renovering av lynx 550 (F) -05

Anton cimex

Medlem
28 jun 2009
10
0
1
31
Bollnäs
Tjaaa, jag har en lynx som jag vill fixa upp tills nästa säsong.

Försnack
Jag är inte något vidare bra på att meka med skotrar, dock kan ju jag det allmäna men inget om denna skoter modell knappt. Var inte rädd för att säga någon fakta eller självklart. Eftersom jag cyklar dirt och annat skoj så leker jag självklart mycket med min skoter, gärna i puder eller i luften, skoterleden så som bana och öppna fält :D Efter att ha åkt en säsong så tycker jag att den känns slut och måste fixas till och därfor behöver jag en del tips och tricks. Men jag vill inte lägga ut för mycket pengar då jag studerar fortfarande. Den har blivit voltad av bror på sjön och lider lite smått av det.

Jag vill att ni tipsar om vad ska jag ska fokusera på att återställa, märke och idéer.

Tyvär har jag inga bilder på den som visar exakt utan jag lägger upp en suddig bilder tills jag kommer hem till skotern eller om det finns intresse.

( http://www.ladda-upp.com/bilder/21408/lynx )
man ser inte mycket men får en liten inblick, nästan allt orginal :bootyshake:

Hur skotern är nu
Inget på skoter är helt slut men vissa delar nära inpå, ganska ok skick när jag fick den.
Motorn går prima, går igång på första eller andra draget, surrar så att det tjular i öronen efter åkturen :rock:

Dock är det lite problem med främme variatorn som har låst ihop sig 3 gånger förra vinter pga inget mattmotstånd och fullgas i tex luften. Jag har inte lyckats fixat det och det händer inte när man toppar skotern på sjö.

På mattan sticker trådan ut och är lika skrumpen som mormors bröst, troligvis orginal :eek: Mattan är det jag vill lägga ut pengarna på och har funderat på ripsaw runt 38mm, dock vet jag inte vad som passar och om man ska slå till på högsta kamm?

Boggin är ok men dämparna slår igenom ibland, har klyvt en mutter i främmre dämparens lägre stag, men jag hittar inte en enda j***a ny. Jag har funderat på att svetsa stag för att få upp den lite och ska försöka spänna fjädrarna. Tanken med stag är att få den gå lite lättare i puder.

Framvagnen har tagit lite stryck från en voltning och andra mysterium. Är inne på den andra eller tredje högre bärarmen som är lite smått vriden, vet ej om jag ska behöva köpa en ny. Högra dämparen är skadad och ganska böjd på mitten, antar att den kommer ge upp när som helst men den har hitilst inte påverkat skotern alls. Gissar att det kostar skortan att köpa en ny. Tänkte även höja den för att buken plogar i lössnö. Ena krängningssaget är spårlöst försvunnen, funkar bra utan iaf.
Skidor och styrstålet är finfint.

Frågor
Vet ej om detta är HO men är det verkligen 97 hästar i den?
Går det att få ner soppa förbrukninge då den drar runt 3 liter oftas men behålla prestandan under 80km/H eller liknade?
Kan man bygga om för att öka hästar under 5000kr utan att riskera motorhaveri?
Vart får man tag i en huv ut i fall något skulle hända?

Slutord
Det jag vill är att den ska tåla att landa platt igen och driva i snö. Igentligen har jag tonårs kärlek till denna skoter men jag vill inte chansa med att få folk tro att man åker på en felaktig skoter eller begränsar en :p
Detta är min första tråd, andra inlägg och klockan är snart fem på morgonen och jag oroar mig över skotern.

Mvh Anton
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Kan ju inleda med att säga att det ser ut som en -04 på bilden;)

Det är inga 97 hkr i den, snarare ca. 55-60

Sen mattan du hade tänkt dig, ripsaw, -köp något bättre som t.ex. camoplast 38mm crosscountry den är riktigt bra och hållbar. Du får som högst in 38mm kammar utan att modifiera något.

Den böjda dämparen bör du laga så fort som möjligt, skicka den till en firma som kan räta ut böjda kolvstäger (eller vad det nu heter?)

550 motorerna kan vara riktigt törstiga om man plågar dom så normal förbrukning är nog ca. 3 liter/mil. Man ska inte ge sig på att trimma en fläktkyld skoter allt för mycket bl.a. p.g.a. värmeutvecklingen.

