renovering av indy 650

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
som ni säkert sett så har jag en tråd "haveriförebyggande" eller nåt sånt :p lite ironiskt..

men nu har det hänt iaf, skoter blev slöare och slöare och ville självdö om man släppte gasen så jag stängde av den,
tänkte inte mer på det..
skulle starta den igen men fanskapet gick inte ens igång varm..
till slut fick ja liv i den men den gick inte bra och rasslade.

jag har nästan noll i kompression på den högra cyllen så jag antar att kolvringarna har farit..

kan man köpa lösa kolvringar istället för kolvsatser?,
har inte hittat det nånstans och för tillfället är det lite för sent att ringa runt..

bör jag byta kolv och eller ringar på alla cylindrar?
(bör väl visa sig vid ett kompatest om dem andra är dåliga?)

som sagt så har den varit mycket svårtstartad kall så det kanske berodde
på att det var taskig kompa i den cylindern?

nu är den ju borrad till "ungefär" 700cc och har inte hunnit mäta kolvarna än men
finns det nån slags standardimension på uppborrade 650 > 700?

sen ska skotern åka på en förgasarsynkning för jag tror inte dem står lika.

variatorerna ska oxå renoveras när jag fått motorn i ordning..

nån som vet vad detta kalas kan kosta?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
2stroke skrev:
Hej !

det finns massor av Folk som säljer delar till 650/RXL på "BLOCKET"

köp grejer ifrån någon av dem.

- - - - - - - - - - - - -
jo men de känns inte så seriöst att köpa begagnade kolvar och likn..

om kolven är fräsh räcker det med att byta ringar eller bör jag även byta kolven?`

hur vet jag om de andra cylindrarna är fräsha?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Om det hände så pass snabbt så har du nog något mer eller mindre allvarigt fel i motorn, att kolvringar blir dåliga sker ju inte över en dag...

Det blir nog till att ta bort cylindrarna och kolla hur det ser ut där inne, själv skulle jag nog bytt alla kolvar när jag ändå skruvat isär skiten, om inte allt ser perfekt ut men det är väl inte så troligt... :(

Sedan gäller det att ta reda på vad det är för kolvar som sitter där också, du får kanske kontakta tidigare ägaren om det är han som borrat upp den.
Eller så finns det kanske, som du skriver, några speciella kolvar som man använder när man borrat upp en 650 till 700cc, nån som vet?



Förresten, du har rätt, den här tråden blev rätt komisk om man läst din förra! :D
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Montera isär den och mät upp cylinder loppen. Vilken model på cyllar är det?
01 eller 02? Du ser skillnad på förgasar gummina, 01 cyllar har 57 mm mellan bultarna, 75 mm på 02 cyllar.

Är det 01 cyllar så kan det vara borrat ända upp till 72 mm med orginal foder. Dvs en 732, är det 02 cyllar är det inte troligt för då blir fodret så tunt i cylinder foten att de går sönder. 02 har utstickande foder, 01 har det ej. 02 kräver alltså big bore foder för större cylle diameter än std över dimmar.

Om det är 02 med big bore foder borde du kunna borra upp till nästa överdim på 500 kolvar (72,5mm). Om det istället är gjort en 693cc, dvs med 70 mm kolvar så är det mest troligen suzuki 250 kolvar. Och då kan du mest största sonlikhet gå upp till 72 mm, med std 500 kolvar.

Slutsats, jag tror ju dock att din motor kanske är borrat max med 650 överdim kolvar, och är en 01 motor. Alltså, borra upp till 70mm eller 72mm om borrning krävs, vilket är troligt då detta haveri beror nog på för glappt mellan kolv och foder.... Om du ej känner att risken med tunna foder är värt att ta, så måste du då fodra om=dyrt...

Men ta nu isär och mät loppen såkan vi hjälpa dig med vilka möjligheter som finns.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
den har alltid varit lite skum och extremt svårstartad kall så jag misstänker att det var dåligt redan då ja köpte den och nu blev det ännu värre.

jag ska iaf isär me alla cylindrar imorrn och inspektera både det ena och det andra...
återkommer troligtvis med mer frågor :p

fasen oxå, fredag imorrn redan, jag som hade tänkt köra i helgen..
kan bli tufft att hinna få ihop den men men...
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har inte hunnit skruva så mkt igår men jag mätte cylindern, exakt 68mm i diameter, är inte det orginalborr? isåfall så är det väl 67,75mm kolvar jag behöver.

sen så finns det små repor från en spolkanal och ett par cm upp, men det är knappt att det känns med fingrarna, är en borrning nödvändig där?

och måste jag borra alla cylindrar då?
har inte tagit isär dem andra cylindrarna men kompatestet visade exakt 8,5 på båda så det verkar ju okej iaf?

och jag har 65mm mellan insugsbultarna (mätt från centrum till centrum) är det 01 eller 02 då?

edit: det verkar inte gå att köpa separat topp-packning eller vet nån var?
alla jag har frågat har bara kompletta packning/sot -satser..
 
