Renovering av thundercat 1000- 98

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Tjena!

Håller på och renoverar en thunder motor som åkt på lagerras på PTO sidan.

Kolvar och cylindrar såg jätte fina ut så ingen anledning att byta ut dessa, dock så tänkte jag byta till fräscha kolvringar bara för att.
Min fråga är om jag måste köpa orginalringar eller om jag kan köpa tex dessa http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic-Cat/Motor/Kolvringar/Kolvring-std-8100mm438.htm

Är rätt säker på att de är orginalkolvarna som sitter i skotern så därför ja undrar. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Rinab ringarna har man ingen aning om kvallen på så behåll original ringar och kör vidare. Enda ringar du kan köpa som är likvärdig org är wiseco RIK och wössner men jag vet inte om dem passar org kolvarna.

Jag har kört Snowpro kolvringar mot org kolv på min Thundercat 1000 men de är så dåliga att 700mil gamla org ringar är bättre!! 700-1000 mil på org ringar är ingen fara de ger bara mer sluteffekt ju slutare de blir.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Rinab ringarna har man ingen aning om kvallen på så behåll original ringar och kör vidare. Enda ringar du kan köpa som är likvärdig org är wiseco RIK och wössner men jag vet inte om dem passar org kolvarna.

Jag har kört Snowpro kolvringar mot org kolv på min Thundercat 1000 men de är så dåliga att 700mil gamla org ringar är bättre!! 700-1000 mil på org ringar är ingen fara de ger bara mer sluteffekt ju slutare de blir.
Okej! ja då blir de väll och smacka ihop allt igen då. :)