Renovering av Engans

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
Vad kan det kosta om jag vill renovera en engans boggiedämpare?

Den känns stel, och dämpar värdelöst vid ledåkning. Ska det vara så, eller är det något som kommer när dämparn blir sliten?
 
S

stenåke

jag tror att dämparen är så, en sliten dämpare brukar väl kännas svampig och slå igenom lätt(tror jag, rätta mig om jag har fel)
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
hmm...vad menar du med svampig? Jag har hört väldigt många använda det ordet, men det ordet betyder väldigt många olika saker..beror på vem man frågar
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
[Uppdaterat: Senast editerat den 07-Apr-03 kl 06:07 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 07-Apr-03 kl 06:01 PM (CET)]andlednigen att en dämpare blir dålig, är ju för det mesta att tätningar och sånt inne i dämparna blir dåliga, och släpper igenom oljan för lätt och då blir den både mjukare och släpper tillbaka för fort, och ävän att oljan blir "sliten"(det är nog det som är vanligast)

(så tror jag det är i alla fall?)
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
för mig kostade det 1000:- att renovera min engans men då bytte dom slangen också, tror att den kostade ca 300:- det var till en pippolabogie tror att det skiljer mellan olika modeller. fox kostade 1000:- paret fram till indy 500. det kan vara så att oljan har klumpat sig så att det är därför den är stel, så det är nog bara att renovera den så blir den som ny.