Last edited:

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
68 mm, då är det första överdim du skall ha, dvs 0,25+. 67,75 är orignal borrning. Om det är grova repor måste du borra, men kolla med en maskin verkstad om du är osäker. Be dem mäta spelet i alla cyllar och låna hem en ny kolv från firman du tänkt köpa kolvar. För är det för mycket spel kommer det att hända igen, brukar gå en 20-30 mil innan det rasar igen om spelet är för stort....

Det är en 01 motor du har, hade för mig att bult avståndet var 57mm mellan centrum på dem, kan dock vara 63mm när jag nu tänker efter. Men 75 mm är det iallafall på 02 motor..

Finns väl bara orginal om du vill köpa lösa packningar, dvs för en cylle. Köp den stora satsen så har du reserv, brukar inte vara så fasligt dyra.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej, orginal borr är 67,75, mitt är 68mm (har mätt flera gånger för att få så exakt som möjligt med ett vanligt skjutmått) och de ställen jag har tittat/frågat på har bara kolvar som är:
67,75mm, 68,25 och 68,75mm, (iaf till polaris) ingen av dessa kan jag väl använda då eller
ska jag använda kolvar från en annat märke/modell?
det borde väl bli 68mm kolvar jag ska ha eller tänker jag knasigt nu?

eftersom ingen verkar ha kolvarna på lager så är det lite drygt att beställa och sen upptäcka att det är fel dimension eller för stort spel.

reporna är inte grova alls, dem är nån millimeter bred men knappt så djupa att man känner dem med fingret.
vad brukar en borrning till överdim kosta?

jag köper en komplett sotsats och river alla cylindrar när jag ändå är igång. dock känns det nästan onödigt att kosta på sig tre nya kolvar om dem två andra är okej. speciellt som min ekonomi är urusel för tillfället. men det kanske itne går att se med blotta ögat?

hur stor tolerans är det på kolvspelet ?
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
68,25 är helt korrekt att nästa överdim på pirat kolvar... 0,25 steg är det på orginal kolvar.. 0,50 brukar det vara mellan pirat kolvar. Kan hända att Polaris också slutat ta fram "mellan" dimensionen på äldre maskiner. Det brukar bli så när en maskin börjar bli några år på nacken, då tar man helt enkelt bort vissa dimensioner edtersom efterfrågan är så liten. Och att bara gå upp 0,25 på en gammal motor kanske inte räcker helt för att få bort problem med slitna lopp. Visst kan du borra bara ena cyllen om så är fallet. Har ej provat det själv, men skillnaden borde inte vara så stor att det märks. Kom bara ihåg att vikta in den större kolven med de mindre så att de väger lika mycket. Skall max skilja 1 gram mellan kolvarna med ringar och kolv bult. Jag viktar in mina på 0.1 gram när jag monterar ihop en motor...

Be någon motor firma mäta spelet på de övriga kolvarna och cyllarna i samma veva. Får max vara runt 0,15 mm i spel om jag nu minns rätt. Men det skall en duktig motor firma veta. Ser att du är från Umeå, finns inte SMT (Svensk Motor Teknik) i Umeå? Tror det. Kolla med dem.

Kolv spel kan man inte se med blotta ögat utan måste mätas. Kan i vissa fall gå med ett blad mått. När man mäter spelet skall man mäta 90 grader i vinkel från kolvbulten, dvs rakt mot utblås och mot insug sidorna. Vanligtvis i nederkant, eller ca 1-2 cm från nederkant av kolven. När du känner med ett blad mått ska det gå lagomt tungt... Tänk också på att om tex får dit ett 0,15 blad att det kan vara något mer spel, eftersom bladet inte ligger helt 100% runt kolven...
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Om du kollar med bladmått, se till att kolla spelet där ringarna löper...

Är det något kvar av kolven? Om det inte är för mycke sot på kolv toppen kan du se vad den är märkt som, skall vara instansat 025 050 osv för alla överdim. Om ej stansat sä är det en std kolv...

