sidan. Du kan även lämna in den till en firma som riktar veven så kollar de upp den och riktar om behövs.Om den inte behöver riktas så är de inte nödvändigt med svetsa vevtapp, men de är en bra försäkring för veven mattas ut med tiden. En svetsad vev kan hålla 1000 mil till!
 

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Inte varit superaktiv med skoterskruvandet men idag har jag varit runt och letat fett på Shell macker utan resultat, de säljer bara godis och korv nu mera och inte kunde någon av de jag besökte beställa hem heller så jag får beställa själv via nätet. Lagren på veven finns det något smart sätt att få av dom på ett lätt sätt utan att använda avdragare? Värma med värmepistol?
 

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Nu är jag nästan i mål med mitt sommarprojekt! Motorn är intakt igen och håller på att skruva ihop allt runtom.
Men har lite tankar o funderingar kring oljan och bränslet, om vi börjar med 2-takt oljan så vad är ”matningen” på oljan som smörjer vevaxel lagren mellan vevstakarna? Vad jag kan förstå sprängskissen på brp så ska slangen där jag trodde var avluftning på oljetanken gå ned och mata dessa lager med olja, men det känns helt orimligt, eller matas dessa lager på något annat vis? Och den slangen bara är avluft eller retur!
Det var första funderingen och den andra är att det går en slang från bränslepumpen direkt in i motorn, vad har den för nytta?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du kopplar in alla oljeslangar rätt så får lagren smörjning från oljan som blandar sig med bensinen. De är inte direkt trycksmorda som nyare motorer.
Slangen från bränslepump in till ett av vevhusen är vakumdrivning till pumpen.
 
Last edited:

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Om du kopplar in alla oljeslangar rätt så får lagren smörjning från oljan som blandar sig med bensinen. De är inte direkt trycksmorda som nyare motorer.
Slangen från bränslepump in till ett av vevhusen är vakumdrivning till pumpen.
nu har jag upptäckt att förgasarna inte synkar med varandra och det känns som att det fattas någon del vid justeringskruven när man ska synka förgasarna. Se bilden
Vad jag kan tyda av sprängskisserna som ligger på brp så ska det sitta en fjäder i det lilla mellanrummet som jag ringat in på bilden men jag är osäker. Är det någon som sitter på en bra bild så man ser hur det ska vara?

köpte skotern skuren och har inte startat den än men den måste ha gått som ett lass skit med dessa förgasare för som det är nu så är pto sidans förgasare (den cylindern som var skuren) så är trotteln 1,5cm högre upp en den andra😂
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Japp de ska sitta en fjäder där. 1,5cm skillnad kan va orsak till att den skar också.. Kolla bilden på ebaylänken så syns fjädern där också.