En huv köper du begagnat på blocket, ska du köpa ny hos ÅF så kostar den nästan halva skoterns värde:rolleyes:
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Som sagt så är det inte värt att trimma en fläktis ( motormässigt) då de blir en sån värmeökning så att fläkten inte räcker till i de flesta fallen, utan de är väl i variatorerna man får ägna sin tid åt. Eller om du nu vill vara i motorn och böka så var det väl tikka som hade nå 550 kit.

När det gäller mattbytet så tycker jag att du ska skippa ripsaw. Om du nu inte ENBART ska hålla dig på leden.
 

Anton cimex

Medlem
28 jun 2009
10
0
1
31
Bollnäs
Sv: renovering av lynx 550 (F) -04

Kan ju inleda med att säga att det ser ut som en -04 på bilden;)

Det är inga 97 hkr i den, snarare ca. 55-60

Sen mattan du hade tänkt dig, ripsaw, -köp något bättre som t.ex. camoplast 38mm crosscountry den är riktigt bra och hållbar. Du får som högst in 38mm kammar utan att modifiera något.

Den böjda dämparen bör du laga så fort som möjligt, skicka den till en firma som kan räta ut böjda kolvstäger (eller vad det nu heter?)

550 motorerna kan vara riktigt törstiga om man plågar dom så normal förbrukning är nog ca. 3 liter/mil. Man ska inte ge sig på att trimma en fläktkyld skoter allt för mycket bl.a. p.g.a. värmeutvecklingen.

En huv köper du begagnat på blocket, ska du köpa ny hos ÅF så kostar den nästan halva skoterns värde:rolleyes:
ja *****r, trodde -05an var -04. Hört att dom bytte boggie eller framvagn på 05-orna eller liknade, är det sant? så fall känner jag mig lite mesig.
joo, blandade ihop namnen lite, lär vell bli 38mm. Finns det någon nackdel med höga kammar? camoplast 51mm är billigare en 38mm ripsaw/cross country/freerider på rinab. Polare sa att jag skulle skippa (storebror var tveksam också) camoplast och satsa på 28 block matta, vet ej vad han menar? :hmmmm: Fri gång går ju att fixa samtidigt som höjning och byte av matta.

Tydligen skulle storebror som var tidigare ägaren försöka fixa framvagns dämparen, bärarmen (kanske jag som inbillar mig skada) och gänga ett rör åt mig så att jag kan sätta dit en boggiedämparen. Värkar som om att det löser sig.

Frågan är ju nu när jag vart osäker på matta, finns det billigare alternativ som du/ni rekommenderar? Jag vet ej storleken heller på mattan och jag kan inte få tag på någon information då jag inte har skotern på denna tomt. Jag tänkte ju köra led/bana och en del puder, igentligen är det nästan ingen puder i där jag bor om man inte har tur eller vet vart man skall åka. På vissa ställen går det inte att lägga ner skotern utan att man rullar över :( men samtidigt har vi en stuga i dalarna så jag antar att det är stor chans till fin snö.

Tänkte passa på att fråga, när jag lägger ner skoter i sidled så börjar skotern tappa mycket fart och om man inte rycker upp den så fastnar skotern liggandes, som länken på första inlägget. Använder jag fel teknik, dåligt med snö eller dåligt framkomlighet på skotern? Kan nämna att jag gör ganska grova svängar för att jag är inte så bra att lägga ner skotern eller så är det för olämplig snö.

Jag tänkte även att lätta variatorvikterna då man inte behöver ligga på 90km/h, kan återkomma med det när jag har skoter i närheten.
Ett efektrör hjälper vell inte mycket? 10 hästar är ju skillnad på.