Har varit med om att en 0,50 överdim nästan gick genom hela vägen på två 650 motorer med std borning (Gick naturligtvis inte igenom under portarna......)......
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hm, det låter som om jag får bita i det sura äpplet och borra till 68,25mm hursomhelst bara för att få dit en ny kolv...


men ingen som vet var man kan få tag på en 68mm kolv? tidigare ägare påstod att den var nyligen borrad så det bör ju inte vara så stort spel där?
(visserligen påstod han att det var 700cc och större förgasare, visst är 38mm orginal? så den kanske inte alls är nyligen borrad heller...)
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Kolla med din polaris handlare.. Tror en orginal kolvsats kostade runt 2500:- med ringar och kolvbult...

Pirat finns ej 68mm vad jag vet.

Finns det någon märkning invändigt i kolven? Jag är lur på att den inte alls är borrad, utan bara så slut i loppen att när du mäter så är den 68 mm. Har du provat mäta på undersidan?

38mm är orginal.... 700cc kräver som sagt 70mm kolvar, (693cc)

Att borra 3 cyllar brukar kosta runt 400-500 kr / st. Så om du köper SnoPro kolvar och borrar upp till 68,25 så kostar nog hela kalaset runt 3000-3500:-

Vid borrning rekommenderar jag dig att kontakta en serös motorfirma med bra kunskaper i hur man borrrar 2-takts cyllar. Har sett exempel på firmor som ej gradar av portar efter borrning, vilket leder till KRAFTIGT slitage. En korrekt utförd borrning skall alltid gradning ingå. Vidare så bör de vara mycket noggran och mäta alla kolvar och passa in kolv till loppet. Dvs kolv 1 till cylinder 1, eftersom det kan skilja rätt så mycket på pirat kolvar om man har otur.

En bra firma är Westboms i Luleå / Gammelstad.
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Skulle inte lita på den förra ägaren. Om så var fallet borde den inte ha rasat för dig. Han visste nog om problemet och stoppade bara in nya kolvar. Som sagt en ny kolv i ett slut lopp håller runt 20-30 mil innan den skrotas....
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
nej självklart tog jag det med en nypa salt och jag räknade inte med att motorn var helt okej då jag fick ner priset rejält men i övrigt så är den fin så jag kan nog kosta på mig en renovering..

rev cylindrarna idag och dem andra kolvarna var inte fräsha alls heller även om ringarna å sånt var bra men det kommer att bli en totalrenovering hos SMT, även veven ska mätas upp och nya packboxar, lager mm, kort sagt ska motorn renovars in i minsta packning..
sen ska variatorn få sig en rejäl översyn av någon kunnig.

Edit: är SMT värd att satsa sina sista slantar på? pratade även med Motorslip här i umeå och han verkade lite seriösare men jag gick iofs inte in på detaljer då jag nästan tar för givet att SMT kan sin sak, eller har jag fel?

vad tror du/ni en indy 650 som har totalrenoverad motor och variator, väldigt fräsh 32mm matta och fin i övrigt kan vara värd?
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Se till att få veven svetsad i yttersta tappen om du skall lagra om den.

Hör med firmorna om de gradar portarna efter borrning och honenig. Om de matchar in kolvarna med cyllarna, och vilka toleranser de lägger på vevaxel rakheten. Välj den firma som ger dig mest troliga och bästa svar.

En bra renoverad 650 motor går länge...

Har ingen uppfattning om hur bra jobb dessa firmor gör, men troligtvis är de säkert mycket duktiga. Spelar nog ingen roll vem av dem du väljer.

Kolla med dem om de kanske kan fixa kolvar och packningar så får du kanske ett super bra pris på allt.

Vet ej årsmodel, men runt 13000-15000 får du nog för en fräsch 650.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Motorslip vet jag att dem matchar loppen efter kolvarna.
bägge firmorna kan beställa kolvar / packningssatser men motorslip mäter/riktar inte veven.
vill ju helst att samma firma gör rubbet så kanske man kan få ett paketpris men motorslip är mycket mer hjälpsamma och verkar nogrannare men samtidigt är dem snäppet dyrare på allt. och har ganska fullt upp.
men SMT kanske är minst lika duktiga. får väl se vad dem säger..

varför ska veven svetsas?
vilka toleranser är okej?

det skulle bli ungefär 950kr/cylinder (borrning och kolv) och 350kr för riktning av vev åsså tillkommer kostnader för lager/packboxar/packningar som förövrigt är samma på bägge firmorna.
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Bara som säkerhets åtgärd. Förhindrar att veven vrider sig. Lite mer jobb om man behöver lagra om den senare. Dock borde det inte några större problem.

Det är lätt att yttre vevhalvan vrider sig pga belastningar från variator remmen. Därför svetsar man den. Som sagt bara en lite försäkring.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej. jag får väl ta itu med det senare, just nu är ekonomin väldigt knipig så jag måste få iväg crossen fort om ja ska hinna köra nåt innan säsongen är över..