renovering av skidoo rev 600

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
köpte en ny skoter i sommar och håller på att renovera och tvätta upp den lite inför vintern.
Det jag ska göra med skotern är.

plocka isär skotern
tvätta chassiet med autosol
renovera motorn
nytt styre
lite smått och gott piller

så såg den ut ut när jag köpte den
[/IMG]

[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]'
 
Last edited:

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
efter många timmars tvättande och några tuber autosol från biltema blev resultatet så här.
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
jag tvättade bara med avfettning i motor rummet och med autosol på fotstegen och tunneln så ni ser skillnaden.
[/IMG]
men riktigt nöjd med resultatet i motor rummet också
[/IMG]
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
tack ogge95 det är de som är tänkt.

jag har lämnat in motorn på renovering men jag har inte fått tillbaka den än men den kommer i veckan.
Jag har inte så mycket att lägga upp på ett tag men avgasröret tvättade och puttsade jag också med autosol från biltema.

så här blev det:
från det

till

 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
jag köpte nya huvstroppar för någon dag sen och bytte ut alla fyra för dom var ganska slitna. sen så har jag hittat en liten spricka i plåten där styrstången sitter fast så den ska vi ta och svetsa imorgon.


 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Gillar ditt projekt, ser snyggt och rent ut.

Ser även att det är bytt nunna till en 440 nunna samt att det är monterat lite förstärkningar.
Du borde när du ändå tar isär nedre styrstångsinfästningen köpa och montera förstärkaren som sitter där på 440in, artnr 506151854.
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
Gillar ditt projekt, ser snyggt och rent ut.

Ser även att det är bytt nunna till en 440 nunna samt att det är monterat lite förstärkningar.
Du borde när du ändå tar isär nedre styrstångsinfästningen köpa och montera förstärkaren som sitter där på 440in, artnr 506151854.

Tack så mycket!
jag köpte den i somras så jag har inte förstärkt något men han jag köpte den av hade förstärkt den med en cross member plåt. Vars sitter nunnan vet inte vad det är..?
Okej vars kan jag köpa en sån och hur mycket kostar den ungefär?
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
fixade fästet för någon dag sen så nu är det helt igen,
jag väntar fortfarande på att motorn ska bli klar men killen som fixar motorn får aldrig sin beställning. det jag har fått veta är att vev huset var tomt på fett och och någon packning var nära på att gå sönder så killen som renoverar motorn bestämde sig för att göra oljesmörjning istället.



 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
Motorn är klar nu så om någon dag blir det att börja skruva igen! killen som renoverade motorn gjorde olje smörjning, rätade till veven, bytte kolvringar och bytte alla packningar.

Är det någon som vet vad originalbestyckningen är på en Skidoo rev 600 ho 04?
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
jag ska stoppa i motorn på söndag så jag gick till garaget och tvättade toppen med autosol och det blev ganska stor skillnad. Senare så kanske jag ska måla sträcken och rotax med röd värme färg men jag vet inte än.

före

efter
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
Det har inte blivit så mycket skruvande men motorn ligger på plattas och alla slangar och kablar är dragna nu måste jag bara skruva fast motorn lufta oljepumpen och sätta dit förgasarn innan snön kommer!:)