Finns det andra huvar som passar min lynx? En rave ser ju ut som en bra donator. För att jag har inte hittat någon annat som skulle passa på blocket. Hade en huv förut men den är mysteriskt försvunnen :confused:

Om du vill så kan jag ta lite bilder på skotern imorgon så du/ni får mer inblick, om det är av intresse?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
En kompis till mig här vroltrimmade en Yamaha Phazer II 488 och trimmade skiten ur den och så var allt krasat i motorn och hans farfar har bytt kolvringar men tror inte att gubben viste om att man måste kolla så inte cyllarna har blivit "ovala" efteråt. Han började skruva i förgasarna istellet :p Har sakt åt han att det är cyllarna men nej då, dom byter tändstift istellet då. Har även sakt att det är inte smart att trimma en fläktkyld motor men grabben var så till på att han ska ha trim i phazern men fan min trapper går ju hårdare än hans skoter nu, hans startar ju knappt nå mer då :hahaha: Menmen trimmet hade ändå gjort slut på motorn, skotern började dra ett hel####s mkt bränle också, som en svamp bara :p Dom har tagit bort det nu men den går fortfarande dåligt.


Men 550 motorn är ju en Rotax, det är ju samma motor som i Lynx yeti 550. Finns det 2 utföranden av den då, som till 503:an eller? Och fläkten är ju inte direkt så stor heller i skotrarna, så dom ska man ju då helst inte trimma. Kanske det går sätta dubbla förgasare då, för om man sätter trim kan temperaturen lätt gå från 145 grader till 180-190 grader va. Om man gör som min kompis så, hahahaha!!!. Failat som f#n!
Och njae, det är mera 57hk i dom, Yetin har ju 550 då, Men då vet jag ju inte om det är dubbla gasare då. Tror att det är ca. 97hk i dem andra modellerna då?
 

Anton cimex

Medlem
28 jun 2009
10
0
1
31
Bollnäs
En kompis till mig här vroltrimmade en Yamaha Phazer II 488 och trimmade skiten ur den och så var allt krasat i motorn och hans farfar har bytt kolvringar men tror inte att gubben viste om att man måste kolla så inte cyllarna har blivit "ovala" efteråt. Han började skruva i förgasarna istellet :p Har sakt åt han att det är cyllarna men nej då, dom byter tändstift istellet då. Har även sakt att det är inte smart att trimma en fläktkyld motor men grabben var så till på att han ska ha trim i phazern men fan min trapper går ju hårdare än hans skoter nu, hans startar ju knappt nå mer då :hahaha: Menmen trimmet hade ändå gjort slut på motorn, skotern började dra ett hel####s mkt bränle också, som en svamp bara :p Dom har tagit bort det nu men den går fortfarande dåligt.


Men 550 motorn är ju en Rotax, det är ju samma motor som i Lynx yeti 550. Finns det 2 utföranden av den då, som till 503:an eller? Och fläkten är ju inte direkt så stor heller i skotrarna, så dom ska man ju då helst inte trimma. Kanske det går sätta dubbla förgasare då, för om man sätter trim kan temperaturen lätt gå från 145 grader till 180-190 grader va. Om man gör som min kompis så, hahahaha!!!. Failat som f#n!
Och njae, det är mera 57hk i dom, Yetin har ju 550 då, Men då vet jag ju inte om det är dubbla gasare då. Tror att det är ca. 97hk i dem andra modellerna då?
har för mig att phazer låter och går som fan redan :) Jag hänger ju på en nitrox eller vad dom heter med 550´n tills det börjar gå fort för :p tänkte att det bör vara några hästar i den då men iof är 550´n ganska lätt tills man har rullat över med den. Går det inte att bygga scoop i huven, orginal huven har ju inte precis scoop som skär luften in i huven. Det vore ju lite roligt att bygga egen huv, har funderat på det för skoj.
Jag ska iaf pilla på variatorn för att få upp acc eftersom man ändå inte vill bränna pengar på sjön. Går vell att göra det bästa utav sitvationen :beer:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
det är ca 60 hästar i en vanlig 550 och ca 70 hästar i HOn.
Ja har kollat: 57hk i Yeti 550 f med dubbla gasare, men hur kan det vara sån skillnad på dem? Är det 2 olika utföranden då? Som 503:an, som jag undrade förut. För hittade en gammal Snowmobile tidning här och det står att den har dubbla förgasare... jaja :boring:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ja har kollat: 57hk i Yeti 550 f med dubbla gasare, men hur kan det vara sån skillnad på dem? Är det 2 olika utföranden då? Som 503:an, som jag undrade förut. För hittade en gammal Snowmobile tidning här och det står att den har dubbla förgasare... jaja :boring:
Hur många förgasare det är är inte allt.