Renovering motor IQ600RR-08

nextpeanut

Medlem
16 maj 2011
28
0
1
Gävle
Har kommit över en billig IQ600RR-08 med ena cylindern skuren.
Söker lite tips på vilka som har bästa motordelarna till schysta priser.

Jag har alltid köpt Wiseco's kolvar och funkat klockrent. Tips på annat?
Hade tänkt mig klyva hela motorn och kolla över den.
Nikalisera om cylindrarna eller köpa nya?
Några speciella vevar/vevlager ni kan rekommendera?
Plana toppar eller bara kolla av så de är raka?

Ta bort separata oljesmörjningen?

Pipan var tillknycklad också, satsa på en begagnad original eller nån
eftermarknads? Ja, jag har koll på bestyckning etc då jag jobbar som servicetekniker på heltid, så inga påhopp och massa trams...

Huven och lyftstaget fram var också tillknycklade, så om någon sitter på det eller vet någon som kanske gör(?) så hojta gärna!

Syftet med denna skoter är att få något billigt och roligt att åka på, men även vet att grejerna är renoverade och pålitliga eftersom man själv gått igenom allt.

Som sagt, all tips och kritik mottages. Gärna egna idéer och tankar också. :ciao:

Mvh
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nya cylindrar är DYRA, så det är begade eller renoverade som "gäller".
En av fördelarna med en nicasilcylidner är ju att den är antingen hel eller trasig, just någon nötning har jag då aldrig sett så köpa begat brukar inte vara så svårt. Å andra sidan så betyder minsta spricka i nicasilen att den ÄR trasig.......

Det var väl rätt många år sen separatoljesmörjning slutade vara ett problem..... jag skulle då inte vilja vara utan.

Vad gäller pipor så finns det väl snudd på bara två att välja på, original och SLP enkelrör. Gjordes dubbelrör till racern men motorerna är inte riktigt lika så dom stämmer nog inte 100% och så lever dom dyngjävel. Jag skulle ta den billigaste jag hittade av original eller SLP singel. Vilken du tar spelar ingen roll för dom går lika.

En fördel med IQR/RR är att den tillverkats i evigheter, så någon brist på begade huvar/kåpor är det inte. Sällsynt att man inte hittar någon annons på blocket med dessa grejer.